اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
گزارش شوشان از جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی خوزستان/ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان: راه برون رفت استان از فقر و بیکاری تقویت بخش خصوصی است / فرماندار آبادان: تعاونی های موجود در اروندکنار تعطیل شدند / رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان: وجود منطقه آزاد اروند دلیل رکود بازارچه مرزی اروندکنار است / ناظر گمرکات خوزستان: مدیریت نادرست باعث شده بسیاری از مرز شینان اروندکنار مهاجرت کنند/ بخشدار اروندکنار: توریست درمانی راهکار توسعه اقتصادی اروندکنار است
متاسفانه بخشی نگری به آفتی در استان تبدیل شده است و برای رونق در بخش های مختلف به ویژه در اقتصاد باید بین مسئولان هماهنگی ایجاد شود.
شوشان: جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی خوزستان که امروز 16 آبان ماه در سالن جلسات معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد.

تعطیلی تعاونی های موجود در اروندکنار 

به گزارش شوشان ، در این جلسه فرماندار آبادان درخصوص عدم فعالیت بازارچه اروند کنار در شش ماهه نخست امسال اظهار کرد: برای 30 غرفه بازارچه مرزی اروندکنار 5 میلیون دلار تخصیص یافت و کمک 10 میلیون دلاری از آبادان در صورت نیاز، در نظر گرفته شده با این حال هنوز هم کار عمده ای براری راه اندازی این بازارچه مرزی صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل این عدم توفیق، عدم هماهنگی بین ارگان ها و ابهامات و سکته های قانونی است. 

فرماندار آبادان عنوان کرد: در کنار عدم هماهنگی ها، خلا حضور در حوزه تجارت بازرگانی، رفاه، تعاون و کار، وحدت رویه میان مرزبانی و نیروی انتظامی و گمرک و ..مشاهده می شود که انتظار داریم اصلاح شود و وحدت رویه ای در بحث واردات در اروند کنار اتفاق بیفتد.

شهبازی با اشاره به تعطیلی تعاونی های موجود در اروندکنار گفت: برای فعال کردن تعاونی ها در اروند کنار پیگیری هایی داشتیم ولی سه تعاونی موجود که علاقه ای به ادامه فعالیت نداشتند، تعطیل شدند و در حال حاضر تعاونی فرهنگیان تنها تعاونی فعال در منطقه است.

وی اضافه کرد: نیاز است تا دلیل عدم علاقه و استقبال تعاونی ها از تشکیل، ادامه فعالیت در اروند کنار و ارتباط با دیگر تعانی های استان بررسی و ریشه یابی شود. فرماندار آبادان خاطرنشان کرد: انتفاعاتی که منطقه اروندکنار می تواند از منطقه آزاد اروند ببرد بیش از بازارچه مرزی است بنابراین انتظار داریم گیت ها از سوی خرمشهر، آبادان و ماهشهر بسته شود و در کنار آن 74 روستای آبادان و شهرهای چوئبده و اروند کنار هم به منطقه آزاد اروند ملحق شوند.

وی با اشاره به برخی مشکلات در شهر اروند کنار یادآور شد: نبود سالن مسطح، عدم وحدت رویه و مشکلات بازرگانی باعث تخلیه بندر و کاهش سطح آن تا 15 درصد شده است در حالی که پیش تر پر رونق و محل گذر تجار بوده است.

شهبازی با ارائه راهکارهایی در زمین بهبود وضعیت اقتصادی منطقه اروند کنار بیان کرد: پذیرش بندر اروند کنار به عنوان یک بندر تجاری و صدور مجوز واردات، اهدای معافیت سود تجاری 25 درصد بندر اروند کنار، تخصیص اعتبارات لازم برای توسعه اسکله و بندر و رفع موانع تجاری با بندر فاو در عراق می تواند در توسعه و شکوفایی اقتصاد اروند کنار موثر باشد.

وجود منطقه آزاد اروند دلیل رکود بازارچه مرزی اروندکنار است

نور الله حسن زاده رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان در نشست ساماندهی مبادلات مرزی خوزستان که امروز 16 آبان ماه در سالن جلسات معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد، درخصوص وضعیت اروندکنار اظهار کرد: بخش خصوصی تنها در جایی ورود می کند که سود داشته باشد؛ وجود منطقه آزاد در کنار اروند کنار به این معنا است که حضور تجار در این منطقه سودی برای آن ها ندارد و بنابراین دلیلی برای کار کردن در آن جا ندارند.

وی وجود منطقه آزاد اروند را دلیل رکود بازارچه مرزی اروند کنار خواند و گفت: نباید در جایی که سودی برای افراد ندارد، هزینه کنیم و ادامه دادن چنین شرایطی هم اشتباه است و باید راه حلی برای آن ارائه دهیم.

 تشکیل کارگروه ویژه برای مشکلات مرزی در استانداری

ابوالقاسم کوره چی معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در حاشیه نشست ساماندهی مبادلات مرزی خوزستان که امروز 16 آبان ماه در سالن جلسات معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد، در گفت و گو با شوشان اظهار کرد: براساس آخرین مصوبه ابلاغ شده کالاهای ملوانی، هر ملوان در هر سفر می تواند تا مبلغ ده میلیون تومان کالای ملوانی وارد کشور کنند.

وی ادامه داد: پیش از این ملوانان لنج های تجاری در شش سفر سالانه خود می توانستند تا 4 میلیون تومان کالا وارد کشور کنند که به دلیل مشکلات اقتصادی در مرزها آیین نامه موجود در مرداد ماه امسال اصلاح شد و بر اساس آن رقم واردات از 4 به 10 میلیون تومان افزایش یافت.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان درخصوص نحوه واردات توسط ملوانان گفت: برای لنج های تجاری با ظرفیت کمتر از 201 تن تا شش ملوان و در لنج های با ظرفیت 201 تن تا 350 تن هفت ملوان و لنج های بالای 351 تن تا 500 تن هشت نفر می توانند استفاده از این تسهیلات و مزایا استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ملوانان برای لنج های تجاری مشخص است و تنها ملوانان و لنج هایی را در بر می گیرد که در طول دو سال گذشته فعال بوده و در سامانه گمرک با دیگر سامانه های تجاری ثبت شده باشند.

کوره چی درخصوص جابجایی کالاهای ملوانی در کشور عنوان کرد: بر اساس آیین نامه جدید، جابجایی و حمل کالای ملوانی به شکل تجمیع در سطح استان مانعی ندارد ولی جابجایی آن در خارج از استان تابع قوانین گمرکی است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه برای مشکلات مرزی در استانداری ها در سطح کلان اذعان داشت: بر اساس این کارگروه، استان های مرزی به پنج گروه تقسیم شده اند و استان خوزستان در کنار دیگر استان های جنوبی شامل بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس هم گروه است.

کوره چی هدف از تشکیل این گروه ها را بررسی مشکلات نقاط مرزی استان ها دانست و گفت: در این جلسات تلاش می شود با دسته بندی مشکلات و اعلام آن ها به سازمان توسعه تجارت و وزارت کشور برای حل آن ها اقدام شود.  

در اروند کنار به بحران رسیده ایم

علی بحرینی مقدم در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی خوزستان که امروز 16 آبان ماه در سالن جلسات معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد، با بیان این که اروند کنار امروز نیاز به نجات دارد، اظهار کرد: اروند کنار در گذشته قطب محصولات دریایی و نیز میوه جات بود ولی امروز صنعت و کشاورزی در این منطقه وجود ندارد و اگر راه تجارت آن هم بسته شود، مردم با مشکلات بسیاری روبرو می شوند.

وی تصریح کرد: باید پیش از حاد شدن موضوع، در اروند کنار مشکل را شناسایی و حل کنیم؛ اگرچه عقیده دارم در اروند کنار به بحران رسیده ایم و به نظر می رسد بحث امروز باید بحث نجات اروند کنار باشد.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت وجود تعامل بین دستگاه ها و مردم در منطقه اروند کنار عنوان کرد: در برخی نقاط کشور مثل سیستان و بلوچستان، مسئولان با اختیارات قانونی خود در روستاهایی که با چالش روبرو بودند، با تقویت بُعد اقتصادی، بخش امنیتی را تقویت کردند؛ ما هم در خوزستان باید تعامل بیش تری داشته باشیم و با وسعت دید ظرفیتی ایجاد کنیم که در چارچوب قانون، از دغدغه های امنیتی هم کاسته شود.

وی یادآور شد: باید در بحث تعاونی ها و توانمندی های آن ها ورود کنیم و با آسیب شناسی، عدم ورود تعاونی ها به منطقه اروند کنار را حل کنیم.

بحرینی مقدم بخشی نگری را آفت توسعه در خوزستان خواند و خاطرنشان کرد: باید هدف همه دستگاه های استان واحد باشد؛ تنها در صورتی مشکلات رفع می شود که در کنار وظایف اختصاصی دستگاه خود، هدف کلی استان و نظام را در نظر بگیریم و با سایر دستگاه ها هماهنگ باشیم.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان تاکید کرد: بحث الحاق چوئبده و اروندکنار به منطقه آزاد در کوتاه مدت قابل حل نیست لذا باید از همین ظرفیت های موجود مثل بازارچه مرزی و تجارت اروند کنار استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: اروندکنار این قابلیت را دارد تا به یک بازارچه مشترک بین عراق و ایران تبدیل شود به همین دلیل مصوب می شود تا با استفاده از ظرفیت های بومی بازارچه فعال شود. 

بحرینی مقدم با تاکید بر لزوم مراعات و تساهل با مردم توسط مسئولان بیان کرد: با توجه به این که مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند منظور از قاچاقچی، کوله بر سیستانی نیست، باید بحث معیشت مردم را با ملاحظه ای ویژه بنگریم.  

وی اضافه کرد: انتظار داریم رویکرد نیروی انتظامی و مرزبانی در این زمینه تسهیل شود و تعامل بیش تری داشته باشند و اجازه دهیم فصل الخطاب قانون باشد.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان تقویت بخش خصوصی را راه برون رفت از فقر دانست و گفت: به لحاظ بودجه و اعتبار، کشور در وضعیت خوبی نیست و این وضعیت در خوزستان به مراتب حاد تر است چون اقتصاد استان دولتی است و هنوز بخش خصوصی در خوزستان شکل نگرفته است؛ در حالی که تنها راه برون رفت استان از مشکلاتی چون بیکاری و فقر، تقویت بخش خصوصی است.

بحرینی مقدم با اشاره به برنامه های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: در بحث توسعه صادرات، امسال باید 25 درصد نسبت به عملکرد سال پیش رشد داشته باشیم ولی این امر هنوز محقق نشده است. در بحث اشتغال فراگیر هم هدف گذاری دولت 970 هزار شغل بود که با چالش های جدی روبرو است و اگرهمه دستگاه همکاری و تلاش نکنند، این امر محقق نمی شود. 

 مدیریت نادرست  باعث شده بسیاری از مرز شینان اروندکنار مهاجرت کنند

محمدرضا جعفری ناظر گمرکات خوزستان در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی  خوزستان که امروز 16 آبان ماه در سالن جلسات معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در چند سال اخیر معیشت مردم با مشکلات اساسی روبرو شده و با توقف بسیاری لنج ها در خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، هزاران نفر بیکار شده اند که می تواند زنگ خطری برای امنیت مرزها باشد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری طی ابلاغی جمعیتی فرمودند که جمعیت در مرز متمرکز شود؛ ولی وقتی اشتغال زایی نباشد و فشار روی مرز نشینان باشد، این فرمایش مقام معظم رهبری محقق نخواهد شد.

ناظر گمرکات خوزستان مردم را مرزبانان واقعی کشور خواند و گفت: ده ها هزار مرزبان هم که در مرزها مستقر باشند، بدون وجود مردم نمی توان مرز را مدیریت کرد بنابراین در کنار بحث اجتماعی، معیشتی و اقتصادی باید به جنبه امنیتی موضوع دقت و توجه کرد.

جعفری با بیان این که مدیریت نادرست مسئولان باعث شده بسیاری از مرز نشینان اروندکنار به شهرها و استان های دیگر مهاجرت کنند، عنوان کرد: بیش از 40 هزار نفر از جمعیت شادگان در سال های اخیر به علت بیکاری مهاجرت کرده اند که مطمئنا حضور آن ها در حاشیه شهرها و با افزایش مشکلات و آسیب های اجتماعی همراه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: یک کشتی هزار تنی کالای قاچاق وارد کشور می کند ولی کسی جلوی آن را نمی گیرد ولی با لنج دار مثل یک قاچاقچی برخورد می شود. ما با قاچاق و قاچاقچیان مخالف هستیم ولی مردم محرومی که تنها یک لنج وسیله وارد می کنند، طبق قانون کشور، قاچاق نمی کنند بنابراین انتظار داریم در برخورد با لنج داران تساهل بیش تری صورت بگیرد.

ناظر گمرکات خوزستان گفت: اگر لنجی در مسیر قانونی حرکت کند، کسی نمی تواند این لنج را به بهانه قاچاق نگه دارد بنابراین ما نباید فراتر از قانون عمل کنیم. 

توریست درمانی راهکار توسعه اقتصادی اروندکنار است
 
محمد طاهری بخشدار اروندکنار در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی خوزستان که امروز 16 آبان ماه در سالن جلسات معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد، با ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی منطقه اروند کنار اظهار کرد: تعامل با دیگر کشورها از جمله عراق و بندر فاو به وسیله ایجاد یک گذرگاه آبی از جمله راه های بهبود وضعیت بحرانی اروند کنار است.

وی ادامه داد: با ایجاد این معبر آبی می توان به وسیله لنج های کوچک به کشور عراق صادرات داشت. بخشدار اروندکنار توریست درمانی را راهکار دیگر توسعه اقتصادی اروند کنار دانست و گفت: با توجه این که بندر فاو و بصره 100 کیلومتر فاصله دارند، ایجاد این گذرگاه مرزی فاصله اروند کنار با فاو را به یک کیلومتر کاهش می دهد که می توان از آن به عنوان امتیازی برای توریست درمانی استفاده کرد.

وی یادآور شد: تقویت فروشگاه ها و بازارچه مرزی و نیز کادر درمان در این منطقه می تواند بهترین منبع درآمد اقتصادی برای اروند کنار باشد.

طاهری با بیان این که مسئولان باید در جهت فعال سازی بازارچه گام بردارند، عنوان کرد: ورود کالاها و لوازم خانگی در قالب کالاهای ملوانی می تواند به رونق بازارچه اروند کنار کمک کند که البته تنها با برداشتن موانع موجود میسر می شود.

 


















برچسب ها: اروندکنار
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار