اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۳

وزارت ادغامی راه و شهرسازی در آخرین روزهای عمر دولت دهم گرفتار حاشیه شده است. از یک سو نمایندگان مجلس می گویند که این وزارتخانه تبدیل به وزارتخانه مسکن مهر شده است و از سوی دیگر گزارش دیوان محاسبات ازاختصاص غیر قانونی بودجه سلامت به این وزارتخانه یاد کرده است

مجله مهر: 12 بهمن سال 1389 روزهایی که مجلس در ماده 53 قانون برنامه پنجم دولت را مکلف می کرد که تعداد وزارتخانه ها را از 21 به 17 کاهش دهد، مجلس حمیدرضا بهبهانی وزیر راه و ترابری دولت را به استیضاح کشاند و او را برکنار کرد. آنچه آن روز مجلس را مصمم کرد که به بهبهانی رای عدم اعتماد دهد، رفتار رئیس جمهور در ماجرای استیضاح بهبهانی بود، او نه که خود برای دفاع از وزیرش به مجلس نرفت، بلکه به وزیرش هم توصیه کرد که به مجلس نرود و نمایندگان را به حال خود واگذارد. آن روزها تفسیر بدبینانه این بود که محمود احمدی نژاد، حضور استاد راهنمایش در کابینه را دیگر برنمی تابد و توپ را به زمین مجلس انداخته است تا بهبهانی به دست نمایندگان از کابینه دولت خداحافظی کند. یک هفته بعد از ماجرا موضوع ادغام وزارت راه و ترابری؛ وزارتخانه تحت نظارت بهبهانی، با وزارت مسکن و شهرسازی مطرح شد تا علی نیکزاد از یاران احمدی نژاد که در دولت دهم به او پیوسته بود سکاندار این وزارتخانه ادغامی شود. گیرم در آن مقطع بحث ادغام وزارت ارتباطات هم در این وزارتخانه مطرح بود که تا نیکزادی که مجری یکی از پرسروصداترین طرح های دولت است سکاندار وزارتخانه ای به نام وزارت امور زیربنایی شود که بنا به مصلحت های امنیتی، این، اتفاق نیفتاد.

علی نیکزاد استاندار سابق اردبیل سکاندار یک وزارتخانه ادغامی شده، از طرح مسکن مهر سخن می گفت، کفش های خاک خورده‌اش را به نشانه کار کردن به خبرنگاران نشان می داد و در روزهای پایانی عمر دولت دهم شهر به شهر به افتتاح پروژه‌های مسکن مهر می رفت و دولت مسکن مهر را تابلوی تمام نمای خدماتش می کرد.

اما از سال 91 به بعد موجی در مجلس شکل گرفت که مسائل شهرسازی در این وزارتخانه ادغامی تحت الشعاع مسائل مسکن قرار گرفته و از زمان ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی به عینه شاهد افت توجه بخش‌های مدیریتی این وزارتخانه به حوزه‌های راه بوده‌ایم.

چنان بود که قادری نماینده شیراز با انتقاد از رویکرد مدیریتی در این وزارتخانه با بیان اینکه ادغام وزارت راه و مسکن اشتباه بزرگی بود که انجام دادیم، گفت: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی تنها به «وزارتخانه مسکن مهر»  تبدیل شده است. هم اکنون و پس از ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن، اغلب فعالیت‌های مربوط به بخش راه‌آهن و راه‌سازی کمتر از مسکن مورد توجه است.

یکی از نمایندگان هم در این باره گفته که آن جا که وزارتخانه جدید باید بر بخش‌های متعددی در کشور از جمله بر بخش‌های راه زمینی، هوایی و دریایی و فرودگاه‌های و صنعت ریلی و ... متمرکز شود، عملا مشکلات زیادی برای این حوزه‌ها به‌وجود آمده است.

صرف بودجه های عمرانی راه برای به سرانجام رساندن پروژه های مسکن مهر، تنها اتفاقی نبود که در وزارت راه و شهرسازی در حال رخ دادن بود.

در آن سو گزارش دیوان محاسبات از گسیل بودجه سلامت کشور هم به وزارتخانه تحت نظارت نیکزاد خبر داد و از آن به عنوان یک تخلف بودجه ای یاد کرد.

مبلغ هشت هزار میلیارد ریال از سهم بخش سلامت که در اجرای اهداف بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه می بایست مصرف شود، برخلاف حکم قانونی برای اجرای طرح های مهر ماندگار به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته که باستثنای مبلغ 600 میلیارد ریال که بابت طرح های بیمارستانی در اختیار سازمان محری ساختمانهای عمومی و تاسیسات دولتی قرار گرفته، مابقی اعتبارات مذکور برخلاف حکم قانون بودجه به مصرف رسیده است.

 

حالا 70 نماینده تلاش دارند وزارت راه را از وزارت مسکن جدا کنند. اما دولت پروژه های مسکن مهر را به رخ می کشد که تمام و نیمه تمام تحویل صاحبانش داده است. گیریم هزینه به رخ کشیدن پروژه های مسکن مهر به بهای بی توجهی به حوزه سلامت و بهداشت مردم تمام شده باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار