شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۱

30 میلیارد تومان پول قرار است از سوی فیفا به حساب فدراسیون فوتبال ایران واریز شود. این خبر به گوش هر فرد فوتبالدوستی که برسد موجب خرسندی وی شده و از این رقم پاداش تعجب خواهد کرد. اما این پول چرا و چگونه به فدراسیون فوتبال ایران می رسد؟

اين روزها پس از برتری تیم ملی فوتبال کشورمان برابر كره‌ای ها و صعود به عنوان تيم اول گروه به جام‌جهانی 2014 برزيل شنيده می‌شود که قرار است رقمی بالغ بر 30 میلیارد تومان به حساب فدراسیون فوتبال ریخته شود. اما به دلیل شرایط سیاسی حال حاضر این پول مستقیما به حساب فدراسیون فوتبال ایران واریز نمی شود.

در این شرایط مبالغ پرداختی فیفا به فوتبال ایران تا به حال از طریق واسطه هایی انجام می شده که این واسطه ها نیز حسابی از این جابجایی پول ها سود می بردند. به طوری که فیفا پول ها را به حساب این واسطه ها وازیر می کرده و واسطه ها نیز چند روزی پول را در حساب خود نگه می داشتند تا از سود قابل توجه آن بهره ببرند و بعد از آن پول را در اختیار فدراسیون فوتبال کشورمان قرار دهند.  این بار اما پیشنهاداتی جدید مطرح شده و گویا قرار است رقم واریزی فیفا از طریق حساب بین المللی کارلوس کی روش به فدراسیون فوتبال ایران برسد.

چرا رقم واریزی فیفا اعلام نمی شود؟

نکته جالب توجه در خصوص مبلغ پاداش پرداختی فیفا این است که این رقم از سوی فدراسیون فوتبال اعلام نمی شود چراکه يك بار در جريان صعود به جام‌جهانی 1998 فرانسه پس از 20 سال انتظار به این رقم اشاره شد و ملی‌پوشانی مانند خداداد عزيزی و احمدرضا عابدزاده مدعی شدند كه چرا سهمی از اين پاداش به بازيكنان كه نقش عمده‌ای در رساندن تيم‌ملی به اين تورنمنت بزرگ دارند، پرداخت نمی‌شود. اعتراضی كه باعث شد از آن به بعد مسوولان وقت فدراسيون به هنگام صعود در سال‌های 2006 آلمان و همچنين 2014 برزيل اشاره‌ای دقيق به رقم پاداش نداشته باشند.

پاداش صعود دوره های گذشته چه شد؟

تيم‌ملی اولین ‌بار در سال 1978 مسافر جام‌جهانی آرژانتين شد. در آن سال‌ها تيم‌ملی با گذر از حريفانی چون كويت، كره‌شمالی و جنوبی و استراليا به عنوان تنها نماينده آسيا راهی اين تورنمنت بزرگ شد. پاداش فيفا هم سه ميليون فرانك سوييس بابت صعود وحضور در مسابقات نهايی بود كه مرحوم فكری آن را بين باشگاه‌ها تقسيم كرد. البته اين پاداش مجموعه‌ای از پاداش صعود و حضور در مسابقات و رتبه نهايی در آن است بود.

پس از جام‌جهانی 1978 تيم‌ملی تا 20 سال از اين تورنمنت دورافتاد و شانسی برای صعود پيدا نكرد. شانسی كه در نهايت دوباره در سال 1998 فرانسه به سراغ تيم‌ملی آمد تا پس از بازی خاطره‌انگيز در ملبورن برای دومين‌بار راهی اين بازی‌ها شويم. در آن زمان بحث درباره پاداش جام‌جهانی كه شايعه شد سه ميليون فرانك سوييس است باعث بروز اختلافاتی بين چند بازيكن با فدراسيون وقت شد. پولی كه بعدها شنيده شد صفايی‌فراهانی آن را به حساب بانك‌های خارجي گذاشته و از سود آن برای فوتبال و بازسازی و مرمت زيرساخت‌ها استفاده می‌كند.

داستان 2006 آلمان هم بدين‌ترتيب بود و ملی‌پوشان با گرفتن پاداش‌های جداگانه مانند حواله 206 ايران‌خودرو كاری به پاداش فيفا نداشتند كه چه بلايي سر آن آمد. پولی كه در اختيار فدراسيون محمد دادگان قرار گرفت تا با آن ساختمان‌هايي برای فدراسيون و دو باشگاه استقلال و پرسپوليس خريداری كند. در آن سال فيفا پس از دادن 5/24 ميليون فرانك به تيم قهرمان و 5/22 ميليون فرانك به نايب‌قهرمان رقمی در حدود شش ميليون فرانك سوييس به بقيه تيم‌های حاضر در مسابقات نهايی داد.

فدراسیون کفاشیان با پاداش 30 میلیاردی چه می کند؟

 

در این خصوص شنیده می شود که فدراسیون فوتبال ایران قرار است بخشی از این پول را به كارلوس كی روش که با پيروزی در سه بازی آخر كمك بزرگی به فدراسيون كفاشيان كرد، پرداخت کند. بخشی از این مبلغ نیز بابت بدهی های فدراسیون فوتبال مورد استفاده قرار می گیرد. اما باید دید که کفاشیان مانند روسای گذشته فدراسیون فوتبال این پول را به باشگاه ها می دهد یا اینکه در جهت منافع آنها خرج می کند. اما هر چه هست فرصت خوبی برای فدراسیون فوتبال ایران پدید آمده تا بتواند به زیرساخت های این ورزش رسیدگی کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار