چند وقتی است که حرفها و بحثهای مختلفی در مورد پیشرفت تکنولوژی در خودروها و پرت شدن حواس راننده میشود.
خودروکار: برخی اعتقاد دارند که صفحه های لمسی و سیستم های مسیریابی بیشتری حواس پرتی را برای راننده به همراه خواهند داشت.
موسسه AAA با استفاده از ۱۳۰ راننده و آزمایش کردن ۳۰ خودروی تازه وارد به نتایج جالبی دست پیدا کرده نشان می دهد راننده بخش اعظمی از حواس خود را به سیستم های مسیریابی یا صفحه نمایش لمسی خودرو و استفاده از ابزار آلات فناورانه خودرو اختصاص می دهند.
در این تحقیقات خودروها در ۴ گروه بسیار زیاد،زیاد، متوسط و کم از نظر پرت کردن حواس راننده تقسیم بندی شده اند. در این تحقیقات که به همراه دانشگاه اوتا انجام شده، دوربین های مختلف وضعیت راننده ها در زمان استفاده از فناوری ثبت کرده اند تا میزان حواس پرتی راننده در طول مسیر مشخص شود.
بنا به تحقیقات انجام شده بدترین سیستم های اطلاعاتی که شامل ابزارهای فناوری، مسیریاب های آنلاین و غیره می توانند تا ۴۰ ثانیه حواس راننده را از جاده پرت کنند. موسسه AAA این آمار را برای خودروسازان مختلف آماده کرده است تا با میزان خطراتی که چنین سیستم هایی برای راننده ایجاد می کند آشنا شوند. همچنین این موسسه پیشنهاد می دهد که در هنگام رانندگی از برقراری تماس، چک کردن پیامک ها پرهیز کنند. همچنین پیشنهاد می شود برای مسیریابی ماهواره ای خودرو را متوقف کرده و پس از انجام تنظیمات، به مسیر خود ادامه دهید.
در ادامه این گزارش همچنین اسامی خودروهایی که در دسته بندی حواس پرت کننده ترین خودروها قرار دارند آمده است.
کم: ---
متوسط: شورولت اکوینوکس LT، فورد F-250 Xl، هیوندای سانتافه اسپرت، لینکولن MKC پریمایر، تویوتا کمری SE، تویوتا کرولا SE، تویوتا سیینا XLE
زیاد: کادیلاک XT5، شورولت تراورس LT، رام ۱۵۰۰، فورد فیوژن تیتانیوم، هیوندای سوناتا، اینفینیتی Q50، جیپ کامپس اسپرت، جیپ گرند چروکی، کیا سورنتو LX، نیسان ماکسیما SV، تویوتا Rav4 XLE
خیلی زیاد: آئودی Q7، کرایسلر ۳۰۰ سی، داج دورانگو، فورد موستانگ GT، هوندا سیویک تورینگ، هوندا ریدجلاین، مزدا ۳ تورینگ، نیسان آرمادا SV، سوبارو کراسترک، تسلا مدل S، ولوو XC60