اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
نوشتاری از صادق سامانی / نگاهی متفاوت به تیتر روزنامه همدلی
روی دیگر تیتر همدلی را می توان پیامی به دولت دوازدهم قلمداد کرد. با توجه به منش اصلاح طلبی روزنامه، این موضوع می تواند حاوی پیامی برای دولت دوازدهم باشد....
شوشان / صادق سامانی

تاریخ، گذشته انسان است و نمی توان بدون در نظر گرفتن تاریخ بشریت ، به تحلیل و تفسیر مسائل اجتماعی پرداخت ، اما در مقابل آن نمی توان صرفاً در گذشته زندگی کرد و به تاریخی که گذشت و رفت پرداخت و زمان حال را فراموش کرد.

یادداشت اخیر روزنامه همدلی را می توان از چند زاویه مورد تحلیل و رصد قرار داد. البته با ذکر این که موضوع که جامعه مدنی بر پایه تکثر افکار و اندیشه ها استوار است و میبایست برای هر نظری که بوی تنش و یا نفرت ندهد ارزش قائل شد.

تیتر "زنده به گوری دختران" ضعیف ترین نوع تیتر برای جلب مخاطب است و از نظر هویت بخشی به یک روزنامه، دارای تاثیرات منفی است. برای جذب مخاطب می توان با نگاه علمی و ارتقاء سطح کیفی وارد عمل شد و بر آن تکیه کرد. با توجه به تنش های موجود در منطقه خاورمیانه، احترام متقابل به ملت ها که اغلب فارغ از تفکر سیاستمداران آن کشورها است را میبایست لحاظ کرد و به شیوه ی مناسب تری به تحلیل و تفسیر مسائل اجتماعی پرداخت.

بنا به نظر نگارنده این یادداشت ، روزنامه همدلی با این تیتر و پرداختن به موضوع زنان در جامعه کشورهای عربی ، قصد داشت چند موضوع را به اطلاع جامعه ایران برساند که هم می توان گفت؛ موفق بوده است و هم تا حدودی به خطا رفته است.  موضوعات اجتماعی در تاریخ هر کشوری  متعلق به برهه ای از زمان است و اینکه در شرایط کنونی کشورها را با گذشته قیاس کرد نمی توان دلیل محکمی برای نفی یا اثبات شرایطِ یک کشور باشد.

روزنامه همدلی می توانست با نگاهی متفاوت و خارج از غوغاگری ، این موضوع را به شیوه ی بهتر و مناسب تری انعکاس دهد و فضا را به روش قابل قبولی برای اذهان عمومی به نمایش بگذارد. تقابل و نگاه گذشته به زمانِ حالِ یک کشور نمی تواند استدلال مناسبی باشد موضوع زنان در جامعه کشورهای  عربی یک موضوع کلیشه ای است و نمی توان زنان یک کشور را با تمسک به تاریخ مدام مورد هجمه قرار داد.

آیا همدلی بین المللی شد؟!

گفتمان جدید در روزنامه همدلی با توجه به تیترهای کنونی، نشان می دهد که این روزنامه قصد دارد نگاهی متفاوت به مسائل اجتماعی داخلی و خارجی داشته باشد. تیتر مورد نظر باعث شد نگاهها به این روزنامه در سطح منطقه معطوف شود و موجب شد که برخی افکار عمومی را به سمت و سوی خود جلب کند که البته ممکن است این روزنامه را در بلند مدت دچار چالش و تنش های بسیاری کند . پرداختن به برخی از موضوعات جامعه که یک سمتِ آن به اقوام و مذاهب وصل است و سمت دیگر به برخی از ملت ها اتصال دارد میبایست با نگاه حساس گونه و دقیقی همراه باشد و کلیه نکات را در بر گیرد که متاسفانه در تیتر مورد نظر، حساسیت و نگاه تیزبینی رعایت نشده است زیرا برای ورود به موضوعات مختلف اجتماعی نیازمند ارتقاء سطحی کیفی گفتمان و ورود استدلال های قوی برای آن باشیم صرفاً متفاوت دیدن و متنوع تحلیل کردن اگر بر مبنای راهکار و نتیجه نباشد بسانِ آب در هاون کوبیدن است.

آیا همدلی حاوی پیام بود؟!

روی دیگر تیتر همدلی را می توان پیامی به دولت دوازدهم قلمداد کرد. با توجه به منش اصلاح طلبی روزنامه، این موضوع می تواند حاوی پیامی برای دولت دوازدهم باشد که چرا و به چه دلیل از زنان در لایه های مختلف مدیریتی به نحو مطلوب استفاده نکرده است. قیاس کردن شرایط بکارگیری زنان در کشور امارات با همین موضوع در کشورمان جای این نکته است زنان در هر جامعه ای قابلیت آن را دارند که بتوانند توانمندی های خود را نشان دهند و بوسیله آن بتوانند به رشد و توسعه جامعه دست بزنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار