شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۳

شوشان : دکتر فریدون فرهی مدیرگروه چشم پزشکی خوزستان با اشاره به اینکه آب مروارید و آب سیاه و همچنین مشکلات شبکیه که بیشتر بیماران دیابتی را مبتلا می کند از شایع ترین بیماری های چشمی در خوزستان به شمار می رود که خدا را شکر با توجه به پیشرفت های حاصل شده در زندگی مردم و بالا رفتن سطح زندگی ها اغلب این بیماری های در حال کنترل است.

این متخصص و جراح چشم پزشکی در خوزستان بیان داشت: هزینه عمل بیماری های چشمی مختلف است، مثلا عملهای سرپایی احتمال دارد با 100 هزار تومان هم برطرف شود و نیازی به بستری نباشد، اما عمل های رفع انحراف بینایی و جراحی شبکیه که پیشرفته می باشد با تعرفه های نظام پزشکی تا 3 میلیون تومان هم می باشد که اغلب در بیمارستان ها این هزینه دریافت نمی شود و بسیار کمتر از این پرداخت می شود، مثلا در بیمارستان امام که یکی از مجهزترین بیمارستان ها برای عمل چشم می باشد بخاطر اینکه بیماران مراجعه کننده بیمه هستند و بیمارستان ها با بیمه قرارداد دارند هزینه چندانی متوجه بیمار نمی شود و اگر هم فرد بیمه شده دارای بیمه تکمیلی باشد که هزینه ها بسیار ناچیز می شود، در کل هزینه عمل چشم در بیمارستان های دولتی زیاد نیست.

فرهی با اشاره به موضوع لیزر درمانی تصریح کرد: اکنون بیش از 20 سال می شود که از ورود لیزر درمانی به استان می گذرد، اما این مهم از سال 72 و برای عمل های چشمی شکل جدی تری به خود گرفت و خدا را شکر موفق هم بوده است و هم اکنون 6 نفر مشغول انجام این مهم در استان هستند که در بخش های خصوصی برای هر نوبت مبلغی معادل 100 هزار تومان دریافت می شود، اما در بیمارستان های دولتی مثل بیمارستان امام خمینی تنها 9 هزار تومان دریافت می شود.

مدیرگروه بالینی چشم پزشکی خوزستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر خوزستان با علم روز چشم پزشکی فاصله چندانی ندارد و از کلانشهرهای دیگر مثل اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد و تهران فاصله جزئی آن هم بدلیل عدم برخی دستگاه ها دارد که خدا را شکر دستگاه های فوق دستگاه هایی نیستند که تاثیر گذار باشند. وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که آیا بیماری های چشمی مادرزادی قابل درمان می باشند یا نه گفت: عمده بیماری های چشمی مادرزادی قابل درمان نمی باشند و تنها می توان بیماری آب مروارید و تا حدودی آب سیاه را برطرف کرد، اما سایر بیماری ها مثل بیماری های شبکیه و کم بینایی و ... قابل درمان نیست. این جراح چشم گفت: تغذیه و شرایط آب و هوایی بر بیماری های چشم تاثیرگذار نیست، زیرا چشم دارای اشک است و مدام در حال تمیز شدن است، اما از سن 40 سالگی به بالا اغلب افراد دچار پیرچشمی می شوند و نیاز به عینک دارند. فرهی اضافه کرد: در 50 سال پیش و با توجه به اینکه تغذیه مردم دچار اشکالاتی بود اغلب بچه ها دچار شب کوری بدلیل عدم استفاده از ویتامین A بودند ، اما اکنون و با توجه به اینکه در هر یخچالی شیر و پنیر یافت می شود این بیماری از بین رفته است و رژیم های غذایی توصیه نمی شود. وی با اشاره به اینکه 95 درصد علل آب مروارید بدلیل عمر طولانی است گفت: اگر شخص عمر طولانی نماید احتمال آب مروارید در چشم او وجود دارد، اما آب سیاه علت های مختلفی دارد که یک نمونه آن به زوایه بسته، زاویه باز، بالا رفتن سن، بزرگ شدن عدسی و یا کوچک شدن آن، خارج شدن مایع چشمی از تخم چشم، فشار بالا که همگی به دلیل مسائل ژنتیکی است، اما لازم به ذکر است در این برهه شغل و کار به چشم صدمه ایی به لحاظ بیماری نمی زند و تنها باعث ضعیف شدن نمره چشم ها می شود. مدیرگروه بالینی چشم پزشکی خوزستان با اشاره به اینکه بهتر است از لنزهایی که هیچ گونه نظارت پزشکی روی آنها وجود ندارد استفاده نشود گفت: با توجه به اینکه نمی توانیم استفاده از لنزهای زیبایی را منع کنیم، اما بهتر است از این لنزها استفاده نشود زیرا احتمال دارد بدلیل غیرمعتبر بودن باعث زخم شدن قرنیه و یا حتی نابینایی شوند، اما اگر با تجویز پزشک صورت گیرد در 99 درصد بدون مشکل می باشند.

فرهی گفت: در حال حاضر تغییر رنگ چشم امکان پذیر نیست و اصلا عملی نمی باشد و پیشنهاد می کنیم که فردی به فکر این عمل که علمی هم نیست نباشد.

وی گفت: خوشبختانه علم روز در چشم پزشکی به اندازه ای پیشرفت کرده که هم اکنون انحراف بینایی و یا قلوچی قابل درمان است.

این جراح و چشم پزشک اضافه کرد: در حال حاضر تنها نبود برخی دستگاه ها می تواند به عنوان مشکلات پیش روی چشم پزشکی استان مورد نقد قرار گیرد که دستگاه های گرانی هم می باشند، مثل آنژیوگرافی دیجیتال و تصویر برداری پیشرفته که مربوط به همکاران ما در بخش قرنیه می باشد، اما علیرغم تمامی این تفاسیر سالانه و به طور مثال در سال گذشته 8 هزار نفر در بیمارستان امام و 10 هزار نفر هم در بیمارستان های خصوصی مورد عمل جراحی چشم قرار گرفته اند.

فرهی در پایان گفت: علیرغم اینکه اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی برای تجهیز بیمارستان ها اعتبار محدودی است، اما در حد وسع خود تلاش های فراوانی برای تجهیز شدن بیمارستان ها صورت گرفته است و به این دلیل که بیمارستان امام تنها مرکز چشم پزشکی دولتی خوزستان می باشد اغلب بیماری های پیچیده چشم که از عهده بیمارستان های آزاد برنمی آید را به بیمارستان امام منتقل می کنند و با توجه به اینکه از 4 سال پیش اتاق عمل جدیدی راه اندازی شده شاهد رشد 50 درصدی عمل ها نسبت به 4 سال پیش در بیمارستان امام اهواز می باشیم و امیدواریم روند رو به رشد بیمارستان ها برای عدم برون رفت بیماران به دیگر استانها ادامه دار باشد.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
comment
0
0
comment با تشکر از دکتر فرهی
comment
ماندنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
comment
0
0
comment من 14شماره چشمم ضعیف است ومی گویند که لنزهایی که من لازم دارم در جراحی 14ملیون است هر دونهای من هم وسعم نمی رسد چ❤بیست وچهار ساله ام جنسیت مرد چه باید بکنم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار