شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴

شوشان -  علی عبدالخانی

از جمله بازی های ساده ونه چندان پیچیده اما سرگرم کننده نسل قبل از این نسل، بازی منچ بود. بازیی که برغم سادگی اش اما تابعی از قواعد و معیارها و احکام خودش بود. هر چند که چرخش نامعلوم تاس در تعیین برد و باخت نهایی نقش بسزایی ایفا میکند، اما مساحتی هر چند کم از هوش و ذکاوت و اشنایی با حداقل اصول برای اطراف بازی باقی میگذارد. در نقطه مقابل، بازی دیگری بنام مار و پله وجود دارد. بازیی که هیچ خلاقیت و قاعده و معیار مشخصی بجز سلیقه و نظر چرخشی و غیر قابل پیش بینی تاس دران دیده نمی شود.

این تاس است که بنا به میل خود نردبان ترقی را ممکن است در دم پای یک مبتدی قرار دهد و بدون هیچ قاعده منطقی ایشان را به اعلی ترین حد ارتقا برساند یا یک لایق که بنا به توان خود و براساس اصول منطقی به درجه ای از کمال و ترقی رسیده را بواسطه نیش یک مار به سقوطی دردناک وا دارد و از عالیترین حد ترقی به پایین ترین حد ممکن تنزل دهد. در مار و پله هیچ مساحتی برای بروز خلاقیت اطراف بازی لحاظ نشده، لذا تفاوتی نمیکند که یکی از اطراف نسبت به دیگری از سابقه بازی بیشتر یا هوش و درایت عالیتر یا...بهره برده باشد. با نگاهی به نحوه ارتقاء ها و تنزل های مدیریتی در برخی موسسات در خواهیم یافت که مبنا و ضابطه بسیاری از این موسسات مار و پله ای است و تابعان قواعد منچ در بازار انتصابات در اقلیت هستند. از این مقایسه به این نتیجه می رسیم، تا زمانی که معیار و شاخصهای قابل سنجش در ارتباط با انتخاب مدیران بویژه در موسسه شهری حاکم نشود.

تا زمانی که برای تصدی مسولیت ها از قواعد مربوط به ارزشیابی واقعی توانمندی ها تبعیت نشود. تا زمانی که کفه روابط بر ضوابط بچربد. تا وقتی که مفهوم تخصص در جایگاه خود مستقر نشود. تا آن موقع که نهاد انتخابی دست از سهم خواهی و تحمیل گزینه های مورد نظر خود به سازمان شهری نکشد. تا وقتی که زبان بازی و تملق و چاپلوسی حلقه های پیرامونی جایگاهای مدیریتی را رها نکنند. تا وقتی برخی رسانه ها از دام منافع و عطایای مالی و امتیازات مختلف مدیران موسساتی خارج نشوند و بلاخره تا آن موقع که اموال عمومی درون موسساتی در جهت تامین اهداف شخصی  هزینه بشود...

قطعا تمنای تقریب وضعیت به نقطه ای مطلوب امری شبیه به محال خواهد بود. تمنای راقم بازگشت و احیای بازی منچ در موسسات مختلف و ترویج ویژه آن در موسسه شهری شبه بحران زده شهرمان است. تمایل دارم خوانندگان خود حدس بزنند که کدام موسسه یا موسسات شهر من و شما به شیوه مار و پله ای اداره می شوند و کدامیک  به شیوه منچی... ؟

 ▫️توضیح : محل پیدایش بازی منچ کشور آلمان است. منچ به فارسی *«عصبانی نشو رفیق»* معنا شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار