شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن مقایسه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با قانون کاتسا معتقد است کاتسا بسیار خطرناک تر از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن مقایسه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با قانون کاتسا معتقد است کاتسا بسیار خطرناک‌تر از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

احمد امیر آبادی با بیان اینکه قانون کاتسا از هشتم آبان ماه اجرایی می‌گردد گفت: باید قانون کاتسا با قطعنامه و برجام مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مقایسه تحریم‌های موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ و کاتسا گفت: در این قطعنامه، فقط فعالیت موشک بالستیکی که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده، منع شده است؛ اما در کاتسا، انواع فعالیت‌ها و برنامه‌های موشکی بالستیکی ایران حتی برد کوتاه و متوسط منع شده است، هرچند که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قطعنامه، این ممنوعیت دارای مدت زمان حداکثر ۸ ساله است. اما بر اساس کاتسا، در قانون جدید عبارت «ظرف زمان ۸ ساله» برداشته شده است و این گونه ایران را در معرض تحریم بی نهایت قرار داده اند.

امیر آبادی در مقایسه تحریم‌های تسلیحاتی در قطعنامه ۲۲۳۱ و کاتسا (از جهت تنوع تسلیحات) نیز گفت: قطعنامه؛ واردات یا صادرات تسلیحات متعارف با اجازه شورای امنیت را مجاز می‌داند. اما کاتسا مراجعه به شورای امنیت برای اخذ مجوز تسلیحات متعارف (حذف بند ارجاع به شورای امنیت) را ممنوع کرده است. علاوه بر این بر اساس کاتسا تحریم تسلیحات متعارف (به دلیل حمایت از تروریسم) و هر نوع فعالیت، آموزش و خدمات مستشاری مدنظر آمریکا قرار دارد.

وی در مقایسه تحریم داخلی سپاه در برجام و کاتسا گفت: بر اساس پی نوشت ۱۶ از ضمیمه ۱۱ برجام، موسسات مالی غیرآمریکایی، غیرایرانی که با موسسات مالی ایرانی (شامل بانک مرکزی ایران) که در فهرست SDN قرار ندارند، معامله انجام دهند، به دلیل فعالیت آن موسات مالی ایرانی در نقل و انتقالات یا روابط بانکی با افراد و اشخاص حقوقی که در فهرست SDN نام برده شده اند، در معرض تحریم‌ها نخواهند بود، مشروط به ا. ینکه موسسه مالی غیرآمریکایی، غیرایرانی، نقل و انتقالات مشخص مزبور با افراد و اشخاص حقوقی ایرانی نام برده شده در فهرست SDN را انجام نداده باشد و یا آن‌ها را تسهیل نکرده باشد و به شکل دیگری در چنین روابط بانکی دخیل نبوده باشد.

امیر آبادی ادامه داد:، اما بر اساس کاتسا، در بخش ۵ قسمت C. بند B. قانون کاتسا کلیه معاملات با سپاه ممنوع شده و در SDN LIST قرار می‌گیرند.

عضو هیات رئیسه مجلس در تحلیل مصادیق نقض برجام در قانون جدید کاتسا گفت:سپاه به صورت هدفمند و تعمیم یافته موضوع تحریم‌های جدید تروریستی قرار گرفته است. برای اولین بار در بخش تحریم‌های تروریستی، سپاه مسئول تمام فعالیت‌های بالستیکی معرفی شده است. امکان بازگرداندن همه تحریم‌های تعلیق شده در برجام به بهانه ارتباط با سپاه با برنامه موشکی وجود دارد. وضع عنوان جدید برنامه بی ثبات ساز منطقه‌ای برای تحریم سپاه نیز در دستور کار آمریکا قرار خواهد گرفت.

وی در تحلیل علت از بین رفتن دستاورد‌های برجام با اجرای کاتسا گفت:کاهش تعداد بانک‌های طرف تعامل، اعمال مجدد تحریم‌های بانکی به بهانه فعالیت‌های تروریستی ایران، عدم همکاری قطعی بانک‌های بزرگ، فشار به بانک‌ها و کشور‌ها برای عدم دسترسی ایران به پول فروش نفت، قرار گرفتن بخش نفت سر دوراهی کار با سپاه یا تحریم، افزایش ریسک سرمایه گذاری و کاهش سهم سپاه در شرکت‌های مشمول تحریم از ۵۰ به ۲۵% در دستورالعمل خزانه داری، کاهش جدی دسترسی ایران به ارز، احتمال تحریم ثانویه بانک مرکزی در صورت عدم قطع همکاری با سپاه، تحریم بخش‌های معدن، صنعت خودروسازی، پتروشیمی، نفت، الکترونیک، مخابرات و رایانه ایران و بانک‌های خدمات دهنده به آن‌ها به بهانه مقابله با برنامه موشکی از اثرات اجرای قانون کاتسا است.


کاتسا بسیار خطرناک‌تر از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار