اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
ایمان مومن

روز چهارشنبه مورخ 6 دیماه، جناب دکتر بهزاد سلطانی رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری کشور در آیین اختتامیه هفته پژوهش و نوآوری در سالن اجتماعات استانداری خوزستان ابراز داشتند : تعداد کل شرکت های دانش بیان در ایران بیش از 3300 شرکت می باشد که از این تعداد فقط 88 شرکت معادل 2/4 درصد در استان خوزستان ثبت شده است و خوزستان در این میان رتبه هشتم را دارا می باشد.

جمعیت استان خوزستان معادل 5/8 درصد جمعیت کل کشور می باشد و به اذهان استاندار محترم خوزستان آمار 2/4 درصد زیبنده استان نیست. 

کسب رتبه هشتم کشوری مرا به یاد اصل 80-20 پارتو انداخت، یعنی هشتاد درصد شرکت های دانش بنیان فقط در 20 درصد استان ها قرار دارند.

این بدین معناست که دیگر تفاوت قابل توجهی بین رتبه هشتم و رتبه سی ام نیست.
با توجه به نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال پایدار، تاکنون می بایست یک آسیب شناسی جدی در این خصوص صورت می گرفت. 

واقعا چه اشخاص یا سازمان هایی متولی معاونت علمی ریاست جمهوری در استان می باشند؟ 
استانداری خوزستان، پارک علم و فناوری خوزستان، مراکز رشد، بنیاد نخبگان و دانشگاه شهید چمران بعنوان دانشگاه مادر استان چقدر در این خصوص نقش واقعی خود را ایفا نموده اند؟ 

امتیاز دانش بنیان شدن، ویژه کسب و کارهای نوپا، تولیدی و صنعتی می باشد که دارای محصول نوآور می باشند.شرکت های دانش بنیان دارای معافیت های مالیاتی، گمرکی و امکان بهره گیری از تسهیلات با نرخ بهره کم و تنفس طولانی تر می باشند و این امر در سرعت رشد و اشتغال افزایی آنها بسیار حائز اهمیت است. 

گسترش کسب و کار های نوپا و دانش بنیان نیازمند ایجاد یک فرهنگ کارآفرینی است. بدیهی است اگر افراد و سازمان های مسئول توجه ویژه ای به آموزش، توانمند سازی و آگاه سازی مستمر افراد تاثیر گذار در جامعه مانند اساتید دانشگاه، معلمان، مربیان فنی و حرفه ای، اصحاب رسانه، مجریان شبکه های تلویزیونی استانی و سازمان های مردم نهاد را داشته باشند، می توان امیدوار بود محصلین و دانشجویان این واقعیت را بپذیرند که دیگر دوره مدرک گرفتن و استخدام شدن در دستگاه‌های دولتی پایان پذیرفته و اکنون دوره مهارت آموزی، تمرین کار تیمی و راه اندازی کسب و کار می باشد. 

امیدوارم با همت جوانان پر تلاش و مستعد استان و کارآفرینان بخش خصوصی به زودی جز استان های بیست درصد اول در ثبت شرکت های دانش بنیان در سطح کشور قرار گیریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار