اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
گردهمایی اعتراض به انتخاب اردکانیان در اهواز ( 2) / فاطمه ظفرنژاد کارشناس صنعت آب کشور : مدیریت ناصحیح سازه های آبی دریاچه ها و رودخانه ها را به کویر تبدیل کرده است! / کارون در اثر مدیریت های ناصحیح سازه های آبی به یک «نخ» تبدیل شده است / انتقال آب از سرشاخه های کارون بدون مجوز زیست محیطی در حال انجام است / بخش آب و مدیریت سازه ای باید از وزارت نیرو حذف شود / اردکانیان حرف تازه ای در حوزه آب ندارد
مسئولین در وزارت نیرو هیچ توجهی به بازخورد کارهای خود ندارند و اثرات و نتایج کارهایشان را مورد بررسی قرار نمی دهند ...


شوشان: گردهمایی اعتراض به انتخاب اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو با حضور کارشناسان حوزه‌های آب و محیط زیست ، فعالین اجتماعی، و خبرنگاران و اصحاب رسانه در تالار اقتصاد بومی برگزار شد.

به گزارش شوشان ، فاطمه ظفرنژاد کارشناس صنعت آب کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه اهواز شهری است که به کارون می نازد، اظهار کرد: در مقاله ای به نام مصائب کارون که در نشریه جلگه چاپ شد به مسائلی که در طی این شش سال برای کارون پیش آمده است اشاره کرده ام. کارون که عنوان تنها رودخانه کشتی رانی کشور را به خود اختصاص داده است، در اثر مدیریت های ناصحیح سازه های آبی به یک «نخ» تبدیل شده است.

وی گفت : ما می خواهیم مطالبه گر باشیم و از نمایندگان می خواهیم تا از مدیریت متمرکز آب در پایتخت که از سوی شرکت هایی به صورت کاملا جانبدارانه انجام می شود ، جلوگیری شود. بخش بزرگی از رودخانه ها، دریاچه ها، تالاب ها و سفره های زیر زمینی در طی این چند دهه خشک شده و به کویر تبدیل شده است و گذشته از زیست بوم ها، جوامع بومی که به این پیکره های آبی وابسته هستند دچار محدودیت شده اند.

این کارشناس مسائل آب با بیان اینکه ششمین انتقال آب از کارون بدون مجوز زیست محیطی در حال انجام شدن است، گفت: ما در شش دهه گذشته 647 سد ساختیم ، 146 سد در حال ساخته شدن داریم و 537 سد نیز در دست مطالعه داریم که امروز یا فردا کلید می خورد و وارد اجرا می شود. با این ساخت و ساز های افراطی دیگر رودخانه ای برای ما نمانده است و تمام رگ های حیات و پیکره های آبی ما در حال از دست رفتن است. 

وی با اظهار اینکه کارون و کرخه رگهای حیات استان خوزستان هستند، افزود: اگر این رگ های حیاتی قطع شوند جلگه خوزستان نیز مثل سایر جلگه هایی که دچار مدیریت ناصحیح سازه های آبی شدند، با چالش مواجه می شود. 

ظفرنژاد با اشاره به اینکه رویکرد موجود بر منابع آبی، تحت عنوان حکمرانی آب در حال انجام است، گفت: مردم باید وارد عمل شوند و در خصوص حوزه های آبی موجود در کشور اعمال نظر کنند مطمئنا اگر نظر مردم برای مدیریت آب کارون در نظر گرفته می شد، امروز این رودخانه با 6 طرح انتقال آب مواجه نبود. 

وی با اشاره به پدیده ریزگردها در خوزستان ،گفت: مسئولین در وزارت نیرو هیچ توجهی به بازخورد کارهای خود ندارند و اثرات و نتایج کارهایشان را مورد بررسی قرار نمی دهند به همین دلیل است که خط ششم انتقال آب از کارون را شروع کرده اند و می خواهند کلید نهایی را بزنند. اگر مسئولین یک بار در این استان نفس بکشد و بچه هایشان هوایی که ما دیدیم را استشمام کنند، شاید این تصمیم ها را نگیرند.

این کارشناس مسائل آب گفت: چنین تصمیم گیری هایی باید یک بار برای همیشه کنار گذاشته شود و در این خصوص نامه هایی نیز برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، آب و کشاورزی نوشته شده است تا بیایند آب را با دیگر منابع طبیعی تطبیق بدهند و اجازه دهند حوزه های آب خیز توسط شورای راهبردی خود آن منطقه اداره شود و تنها اینکار است که می تواند از فجایعی که در حال وقع است جلوگیری کند.

وی اردکانیان را فاقد حرف تازه در حوزه آب دانست و گفت: بخش آب و مدیریت سازه ای باید از وزارت نیرو حذف شود و توسط منابع طبیعی ، محیط زیست و مردم مدیریت شود و تحقق این امر نیاز به یک عزم ملی دارد. مسئولان ما نیز باید به جای فرافکنی، به محتوای مطالبه گری ما بیاندیشند چون مطالبه گری ما در راستای حفظ امنیت در کشور است.
































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار