شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
معاون طرح و برنامه سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خوزستان عنوان کرد:
روانبخش معاون طرح و برنامه سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خوزستان هشدار داد : عملکرد بانکهای استان در پرداخت تسهیلات طی 6 ماهه گذشته سالجاری در بخش صنعت استان در مقایسه با نیاز این بخش، نگران کننده بوده است.
روانبخش معاون طرح و برنامه سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خوزستان هشدار داد : عملکرد بانکهای استان در پرداخت تسهیلات طی 6 ماهه گذشته سالجاری در بخش صنعت استان در مقایسه با نیاز این بخش، نگران کننده بوده است.

 به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خوزستان : مهرام روانبخش معاون طرح و برنامه این سازمان در این خصوص گفت : تأمین بخشی از سرمایه مورد نیاز جهت ایجاد یک فعالیت اقتصادی توسط بخش خصوصی از سوی بانکها و موسسات مالی بعنوان یک مشوق اصلی برای سرمایه گذاران محسوب می شود ولی در سنوات اخیر متأسفانه نهادهای مالی بدلایل مختلف بخش اندکی از نیازمالی متقاضیان بخش تولید را تأمین نموده و علی رغم اینکه در دو سال اخیر براساس طرح تأمین منابع مالی در طرح رونق تولید اقتصاد مقاومتی ،بخشی از محدودیتهای بانکی که در فرآیند پرداخت تسهیلات به طرحهای صنعتی و کشاورزی برداشته شده ، استفاده مطلوب نشد و در استان خوزستان سال گذشته تقریباً 30% تسهیلات درخواستی بنگاههای اقتصادی و75% تسهیلات تخصیصی به استان از سوی بانکهای عامل پرداخت شد.

روانبخش عنوان کرد : عملکرد بانکهای استان در سالجاری نیز در مقایسه با نیاز بخش صنعت استان تاکنون نگران کننده بوده و عملکرد بانکها در پرداخت تسهیلات طی 6 ماهه گذشته در بخش صنعت استان شاهد این موضوع است.

وی افزود : طی این مدت با بررسی و تصویب تعداد 162 درخواست به مبلغ 2180 میلیارد ریال در جلسات کارشناسی و تصویب در کارگروه ستاد تسهیل و رونق تولید استان فقط مبلغ 159 میلیارد ریال پرداخت شده است. مهرام روانبخش اظهار کرد : با بررسی دقیق تر این موضوع که پرداخت این مبلغ نیز فقط در قالب سرمایه در گردش 5 واحد صنعتی بوده و از تعداد 42 طرح صنعتی دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 60% هیچ پرداختی انجام نشده و این مبلغ پرداختی از تعداد 120 واحد دارای پروانه بهره برداری فعال جهت تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده که معادل7 درصد کل رقم تصویب شده می باشد.

معاون طرح و برنامه سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خوزستان تصریح کرد : از این عملکرد چنین استنباط می شود تفاوت بسیاری بین نیاز تسهیلات واحدهای استان و پاسخگویی بانکهای استان وجود دارد و توازنی بین نیاز و پرداخت تسهیلات بخش صنعت وجود ندارد.

روانبخش افزود : با عنایت به این مهم که سیاست دولت در سال " اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال" حفظ و ارتقاء توان تولید واحدهای صنعتی موجود در قالب اعطای سرمایه در گردش و تکمیل و راه اندازی واحدهای تولیدی در حال احداث با پیشرفت فیزیکی بوده ، بنحوی که با پرداخت تسهیلات به این دو بخش، واحدهای صنعتی با دریافت سرمایه در گردش توان نقدینگی آنها بالا رفته و می توانند ضمن حفظ وضعیت موجود ظرفیت تولید و اشتغال واحد را بالا ببرند و در طرحها نیز واحدهای در حال احداث با دریافت تسهیلات سرمایه ثابت، طرح صنعتی را تکمیل و به تولید و اشتغال پیش بینی شده می رسند.

وی گفت : ولی اینکه بانکها از پرداخت تسهیلات به این دو بخش مهم که با پرداخت تسهیلات با نرخ بانکی مصوب اهتمام جدی نمی ورزند مسئله قابل تأملی است که توسط مسئولین استان درحال بررسی و عارضه یابی و رفع مشکلات است.

مهرام روانبخش خاطر نشان کرد : از سوی دیگر نیز بانکهای خصوصی تمایلی جدی جهت تأمین منابع مالی بنگاههای تولیدی از خود نشان نداده و بیشتر تمایل به ارائه تسهیلات به بخشهای تجاری و خاص دارند و این در حالیست که بخش مهمی از سپرده مردم در این بانکها سپرده گذاری شده است.


/شوشان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار