شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵

امروز برای خوزستانیها با یک شوک اساسی مواجه بود و آنها با رطوبت بالا در کنار گرمای هوا مواجه شده اند به گونه ای که راه رفتن در خیابانهای این استان همانند رفتن به سونا است.به گزارش مهر، رطوبت بالا در خوزستان و شرجی بیش از حد سبب شده زندگی عادی مردم مختل شود و اغلب مردم ترجیح می دهند در اتاق و زیر کولر بنشینند تا برای انجام کارهای غیر ضروری و حتی در مواردی ضروری به خارج از منزل بروند.

این هوا که توام با رطوبت بالاست به اصطلاح به آن شرجی یا خرما پزان گفته می شود و گفته می شود برای تبدیل شد محصول نخل به خارک و بعد از آن خرما همواره در استانهای جنوبی ایجاد می شود.شرجی بودن یعنی پر از نم و دم شدن هوا به همراه دمای بالا، پدیده ای است جوی در خلیج فارس و کرانه های آن که معمولا از فروردین و اردیبهشت آغاز می‌شود و ۹ ماه طول می کشد.

واژه شرجی دگرگون شده واژه «شرقی» است و این واژه از گویش مردم عرب جنوب به فارسی وارد شده است. دلیل نامگذاری این پدیده به شرقی این است که در آن مناطق نسیم بامدادی که این نم را با خود دارد از شرق می وزد.

در همین زمینه مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: رطوبت 91 درصدی هوا ( شرجی هوا ) صبح امروز در برخی از شهرهای خوزستان را در برگرفت.

مسعود دهملایی افزود: هم اکنون ماهشهر با 91درصد رطوبت نسبی بیشترین میزان رطوبت در استان را به خود اختصاص داد و هندیجان با 84 درصد، اهواز 78 درصد، امیدیه 74 درصد و شادگان با 72 درصد رطوبت نسبی در رتبه های بعدی قرار دارند.

دهملایی علت شرجی شدن هوای استان را تقویت زبانه کم فشار زمین و انتقال طوبت از خلیج فارس به خوزستان دانست و افزود: این حالت جوی در استان تا اواخر امروز ادامه دارد.

وی گفت: در 24 ساعت گذشته، آبادان با 47 درجه و گتوند با 35 درجه سانتیگراد به ترتیب بیشترین و کمترین دما را در بین شهرهای خوزستان به خود اختصاص داده اند.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: دمای اهواز هم اکنون 33 درجه سانتیگراد است که نسبت به دیروز یک درجه کاهش داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار