شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
عضو کمیسیون انرژی:
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار می‌رفت صنعت نفت ایران با قدمتی بیش از یک قرن در بحث تجهیزات در دنیا پیشرو باشد، گفت: یکی از مشکلات امروز صنعت نفت، بحث فرسودگی تجهیزات است، به طوریکه وضعیت ما در پالایشگاه‌ها به موزه تشبیه شده است .
 جلال میرزایی در آیین آفتتاحیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان که پیش از ظهر امروز (پنجشبنه 11 ابان) در تالار امام رضا شهرک نفت اهواز برگزار شد، با تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه رگ سفید اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی صنعت نفت، بحث فرسودگی تجهیزات است که البته این امر جدا از پایین بودن ضریب بازیافت و مشکلات ناشی از آن است.

وی با اشاره به دیدار هفته گذشته اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی با برخی سازندگان تجهیزات صنعت نفت، تصریح کرد: بحث اصلی این سازندگان این بود که به جای استفاده از ظرفیت داخلی، تأمین نیاز از خارج از کشور، ترجیح داده می‌شود و با تداوم این روند، بسیاری از این شرکت‌ها ورشکست می‌شوند.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: البته این مشکل خاص صنعت نفت نیست. ما می‌بینیم که در بسیاری از صنایع با اعطای وام و تسهیلات کم بهره به منتقاضی اقدام به احداث یک کارخانه می‌کنند و به تولید می‌رسد اما در نهایت این تولید منجر به فروش نمی‌شود و فرد از بازپرداخت اقساط این تسهیلات باز می‌ماند. در رابطه با چنین وضعیتی این سؤال ایجاد می‌شود که چرا ما اینگونه عمل می‌کنیم؟

میرزایی بیان کرد: انتظار می‌رود که در صنعت نفت که بیش از یک قرن سابقه دارد، در بحث تجهیزات آن در دنیا پیش‌رو باشیم اما واقعا چرا در کشور این وضعیت را داریم؟ انتظار می‌رفت که امروز صنعت نفت در کشور پیش‌رو و به روز و وابستگی آن به خارج در حد تبادل ایده باشد، اما گزارش ارسال شده به کمیسیون انرژی چنین جایگاهی را از این حالت نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه نباید ضعف و ایرادهای شرکت‌های سازنده داخلی را نادیده گرفت، گفت: وقتی کارخانه با نگاه به داخل احداث می‌شود، یعنی تولیدات آن صرفا برای داخل است. که طبیعتا با توجه به شتاب رقابت شرکت‌های سازنده در دنیا، پیشرفت این صنعت و ورود روز افزون تکنولوژی‌های نو، تولیدات این کارخانه خیلی سریع منقضی می‌شود. این مشکل در کمیسیون انرژی مجلس هم مطرح شده بود.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نوع نگاه به ارتباط صاحبان صنعت با سیاسیون در کشور، تصریح کرد: نگاه بدبینانه‌ای نسبت به ارتباط سرمایه‌گذاران و صاحبان صنعت با سیاسیون در کشور وجود دارد که چنین نگاهی را در خارج از کشور شاهد نیستیم و با این نگاه و رویکرد به جایی نخواهیم رسید.

میرزایی با اشاره به برنامه نوسازی و بازسازی تأسیسات نفتی که در برنامه‌های وزارت نفت لحاظ شده است، عنوان کرد: وزیر نفت به بحث نوسازی تجهیزات توجه داشته و گفته که ما در ارتباط با پالایشگاه‌ها وضعیتی تقریبا مشابه یک موزه داریم. علاوه بر این خطوط انتقال نفت فرسوده هستند که مشکلات جدی را برای ما به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: باید در راستای رفع این مشکلات، تولید ما حرکت کند. نه اینکه تولید به یک سمت برود اما دغدغه‌های دولت در یک مسیر دیگر باشد.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در رابطه با قراردادهای IPC و دغدغه‌هایی که منتقدان داشتند که البته رفع و مقرر شد در کنار شرکت‌های خارجی، شرکت‌های ایرانی هم در این قراردادها به کار گرفته شوند و ظرفیت داخلی هم استفاده شود، این نگرانی وجود دارد که شرکت‌های داخلی، در این قراردادها قطعات و تجهیزات خود را از خارج از کشور وارد کنند.


/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار