شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۲

اشاره: سیدفیاض موسوی را باید برنده اصلی انتخابات شورای شهر آبادان دانست. کسی که در طول شش سال فعالیت شورای سوم به دلیل ریاست چندساله در آن بارها مورد انتقاد رسانه ها و رقبای سیاسی قرار گرفت و در آخرین انتخاب هیات رییسه با یک رایی که خودش به خودش داد عضو عادی شورای شهر شد. شاید بسیاری کسان شانسی برای انتخاب مجدد او قائل نبودند. اما سیدفیاض بازگشت، این بار نه تنها و چون یک عضو عادی. در حالی که اغلب کاندیداها تنها به فکر حضور خودشان در شورا بودند او هوشمندانه ائتلافی 5 نفره تشکیل داد، در طول ایام تبلیغات حمایت شان کرد و سبب ساز حضور چهار نفر از این فهرست در شورا شد. حالا دیگر سیدفیاض در هیچ حرکتی در شورای شهر تنها نخواهد بود.

ترکیب فهرست ائتلاف امید آبادان چگونه شکل گرفت؟

- این ائتلاف بر اساس شناختی که از مقبولیت اجتماعی این افراد داشتم و همین طور مسوولیت پذیری، استقلال رای، تعهد و تخصصی که در آنها سراغ داشتم شکل گرفت. ابتدا پیشنهاد ائتلاف را به آقای صالح ساری پور و جاسم ثامری دادم، بعد آقای حمید حنظل عیدانی را جایی دیدم و ایشان هم پذیرفت که در این ائتلاف باشد و بعد هم به خاطر احترام به جامعه زنان به خانم یسری دریس پیشنهاد حضور در لیست را دادم. با چند نفر دیگر هم صحبت کرده بودم که شرایط حضورشان فراهم نشد. یعنی اول قرار بود لیست شش نفره داشته باشیم. نمی خواستم لیست هفت نفره ببندم که عده ای بگویند اینها می خواهند هیات رییسه شورا و شهردار را مال خود کنند. اما در نهایت به لیست پنج نفره قناعت کردیم و من ایمان داشتم که این لیست رای می آورد. چون تنها ستادی بودیم که جلسات سخنرانی ترتیب دادیم و با ما مردم صادقانه و شفاف برخورد کردیم.

الان هم که به شورای شهر راه پیدا کرده ایم دنبال ائتلاف با جناح ها نیستم. سعی می کنم با اشخاص مستقل رایزنی کنم. حتی اگر در هیات رییسه در اقلیت باشیم  برایم مهم نیست. چون من راه خدمت به مردم را بلد هستم چه در هیات رییسه باشم و چه نباشم. ائتلاف امید آبادان اگر در شورا در اقلیت هم باشد مقابل تخلفات و تضییع حقوق شهروندان خواهد ایستاد.

امیدوارم 13 نفر شورای شهر در کنار هم باشند، شورا را سیاست زده نکنند و همه با هم در راستای خدمت به مردم حرکت کنند. اما اگر چنین نشد دوست دارم هیات رییسه در اختیار کسانی باشد که به هیچ جناحی وابسته نباشند.

آقای موسوی، گفتید که یکی از ملاک های تان برای تشکیل امید آبادان مستقل بودن افراد بوده است. ناظران مسال شهری نظرات مختلفی درباره این لیست دارند و بعضی آن را به آقای سعدون زاده وابسته می دانند و بعضی به آقای انصاری و عده ای هم هر دو نماینده مذکور را در این سهیم می دانند. به هر حال ابهامی در این خصوص وجود داشت که باید این لیست را مربط به چه کسی دانست؛ آن دو نماینده یا شخص شما؟

این ابهام طبیعی است. من دو دوره با آقای سعدون زاده بودم، دوره آخر به آقای انصاری هم کمک کردم. خانم یسری دریس هم با آقای انصاری کار کرده است. آقای حنظل عیدانی هم به کعبی و سعدون زاده و آقای انصاری کمک کرده بود.اما من نمی گذارم کسی ادعای این ائتلاف را بکند و قسم جلاله می خورم  که هیچ کدام از نماینده ها در پیروزی ما دخیل نبودند و هیچ کمکی به ما نکردند.

شما یک دوره رییس دفتر آقای سعدون زاده بودید و در انتخابات گذشته مجلس هم با ایشان کار کردید اما به نظر می رسد روابط شما با ایشان قدری کمرنگ شده است. آیا شما از ایشان زاویه گرفتید یا ایشان دیگر مایل به همکاری با شما نبود؟

- بنده عملکرد دکتر سعدون زاده در مجلس هفتم  را کاملا تایید می کنم، اما در مجلس هشتم ایشان خودشان مسوول کارها و عملکردشان هستند. بنده در دوره مجلس هفتم مسوول دفتر ایشان بودم و سعی کردم کارهای ایشان و مردمی که مراجعه می کردند را به بهترین نحو انجام دهم حالا این تشخیص ایشان است که نخواهند با من ادامه همکاری دهند و من به نظرشان احترام می گذارم. من قبل در ریز کارهای دفتر ایشان بودم اما الان نیستم. من هم تصمیم گرفتم مستقل وارد شورا شوم، خودم تصمیم بگیرم و در همین نهاد به مردم خدمت کنم.

از کی به این تصمیم رسیدید که مستقل باشید؟

-  جریاناتی که در شورای سوم به وجود آمد و متاسفانه بعضی از اعضا قدرت تصمیم گیری از خودشان نداشتند و دروافع جریانات سیاسی قدرت تصمیم گیری را از نماینده های مردم در شورای شهر گرفته بودند باعث شد تصمیم بگیرم خودم در مورد مسوولیتی که مردم به دوش من گذاشته اند تصمیم بگیرم. شورای های گذشته بیشتر جناحی و سیاسی بودند. به این نتیجه رسیدم که این جور شوراها نمی تواند به مردم خدمت کنند. از آن موقع تصمیم گرفتم مستقل وارد شورای شهر شوم.

می توانیم این برداشت را داشته باشیم که در شورای چهارم با یک سیدفیاض جدید مواجه خواهیم شد؟

-  من در سخنرانی های تبلیغاتی ام از مردم بابت سهل انگاری های صورت گرفته در شورای شهر عذرخواهی کردم. علی رغم اینکه من بیشترین کار را در شورای گذشته انجام داده ام. شش سال از وجب به وجب آبادان خاطره دارم. تنها کسی بودم که تمام تلفن های مردم را جواب می دادم. درب خانه ام به روی همه باز بود. ریز و درشت مشکلات مردم را می دانم. ولی بدانید که باید سیدفیاض جدید در شورای چهارم مواجه خواهید شد.

ارزیابی شما از ترکیب شورای جدید چیست؟

- فکر می کنم تاثیرات جناح های سیاسی در شورای چهارم کمتر از دوره گذشته خواهد بود. اغلب نفرات راه یافته به شورا جدید هستند، معتقدم هرکس که با رای مردم منصبی می گیرد محترم است اما گذشت زمان عملکرد او را نشان خواهد داد. قضاوت در مورد اعضا زود است، باید ببنیم استعدادهایی که در شورای جدید هست چگونه شکوفا خواهد شد. امیدوارم بتوانیم خواسته های مردم را محقق کنیم.

یک از وظایف مهم شورای شهر، انتخاب شهردار است. آیا شما و ائتلاف امید شهردار  فعلی را ابقا می کنید که یا فرد دیگری در نظر دارید؟

- من فقط از طرف خودم صحبت می کنم. من زمانی به شهردار دیگری فکر می کنم که فرد بهتری از شهردار فعلی مطرح باشد. اگر فردی قوی تر و بهتر از آقای شیرازی پیدا کردیم با کسی تعارف نداریم و مصلحت مردم و شهر را در نظر می گیریم. اما در حال حاضر به ادامه کار آقای شیرازی معتقد هستم به دلیل اینکه رضایت مندی مردم برایم ملاک است و در ایام تبلیغات دیدم که اکثر مردم از شهردار اعلام رضایت می کردند.

آیا حمایت شما از شهردار مطلق است یا مشروط؟

-  من نه با این شهردار و نه با شهرداران قبلی فالوده هم نخوره ام! من با هیچکس تعارف ندارم. فقط در برابر مردم دست به سینه می شوم. عهد اخوت هم با هیچ عهدی نبسته ام. هیچگاه نمی گویم که از شهردار مشروط خمایت خواهم کرد. می گویم  شهردار خوب حرکت می کند منتها یک سری نواقص هست که باید برطرف کند. نقاط قوت آقای شیرازی را تقویت می کنیم و نقاط ضعفش را تذکر می دهیم، البته اگر قرار باشد آقای شیرازی بماند.

نقاط قوت و ضعف شهردار فعلی به نظر شما چیست؟

- مهم ترین نقطه قوت آقای شیرازی اینست که از مسایل سیاسی دور بود و این خیلی برای من مهم است. دیگر اینکه دست به اجرای پروژه های بزرگ شهری که دل و جرات می خواهد زد. برای فرهنگ مردم احترام قائل می شد و به نظرات آنها اهمیت می داد. اما در خصوص نکات ضعف ایشان، ما در مورد رسیدگی به حاشیه شهر بحث داریم. در رابطه با واگذاری و اخذ عوارض از ساخت و سازهای بی رویه و بی سند بحث داریم. البته مقصر آقای شیرازی نیست ولی می طلبد که با فرمانداری و اداره ثبت همراهی بیشتری داشته باشد تا مردم به خصوص در منطقه ذوالفقاری صاحب سند شوند. همچنین در خدمات شهری به خصوص در حاشیه شهر مشکل داریم و باید بیشتر به مردم کمک شود. همین طور در خصوص چینش بعضی مدیران شهرداری بحث داریم و باید اصلاح شود.

ما یک نظرخواهی در وسایت فیدوس داریم که پرسیده ایم عملکرد شهردار را در کدامک مورد ضعیف ارزیابی می کنید. گزینه ها هم  شامل عمران شهری، خدمات شهری، زیباسازی شهر، فعالیت های فرهنگی و آسفالت خیابان ها و بهسازی معابر است. اگر شما بخواهید در این نظرخواهی شرکت کنید کدام مورد را انتخاب می کنید؟

 

- من نقاط ضعف را به شما گفتم اما همه این موارد را هم نباید گردن شهردار انداخت برای اینکه بودجه شهرداری آبادان محدود است. ما باید درآمدها را بالا ببریم تا این مشکلات حل شود. وقتی پول باشد به جای صد تن آسفالت، 200 تن آسفالت پخته می شود. من در مسائل فرهنگی عملکرد شیرازی را نسبت به شهرداران قبلی خوب ارزیابی می کنم.  اما در بحث آسفالت خیابان ها و بهسازی معابر ضعیف هستیم به خاطر اینکه بودجه و اعتبارات کم است.

منبع : فیدوس


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار