اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳



سهام خزلی

بسیاری از شهرها بر اساس نوع ساخت و ساز به شهر های مدرن و پیشرفته ، توریستی ، صنعتی و مدرن و یا تاریخی معروف میشوند. این نوع خصوصیت نوعی ویژگی به شهر می دهد که مسئولان شهری بر همان اساس ، ساختار شهر را ترتیب می دهند و به عبارت دیگر در انتساب ها مدیرانی برای شهرهای مختلف انتخاب میشوند که متناسب با همان اقلیم باشند . 

اهواز هم از این قاعده مستثنی نیست و نوع بافت و شاکلۀ اصلی آن باید با توجه به قدمت و تاریخچۀ آن ترتیب یابد . طبیعتا محله ها و پارکها و بازارهای شهری که نوع بافت وفرهنگ مردمان ساکن در آن را معرفی می کند ، باید با ساختار آن هماهنگ باشد . اما در این میان محله های قدیمی و بعضا خالی از سکنه خصوصا درمرکز شهر اهواز ، اهمیت و امنیت این شهر را زیر سوال می برد . گذر از کوچه پس کوچه های مرکزی شهر گواهی بر این ادعاست . در مرکز کلان شهر اهواز بناها و خانه هایی مربوط به چندین دهه قبل وجود دارد که نه به عنوان آثار باستانی ثبت و مورد مرمت و بازسازی قرار میگیرند نه مالکین اقدام به نوسازی آنها میکنند. 

با توجه به زلزله شدیدی که چند روز قبل در غرب کشور رخ دادو پس لرزه های نستا شدید آن در اهواز هم احساس شد ، وقت آن است که مالکین و یا مسئولین شهرداری برای این معضل چاره ای بیاندیشند . تصور کنید اگر شدت زلزله فقط چند درجه بیشتر بود چه اتفاق ناگواری برای اهالی این خانه ها و یا ساختمان های مجاور می افتاد. با کمال تاسف باید گفت در کلانشهری مانند اهواز هنوز هم در بسیاری از کوچه ها و خیابان های مرکز شهر جوی های روباز وجود دارد که مرکز تجمعی برای حشرات موذی و انباشت زباله هاست . محلۀ عامری یکی ازمحله های قدیمی و یا به عبارت صحیح تر قدیمی ترین محلۀ شهر اهواز است که در فاصلۀ بسیار کمی از مرکز شهر ، خانه هایی بسیار قدیمی ، فرسوده و مستهلک را در خود جای داده است . 

شاید به راحتی بتوان گفت که اطلاق نام بافت قدیمی برای منطقۀ عامری اشتباه است و بهتر است این محلۀ قدیمی را بافت مستهلک شهری نامید .بسیاری از کوچه های این منطقه به دلیل عرض کم فقط محل عبور موتور سیکلت و دوچرخه است . 

حال تصور کنید که خدای ناکرده اگر اتفاقی برای یکی از ساکنین این منازل رخ دهد یا اینکه یکی از این خانه ها دچار حریق شود کار امداد رسانی با چه مشکلاتی مواجه خواهد شد . علاوه بر مطالب یاد شده منطقۀ عامری در مجاورت رودخانه کارون قرار گرفته و این امر ، هم ساکنین منطقه را از لحاظ ایمنی تهدید می کند و هم چهرۀ نامناسبی به شهر و ساحل داده و زیبایی حاشیۀ رودخانه را تحت تاثیر قرار داده و به مخاطره می اندازد. انشاالله در روزهای آینده به دیگر مناطق فرسودۀ مرکز کلانشهر اهواز هم خواهم پرداخت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار