شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۴۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
نرگس نجفی سولاری / کارشناس ارشد علوم تربیتی و پژوهشگر آموزشی

استان خوزستان بدلیل وجود اقوام و ایلات گوناگون ، استانی با تنوع گویشی،لهجه ها و زبان های فراوان است.کودکان در بدو ورود به دبستان بدلیل اینکه بیشتر وقت خود را درکنار خانواده می گذرانند معمولا به زبان مادری و گویشی که در خانواده رواج دارد، تسلط دارند.با توجه به اینکه زبان فارسی زبان رسمی و آموزشی  کشور است دانش آموزان نیز  موظفند با زبان فارسی آموزش ببیند، شاید یکی از مشکلاتی که در روز اول

دبستان کودکان دوزبانه با آن مواجه می شوند، ارتباط زبانی با همکلاسان،آموزگار و محیط مدرسه خویش است زیرا کودک در برابر زبانی قرار میگیرد که با آن ناآشناست و تاکنون با آن  ارتباط اجتماعی نداشته است.

امروزه رسانه های دیداری و شنیداری مثل تلویزیون و.. برای رفع این معضل  درآموزش زبان فارسی تاثیر به سزایی دارند ولی به تنهایی کافی نیستند .

چنانچه با آموزش زبان رسمی مشکل دوزبانه بودن برای کودک تسهیل نشود، در پیشرفت تحصیلی،رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی وی پیامدهای منفی فراوانی به همراه خواهد داشت.از آن جا که در سال های اخیر آموزش در دوره پیش دبستانی در اولویت برنامه های آموزش و پرورش قرار گرفته است، کودک یکسال قبل از ورود به دبستان با زبان فارسی که زبان رسمی آموزش در دبستان است آشنا و زمینه رشد قابلیت های آن در دوره دبستان فراهم خواهد شد ؛زیرا همان طور که می دانیم کودکان نیازمند محیط هایی هستند که بتواند به قابلیت های عاطفی ،اجتماعی و آموزشی آنان غنا بخشیده و آنها را تقویت نماید.

رکن اساسی آموزش کودک در این دوره مربیان پیش دبستانی  هستند. مربیانی آگاه و مسلط به زبان فارسی که بتوانند رابطه عاطفی با کودک برقرار کنند وکودک را دوست بدارند. مربیان  پیش دبستانی باید به این باور رسیده باشند که می توانند در کنار خانواده بخشی از مسئولیت آموزشی کودک را بر عهده بگیرند.آموزش هایی که در مراکز پیش دبستانی به کودکان داده می شود، زمینه رشد،یادگیری مفاهیم ، استدلال کردن ،خواندن و نوشتن و زبان آموزی را به شکل غیرمستقیم فراهم می کنند.

 مشارکت و همکاری والدین در کنار مربی جهت زبان آموزی نقش مهمی در آموزش کودک دارد.کودکان هر جامعه پایه های اساسی آن جامعه هستند.پژوهشگران معتقدند برای آموزش و یادگیری، کودکان بایستی مهارت کافی در زبانی که با آن آموزش رسمی داده میشود داشته باشند و یا این مهارت را توسط مربیان و معلمان کسب نمایند.

کودکان در آستانه ورود به دبستان بایدآشنایی و مهارت لازم در  زبان فارسی که زبان آموزش رسمی در مدارس است را در سطوح صحبت کردن و گوش دادن داشته باشند که این امر  مهم را کودکان دوزبانه باید پیش از ورود به دبستان در دوره پیش دبستانی و دوره آمادگی کسب کرده باشند.دوره پیش دبستانی و دوره آمادگی برای کودکان دوزبانه یکسال قبل از ورود به دبستان جهت زبان آموزی  تاثیر مثبتی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان دارد. 

بلوم روان شناس معتقد است که آموزش های اولیه زبان آموزی می تواند توانمندی کودکان را برای یادگیری و رشد و پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر قرار دهد.همچنین مطالعات نشان داده است  که کودکان دو زبانه ای که مهارت زبان آموزی را در دوره پیش دبستانی و آمادگی گذرانده اند در یادگیری سریعتر و فعال ترند و از نظر مهارت کلامی در سطح بالاتری نسبت به کودکانی که این دوره را نگذرانده اند ؛قرار دارند. 

روانشناسان ،محققان علوم تربیتی و متخصصان تعلیم و تربیت بر این باورند که آموزش دوره پیش دبستانی برای کودکان دوزبانه باعث یادگیری مفاهیم آموزشی و پدیدآوردن محیطی خوشایند برای آنها و باعث پیشگیری از پیامدهای شکست آنها در مدرسه خواهد شد. با توجه به اینکه استان خوزستان وساخت اجتماعی اش کودکان دوزبانه زیادی دارد و در سالهای اخیر آموزش دوره پیش دبستانی را برای همه کودکان اجباری کرده است جای بسی امیدواری است که والدین کودکان دوزبانه تاثیر و مزایای این دوره در پیشرفت تحصیلی کودکان را دریافته و همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند و آموزش و پرورش خوزستان با تربیت مربیان پیش دبستانی متخصص و مطلع از روحیات کودکان بخصوص کودکان دوزبانه به این دوره بسیار مهم  توجه بیشتری نماید .

زیرا امروزه نقش آموزش بالاخص آموزش پیش دبستانی و دبستانی تاثیر فزاینده ای در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد و زیر بنای توسعه پایدار هر جامعه آموزش است که برای تحقق آن در استان خوزستان انتظار است مناطقی که کودکان دوزبانه نیاز به مهارت زبان آموزی در دوره پیش دبستانی دارند با تامین مربیان متخصص و دوره دیده زمینه رشد و توسعه آموزشی را فراهم نماید.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
حسین کریمیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
comment
0
0
comment مرسی مطلب جامعی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار