شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۹

روزنامه تهران امروز در ستون آن‌سوی سکه سیاست امروز چهارشنبه خود نوشت:

*نقش روسای جمهور پیشین در روی کارآمدن رئیس‌جمهور منتخب

امیر محبیان در خصوص نقش هاشمی و خاتمی در موفقیت روحانی گفت:آیت‌الله هاشمی با توجه به جایگاهی که در اذهان عمومی از آن برخوردار است، به واسطه ثبت‌نام به عنوان کاندیدا و همچنین بعد از آن، عدم احراز صلاحیت برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری میزان مشخصی رای در جامعه را به سمت خود جلب کرد و پس از آن موج به وجود آمده را به نفع حسن روحانی به کار گرفت و این ظرفیت را به او انتقال داد.به گزارش‌عصر، ایران وی افزود:سیدمحمد خاتمی هم با حمایت از روحانی و هموار کردن راهش، نقش ارزشمندی در وحدت جریان مذکور ایفاکرد. آن هم در شرایطی که تندروهای اصلاحات مخالفت شدیدی با درخواست او از عارف برای کناره‌گیری داشتند.

*کشف دستگاه مهم دولتی با سه معاون بازنشسته

خراسان نوشت: براساس بررسی‌های یک نهاد نظارتی، یکی از دستگاه‌های مهم دولتی که نقش موثری در اجرای برنامه دولت دارد، از ساختاری غلط رنج برده و هم‌‌اکنون سه معاون مهم رئیس این دستگاه، از ابتدای سال‌جاری بازنشسته شده و با تایید دولت، در سمت خود باقی مانده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد مسئولان اجرایی تدبیری برای اصلاح این موضوع و انتخاب افراد جایگزین نکرده‌اند.

*واکنش پسر هاشمی به‌شایعه تغییر دانشجو

یاسر هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگو با مهر درباره برخی شائبه‌ها در خصوص خداحافظی فرهاد دانشجو از صندلی ریاست دانشگاه آزاد بعد از مستقر شدن دولت یازدهم، گفت: تغییرات مدیریتی در دانشگاه آزاد در اختیار هیات امنای دانشگاه آزاد است و در واقع هیات مذکور است که برای تغییر مدیریت تصمیم می‌گیرد.

وی ادامه داد: من فعلا چنین دستور کاری در هیات امنای دانشگاه آزاد ندیدم.وی همچنین درباره این شائبه که ممکن است با ورود حسن روحانی به راس شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییراتی در اساسنامه این دانشگاه ایجاد کند یا تصمیمات دیگری اتخاذ شود تا در بدنه مدیریتی این دانشگاه تغییراتی به‌وجود آید، تاکید کرد: تمام این تغییرات طی یک فرآیند باید صورت گیرد و باید دید آیا اتفاقی می‌افتد یا نه.

*زمان صدور حکم قضات کهریزک

سیامک مدیرخراسانی در حاشیه همایش سراسری هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در مورد حکم سعید مرتضوی مبنی بر 15 سال حبس و پنج سال انفصال از خدمات دولتی، گفت: این حکم را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم. به گزارش ایسنا، وی در مورد پرونده بیمه ایران نیز خاطرنشان کرد: پرونده بیمه ایران هنوز از دادسرا بازنگشته و تصمیمی درباره آن گرفته نشده است. وی گفت: احتمال دارد تا آخر هفته قوه قضائیه حکم پرونده قضات کهریزک صادر شود.

*ماجرای ترور مقام معظم رهبری از زبان وزیر بهداری

هادی منافی،‌ وزیر بهداری دولت شهید رجایی در گفت‌وگویی با فارس خاطرات حادثه ترور مقام معظم رهبری را روایت می‌کند وی می‌گوید:آقا روز 6 تیر 1360 در حالی که در مسجد اباذر سخنرانی می‌کردند، بمبی منفجر شد و به شدت به سینه و دست راست ایشان آسیب زد. خون زیادی هم از ایشان رفت اما لطف و خواست خدا بود که ایشان زنده بمانند. اتفاق عجیبی بود. از معجزات بود. معلوم است که خداوند وظیفه مهمی را برای ایشان مقدر کرده بود تا این انقلاب را نگه دارند.وی افزود:آقا را با هلی‌کوپتر به بیمارستان قلب شهید رجایی منتقل کردیم، در بیمارستان نزدیک 60 کیسه خون به ایشان تزریق شد تا توانستند نجات پیدا کنند.

چندین عمل هم روی سینه و دست ایشان انجام شد. پروفسور سمیعی که جراح معروف بین‌المللی مغز و اعصاب است تصادفا در آن روزها در ایران بود. او هم آمد و کمک کرد.جراحان و متخصصان برجسته عروق آمدند. دکتر لواسانی متخصص ریه هم آمد و نهایتا قسمت و تقدیر الهی این بود که ایشان زنده بمانند.توی بیمارستان حدود 2 ماه بستری بودند، بعد هم ایشان را به جای امنی در شمیران منتقل کردیم.ایشان تحت درمان بودند تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی که امام اجازه دادند، روحانیون وارد عرصه شوند و به حضرت آقا تکلیف کردند که ایشان هم در انتخابات شرکت کنند.

در آن زمان دیگر ایشان بهبود کامل پیدا کرده بودند. به جز دست‌شان که آسیبی جدی دیده بود. وی می‌گوید:زمانی که آقا در بیمارستان به هوش آمدند. اول پرسیدند که از همراهانشان در مسجد کسی آسیب ندیده است. گفتیم نه، کسی طوری نشده است. بعد از وضع خودشان پرسیدند. گفتیم راستش این است که ممکن است دست راست شما دیگر کار نکند،‌گفتند، دست لازم نیست، زبانم کار کند کافی است.خیلی با حالت اطمینان،‌حوصله و شجاع و مقتدرانه برخورد و از همان روز بعد شروع کردند به تمرین نوشتن با دست چپ و خیلی زود با دست چپ درست مثل دست راست می‌نوشتند.

*نتیجه انتخابات از نظر عبدی

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با فرارو گفت: «کشوری که نتواند روی این مسئله روشن که پیروز انتخابات چه گروهی است، به تفاهم برسد قرار است روی چه مسئله‌ای به تفاهم برسد؟! برای رسیدن به این پاسخ می‌توان مواضع طرفین در قبل از انتخابات را مطالعه کرد تا متوجه شد هر جریان به سمت کدام نامزد گرایش داشت.»وی ادامه داد: «اما به نظر من این سوال که کدام جریان در انتخابات پیروز شد در درجه دوم اهمیت است.

به این دلیل که اصلاح‌طلبان نامزد خاص خود را در انتخابات نداشتند که حالا به آن معنای موردنظر بتوان گفت پیروز شدند یا شکست خوردند.»وی افزود: «انگار که مثلا مسابقه‌ای جهانی برگزار شود و به هر دلیل اجازه حضور به تیم یک کشور را ندهند. بنابراین وقتی در مسابقات حضور ندارد نمی‌تواند مسابقه دهد که بعد گفته شود پیروز شده یا شکست خورده است. اما اگر اجازه حضور می‌دادند آن وقت معلوم می‌شد که چه کسی شکست خورده و چه کسی پیروز شده است.»

عبدی درباره این ادعای اصولگرایان که می‌گویند اصلاح‌طلبان چون از امکان رای آوری عارف ناامید بودند از آقای روحانی حمایت کردند گفت: «این سخن حرف بی‌ربطی است و کسی به قضیه اینطور نگاه نمی‌کند و اگر می‌خواستند کاری کنند که آقای عارف رای بیاورد برای آنها کار سختی نبود؛ ولی شاید چنین فرآیندی به نفع انتخابات نبود.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: «به نظرم اصلا مهم نیست کدام جریان در انتخابات پیروز شده؛ مهم این است که فعلا آقای روحانی انتخاب شده است.

اولا معلوم است که چه کسانی در جریان انتخابات از ایشان حمایت کردند و در ستادهای ایشان بودند و دوم اینکه باید پرسید آقای روحانی چطور اصولگرایی است که وقتی اصولگرایان احساس کردند ایشان رای می‌آورد و نامزدهای خودشان رای نمی‌آورند در روزهای آخر سعی داشتند ائتلاف کنند تا آقای روحانی پیروز نشود؟» عبدی تصریح کرد: «لذا بنده به اصولگرایان می‌گویم اصلا آقای روحانی مال شما، اما اجازه دهید قیمت ارز پایین بیاید، اقتصاد رونق پیدا کند، تحریم‌ها تعدیل شود، تنش خارجی کم شود، تورم کنترل شود، فرزندان‌مان شغل پیدا کنند، تنش‌های داخلی کاهش یابد و همه اینها اگر شد افتخارش برای شما.»

 

شوشان: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار