اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
گزارش شوشان از همایش بزرگداشت روز ملی صادرات در خوزستان/ رییس مجمع نمایندگان خوزستان : تولید و اشتغال تنها با صادرات میسر است / عملکرد مسئولین در تشکیل مناطق آزاد تجاری خوب نبوده است / وضعیت کشور و خوزستان در بحث اشتغال بحرانی است
خوزستان قطب مهم کشاورزی و نفت کشور است با این حال تلاشی برای استفاده از این ظرفیت طلایی در توسعه استان مشاهده نمی شود..



شوشان: رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات که امروز سه شنبه 23 آبان ماه در اهواز برگزار شد، با بیان این که تولید و اشتغال تنها با صادرات میسر است، اظهار کرد: صادرات با افزایش کیفیت محصولات و نیز امنیت تولید به جهت تامین بازارهای تولید، باعث رقابت بین تولید کنندگان می شود.

 عباس پاپی زاده ادامه داد: امروز کشور در شرایط ویژه ای به سر می برد و لازم است که لحظه به لحظه تولید ثروت داشته باشیم.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان این که می توان از تجارب ارزنده بین المللی برای بهبود وضعیت صادرات در ایران بهره برد، عنوان کرد: کره جنوبی کشوری است که تنها یک شانزدهم ایران وسعت دارد ولی بدون نفت و منابع طبیعی دیگر، صادراتی 25 برابر کشور دارد و مالزی هم به عنوان موفق ترین کشور مسلمان جهان شناخته می شود. باید پرسید این کشورها چگونه توانستند چنین راهی را بپیمایند و چه چیزی باعث فاصله روز افزون این کشورها با ایران شده است.

وی یادآور شد: کشورهایی مثل کرده جنوبی، مالزی، هند و ترکیه کشورهایی هستند که تا چند دهه پیش هم رده ایران بودند ولی امروز فاصله زیادی از ما گرفته اند. با مقایسه فعالیت پارلمان مالزی و کشورمان، متوجه شدیم مجلس این کشور سالیانه تنها چهار جلسه علنی برگزار می کند در حالی که این رقم برای ایران سه جلسه علنی در هفته است. پارلمان مالزی تنها وظیفه خود را اجرای قانون هایی می بیند که از گذشته وضع شده اند ولی در ایران به طور مرتب با تغییر یا اصلاح قوانین و افزودن بخش نامه هایی روبرو هستیم که بعضا یکدیگر را نقض می کنند.

پاپی زاده با اشاره به اقدامات موثر مجلس شورای اسلامی در راستای بهبود وضعیت صادرات کشور گفت: بر اساس دستور هیئت رئیسه شورا، تعداد جلسات علنی به دو جلسه در هفته کاهش پیدا کرد و یک جلسه هم به بحث نظارت بر اجرای قوانین و اصلاح  آن ها تخصیص یافت.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کمیسیون تولید ملی، کمیسیون ویژه تولید ملی تاسیس شده است که بر بحث صادرات و واردات، تولید، صنعت و خدمات نظارت دارد. در این کمیسیون قوانین خوبی تصویب شده است که از جمله آن ها می توان قانون کسب و کار و قانون رفع موانع تولید را نام برد.

وی با بیان این که بزرگترین چالش کشور در حوزه اجراییات است، اذعان داشت: مجلس دهم در نخستین فعالیت خود، به بازنگری دو قانون کسب و کار و رفع موانع در کمیسیون ویژه تولید ملی پرداخت که بررسی های مجلس و این کمیسیون نشان داد تنها 15 درصد از احکام موجود در این قوانین عملیاتی شده است.   

پاپی زاده با اشاره به وضعیت بحرانی کشور و خوزستان در بحث اشتغال و درآمد سالانه گفت: شرایط خاصی بر کشور حاکم است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید نخست ساختار موجود در سیاست های حاکم بر کشور را به وجود بیاوریم یا اصلاح کنیم.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان به با بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: مجلس مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده است چون تاسیس این وزارت خانه زمینه ورود انواع کالاهایی را فراهم می کند که قدرت رقابت را از تولید کنندگان داخلی گرفته و آن ها را از بازار حذف می کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد مجلس این است که به جای ایجاد وزارت خانه بازرگانی، وزارت خانه ای تحت عنوان توسعه صادرات تاسیس شود.

پاپی زاده از لزوم توازن تراز تجاری بین صادرات و واردات و تاثیر آن بر اقتصاد سخن گفت و اذعان داشت: در کشورهای مختلف جهان از جمله کره جنوبی و ژاپن، هر دلاری که برای واردات هزینه می شود، در واقع هزینه ای است که از طریق صادرات دریافت شده ولی وجود نفت در کشور ما باعث شده ارز حاصل از این درآمد را بدون در نظر گرفتن دیگر شرایط، صرف واردات کرده و حیات تولید کننده داخلی را به خطر بیندازیم.

وی اضافه کرد: اگر سیاست درستی اتخاذ شود و سیاست تجاری کشور در خدمت سیاست تولید قرار بگیرد، می توان روال گذشته را اصلاح کرد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان این که عملکرد کشور در تشکیل مناطق آزاد تجاری خوب نبوده است، خاطرنشان کرد: برخلاف فلسفه وجودی مناطق آزاد تجاری که ورود کالا بدون پرداخت حقوق گمرکی، تولید ارزان با نیروی انسانی داخلی و صادر کردن این تولید ارزان است، مناطق آزاد کشور به ویژه منطقه آزاد اروند به سوپرمارکتی برای ورود کالاهای بی کیفیت چینی تبدیل شده اند.

وی با انتقاد از نحوه رفتار وزارت امور خارجه با وابسته های بازرگانی در کشور های مختلف عنوان کرد: وظیفه دستگاه دیپلماسی در کشورهای توسعه یافته تنها در بحث رعایت پروتکل های حقوقی و مذاکره نیست؛ بلکه این دستگاه دیپلماسی موظف است تا مقدمات ورود تیم های بازرگانی، تجاری و بخش خصوصی را در کشورهای هدف مقصد فراهم کند.

پاپی زاده ادامه داد: در کشورهایی که وابسته بازگانی در سفارت خانه داریم، این وابسته بایکوت شده است و اساسا وزارت امور خارجه علاقه ای به ورود به حوزه هایی به جز حوزه های ذهنی خود ندارد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با پیگیری های مجلس در یک سال گذشته، وزارت امور خارجه در حال تغییر ساختار کنونی خود در این زمینه و ایجاد و تقویت معاونت اقتصادی است و امیدواریم که با این تغییر ساختار بخشی نگری حاکم بر این وزارت خانه، این معاونت مهم به حاشیه نرود و اثر ملموسی را شاهد باشیم.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان همچنین از عدم به کارگیری پتانسیل اقتصادی خوزستان در توسعه استان انتقاد کرد و گفت: خوزستان قطب مهم کشاورزی و نفت کشور است و در کنار آن وجود صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی، ظرفیت فرودگاه ها، خطوط ریلی و دریایی می تواند زمینه ورود بخش خصوصی را در کشورهای مقصد فراهم کند با این حال تلاشی برای استفاده از این ظرفیت طلایی در کشور مشاهده نمی شود.






















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار