اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
دستگاه دبی‌سنج پرتابل نیرویی با تکتولوژی منحصر به فرد داخلی توسط پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ساخته شد.
محمد حیدرنژاد، عضو هیات علمی گروه سازه‌های آبی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز و مخترع دستگاه دبی‌سنج پرتابل نیرویی در معرفی این دستگاه، اظهارکرد: این دستگاه یکی از تجهیزات اندازه‌گیری آب است که سرعت آب در مجاری را می‌سنجد. دستگاه‌های مختلفی برای اندازه‌گیری جریان آب در رودخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمونه‌های خارجی دارند اما تکنولوژی این دستگاه در دنیا منحصر به فرد است.

وی افزود: یکی از نیروهایی که اندازه‌گیری آن اهمیت بالایی دارد، نیروی پسار (drag force) است که این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری این نیرو را دارد و سپس با این‌ کار، سرعت آب را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه در مقایسه‌ای که با نمونه‌های خارجی دستگاه‌های اندازه‌گیری سرعت آب انجام شد، بالای 98 درصد تطابق داشت که این تطابق را سازمان آب و برق به طور رسمی تایید کرده و تاییدیه علمی را از سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران گرفته است.

عضو هیات علمی گروه سازه‌های آبی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز ادامه داد: دستگاه دبی‌سنج پرتابل نیرویی قابلیت اندازه‌گیری دبی از یک صدم تا سه متر بر ثانیه را دارد و بدنه آن به روش پرینت سه بعدی و از جنس PLA ساخته شده است. اکنون این دستگاه به طور کامل ثبت اختراع علمی و حقوقی شده است.

حیدرنژاد عنوان کرد: این دستگاه می‌تواند توسط وزارت نیرو مورد استفاده قرار گیرد و به دلیل بومی بودن تکنیک آن، به کاهش هزینه‌ها کمک شایانی می‌کند. ما در دوران تحریم با مشکل پشتیبانی خارجی مواجه بودیم اما این دستگاه داخلی دیگر نیازی به این پشتیبانی‌های خارجی ندارد و می‌تواند به تمام استان‌ها تعمیم داده شود. اکنون برای تجاری‌سازی این محصول درتلاش هستیم اما نیاز به حمایت دارد.

وی با بیان اینکه ایده دستگاه دبی‌سنج پرتابل نیرویی در جشنواره شتاب رتبه اول کشوری را کسب کرده است، گفت: این محصول به صورت یک طرح درون دانشگاهی کار شد که برای ساخت آن نزدیک به دو سال تحقیق و پژوهش و حمایت‌های مالی برای تولید آن به طور عمده از سوی دانشگاه انجام شد و هزینه ساخت آن بین 10 تا 15 میلیون تومان بود.

این پژوهشگر و مخترع تصریح کرد: چالش‌های موجود برای این کار بیشتر در مراحل تجهیزات آزمایشگاهی بود که در این زمینه سازمان‌ آب و برق نیز همکاری زیادی کرد. ما در خوزستان نسبت به سایر استان‌ها با کمبود تجهیزات آزمایشگاهی مواجه هستیم و اگر این مسئله بتواند به صورت یک آزمایشگاه ملی که در سطح استان قابلیت استفاده داشته باشد، بنا شود این مشکل حل می‌شود. طرح این آزمایشگاه ملی در سال‌های گذشته داده شده بود اما به دلیل عدم حمایت اجرا نشد. خوزستان قطب آبی ایران است و نیاز است که در این استان یک آزمایشگاه ملی ایجاد شود اما در حال حاضر دانشگاه‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند.

حیدرنژاد گفت: بیشترین معضل این است که تجهیزات کنونی مورد استفاده در کشور ساخت آمریکا و آلمان و بسیار گران قیمت هستند و هر لحظه ممکن است کالیبراسیون این دستگاه‌ها به هم بخورد و به دلیل عدم حمایت نیز ممکن است از رده خارج شوند. اگر حمایت از این محصول داخلی انجام شود، ممکن است حتی این دستگاه در سایر کشورها نیز به فروش برسد، چرا که به طور قطع اگر این تکنیک در هرکجای دنیا ارائه شود مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار