شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۵

ممکن است برخی ها بگویند که چرا پایگاه خبری شوشان چنین موضوعی را برای گزارش ویژه خود انتخاب کرده و به آن پرداخته است. اهمیت پرداختن به ورود یک خواننده در ظاهر محجه به شبکه من و تو ، و مقام اولی وی در آکادمی گوگوش شاید در وهله اول موضوعی بی اهمیت به نظر می رسد اما اگر  آسیب شناسی شود و مورد واکاوی قرار بگیرد مشخص می شود که پشت پرده گردانندگان این شبکه چیست و چه اهدافی را دنبال می کنند. انتشار گسترده عکس های این خواننده از کودکی تا جوانی نشان از تلاش کسترده برای تاثیر بر ذهن مخاطبان ایرانی دارد. این عکس ها با مقنعه و حجاب کامل شروع و سرانجام به آرمیای آکادمی گوگوش ختم می شود. و این یعنی روند حیازدایی و کشف حجاب از زن ایرانی.

اِرمیا به صورتی کاملا تصادفی ! متولد خمین (زادگاه امام خمینی (ره) ) است ؛ او زنی است که مخاطبان شبکه بهایی "من و تو" برای اولین بار با دیدن او دچار تعجب و یا بعضا حیرت شده و همین موضوع سبب شد تا عده ای او را مورد تمسخر قرار داده و عده ای داشتن حجاب و یا نداشتن حجات را حقی انسانی برای وی قلمداد کرده و از ملامت کردن او مانند بسیاری از دیگران خودداری کردند.  حضور ارمیا در قسمت اول آکادمی موسیقی گوگوش با حجابی بسیار کامل تر از زنان و دختران داخل کشور چنان شوکه کننده بود که تا به امروز  مهمترین صحبت بین بینندگان آکادمی گوگوش موضوع اِرمیا است.

وی علی رغم داشتن حجاب برای تست به آکادمی ورود کرد و توانست با رها کردن صدایش برای تست خوانندگی و ورود به جرگه مسابقه دهندگان شایستگی خود را به هومن خلعتبری و بابک سعیدی اثبات کند. او در همان جلسه به هنگام خواندن دچار خجالت شده بود و حتی در روز های بعد از قبولی و به هنگام تمرین برای مسابقه این امر در او مشهود بود.

مشوق اصلی او همسر وی بوده و معتقد است داشتن حجاب و خوانندگی تضادی با دین داری ندارد و موجب نمی شود انسانی که دین دار است خود را از شادی ها محروم کند! و دین تنها برای عزا و غم نیست ! اِرمیا به مانند دیگر زنان آکادمی مردان را درآغوش نمی گیرد، از دست دادن با نامحرم خودداری می کند و در جایی که همگان با یکدیگر در حال رقصند او در انتها ایستاده و دیگران را تماشا می کند. در واقع او در آکادمی موسیقی گوگوش با حیا ترین فرد محسوب می شود ! اِرمیا دین را به زعم خود تفسیر می کند و نه آنچه در قرآن کریم آمده است و گویی نمی داند در آيه 32 سوره احزاب آمده است:  اى همسران پيامبر، شما مانند هيچ يك از زنان [ديگر] نيستيد، اگر سَرِ پروا داريد پس به ناز سخن مگوييد تا آنكه در دلش بيمارى است طمع ورزد؛ و گفتارى شايسته گوييد.

او تنها بخشی از دین را قبول دارد که مورد پسندش واقع شود. اِرمیا علت حضور خود در مسابقه را علاقه زیاد به خوانندگی و همچنین دادن اعتماد به نفس به کسانی که به دلیل موانعی مانند حجاب نمی‌توانند به علاقه خود بپردازند، اعلام کرده است. این جمله او شباهت زیادی با جمله هومن خلعتبری دارد، او در قسمتی از پخش مسابقه، حضور اِرمیا را در آکادمی را همین امر تلقی می کند. با نگاهی کاملا خوشبینانه و گذشته از تمامی شایعات در رابطه با وی می توان گفت، او در بازی مدیران شبکه من و تو قرار گرفته و از اتفاقات روی داده و استفاده ابزاری از خود بی خبر است.  با بررسی قسمت اول آکادمی گوگوش تا قست های پایانی آن می توان به خوبی روند نزولی حیا در اِرمیا را مشاهده کرد.

با این ارزیابی به خوبی می توان دریافت او نسبت به گذشته خود از حیامندی کمتری برخوردار بوده و این تحول ظاهری در حالی است که حضور زنی محجبه و خواننده از اساس در تضاد با یکدیگر و از دیدگاه شرع مقدس حرام واقع شده است.

با نگاهی واقع بینانه و نداشتن نگاه سیاه و سفید به مخاطبان شبکه، می‌توان تعداد عظیمی از طیف خاکستری را یافت که از مخاطبان اصلی برنامه آکادمی موسیقی گوگوش هستند که بسیاری از آن ها داری حجاب اسلامی هستند و مدیران شبکه بهایی من و تو با اطلاع از این موضوع و هدف قرار دادن این طیف، تیر بی‌حیایی خود را به سوی این دست افراد رها کرده اند. اِرمیا هر چند با داشتن تنها حجاب سر، فردی محجبه محسوب می شود، اما پوشیدن لباس های بدن نما و آرایش نسبتا غلیظ به بهانه داشتن استیل مناسب به هنگام خوانندگی که توسط دست اندرکاران مسابقه انتخاب و طراحی می‌شود، کاملا در تضاد با احکام دینی است و این دقیقا همان اسلام آمریکایی و اسلام انگلیسی است که مدیران شبکه من و تو آن را دنبال می کنند.

مدیران شبکه من و تو با هدف ترویج سبک زندگی آمریکایی و بی حیاسازی جامعه اسلامی و خانواده های ایرانی، اِرمیا را به نمایندگی از این طبقه جامعه ایران انتخاب کرده اند تا بتواند با القای بی‌حیایی توسط اِرمیای با حجاب و ایراد نداشتن امری مانند خوانندگی، دختر و زن ایرانی را گام به گام به درّه بی حیایی سوق دهند.

اِرمیا با حضور خود در آکادمی موسیقی گوگوش و حمایت تعمدی مدیران شبکه و داوران به مراحل نهایی رسید و این امر پیامی آشکار به دختران محجبه است مبنی بر اینکه شما هم می‌توانید حتی با داشتن حجاب در مسیر های ممنوعه قدم بگذارید، غافل از آنکه قدم برداشتن در این مسیر ها به ناکجا آباد می انجامد.  مدیران شبکه من و تو برای پیش برد اهدافشان خود را محدود به اِرمیا نکرده و در بخش صدا های غایب که از آثار دریافتی از داخل کشوراست، دختری که حجابی همانند اِریما دارد را انتخاب و به عنوان بهترین خواننده آن بخش از مسابقه اعلام می‌کنند. منا 25 ساله از تهران را می‌توان نفر دومی نامید که به عنوان دختری نمونه در داخل کشور مهر تایید خود را از این شبکه دریافت کرده است و الگویی مناسب برای دختران جامعه ایران معرفی می شود.

اِرمیا برای ادامه کار بعد از آکادمی، نیاز به تبرج و خود نمایی بیشتری دارد و این امر تنها با برداشتن کامل حجاب رخ خواهد داد هر چند ممکن است زمان وقوع این امر سریع و فوری نباشد اما بدون شک برنامه ریزان برای رسیدن به اهدافشان، این امر را مد نظر دارند.

دسیسه انگلیسی برای دختر ایرانـــــی

اگر تا چند سال پیش، تنها شبکه‌های فعال در عرصه ماهواره‌ای به زبان فارسی را شبکه‌های سیاسی بی‌ مایه و خسته کننده تشکیل می‌دادند، در سال‌های اخیر شبکه‌های متعددی با رنگ و لعاب زیبا و جذاب به منظور و هدف سرگرمی متولد شده‌اند که اصلا کاری به سیاست ندارند و یا برنامه‌های سرگرمی آنان غلبه سنگینی بر برنامه‌های سیاسی آنان دارد.

شبکه انگلیسی من و تو یکی از این شبکه‌های ماهواره‌ای است که در پروژه بزرگتر بیبی‌سی فارسی ، نقش جذب مخاطبان زردپسند و عوام ایرانی و فارسی‌زبان را با پخش برنامه‌های زرد برعهده گرفته و در این زمینه توانسته است با استفاده از شیوه هایی مختص دفتر فرح در سالهای حاکمیت طاغوت، گوی سبقت را از رقبای پرتعداد خود برباید.

در میان برنامه‌های این شبکه ، یک جُنگ تلویزیونی و شبه مسابقه با عنوان آکادمی موسیقی توانسته بخشی از جوانان ایرانی را به خود جلب کند و با استفاده از یکی از خوانندگان دوران پهلوی که به عوام‌خوانی شهرت دارد، به ظاهر موفق‌تر از سایر برنامه‌های ماهواره‌ای باشد. این شبه مسابقه خوانندگی در سه دوره‌ای که تاکنون برگزار شده، از ترفندهای مختلفی برای جذب مخاطبان در داخل ایران استفاده کرده که جدیدترینِ آن‌ها، حضور یک دختر محجبه در آکادمی موسیقی و شرکت در  مسابقه خوانندگی است.

این پدیده آنقدر غیرمنتظره بود که حتی با واکنش مخاطبان این برنامه هم روبرو شد و صفحه فیس‌بوک آکادمی موسیقی تبدیل به محلی برای ابراز مخالفت و موافقت با این مساله شد. فارغ از اینکه شرع اسلام چه اقداماتی را زیرمجموعه حجاب و عفاف می‌داند و آیا می‌توان صرفا نوع پوشش را حجاب دانست یا خیر، همین مساله که این سوال و شبهه در ذهن تعدادی از جوانان کشور ایجاد شده که آیا می‌توان مسلمان بود و حتی ظواهر و احکام اسلامی را هم رعایت کرد و در عین حال، به طور کامل با سبک زندگی غربی همراهی کرد و کنار آمد؟، نشان می‌دهد این برنامه در بخشی از اهداف خود تا حدودی موفق بوده است.

اما این پایان این ماجرا نبود. برنامه‌سازان من و تو قرار است یک الگو و یک قهرمان به دختران ایرانی نشان بدهند. پس بهترین گزینه برای برگزیده شدن در این مسابقه و انتخاب به عنوان نفر اول، همین دختر محجبه است. به ظاهر این انتخاب توسط مخاطبان آکادمی موسیقی صورت گرفته اما بررسی نظرات مندرج در صفحات این برنامه در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تا چه اندازه این مساله به واقعیت نزدیک است.

با این حال و اگرچه مسئولان این برنامه تلاش کرده‌اند تا اقدامات شان عادی و برنامه‌ریزی نشده جلوه کند ، کدهای زیادی وجود دارد دست آکادمی موسیقی و مدیران آن را رو می‌کند ؛ زمانی که در ترانه‌ای گروهی ، بخشی با ترجیع‌ بند «یه عمری تو گوشِت خوندن نمی‌ذاریم، نمی‌تونی» به‌‌ همان دختر محجبه داده می‌شود تا به نوعی القا شود که برخلاف گفته‌ ی دین اسلام، «می‌شود و می‌توانی» با حجاب روی سن بروی و خوانندگی کنی.

این مساله آنقدر برای گرانندگان من و تو اهمیت داشته است که در معرفی نامه کوتاهی که از این شرکت کننده منتشر کرده‌اند آن را اینگونه جا دادهاند: « همسرم همیشه به من میگه: با روسری هم میشه خوند! او می گوید "که تناقضی بین خوانندگی و حجاب وجود    ندارد."

دور سوم «آکادمی موسیقی» رسما یک مانیفست قدرتمند و یک مبارزه جدی در برابر احکام شرعی و قوانین اسلامی بود ؛ رویکردی که نه از سوی نویسندگان معتقد به اسلام بلکه از سوی مخاطبان این برنامه هم مورد تایید قرار گرفته و تقریبا اکثر کسانی که این برنامه را دنبال می‌کردند ، معترفند که ماجرای این دوره از مسابقات، طبیعی نبود و انگار قرار بود هر ۱۴ کارآموز این آکادمی قربانی نمایشی شوند که نهایتا قرار است قهرمان دختران ایرانی (و حتی مسلمان) از آن خارج شود.

البته نباید دست به ایجاد یک توهم بحران فرهنگی زد و از یک برنامه ماهواره‌ای زرد و بی‌اهمیت، یک غول و هیولای ترسناک ساخت که همه فرهنگ ایرانی اسلامی ما را به چالش کشیده است اما دست‌کم گرفتن این پدیده هم آفت‌ها و آسیب‌های خاص خود را به همراه دارد.

برنامه‌هایی از این دست نشان می‌دهد که چه برنامه‌ریزی دقیق و هدایت شده‌ای حتی در تهیه برنامه‌های سرگرمی نیز وجود دارد و با توجه به وضعیت حساس و خاص اعتقادی و فرهنگی جامعه ایران، لزوم توجه ویژه به این مساله و انجام اقداماتی در راستای پاسخ به شبهاتی از این دست، آن هم با زبانی که قابل درک و پذیرش برای سطح عموم جامعه باشد و به طور ملموس وارد زندگی آن‌ها شود را بیش از پیش نشان می‌دهد.

در ذیل بخش هایی از گفت و گوهایی که در شبکه من و تو - شبکه وابسته به انگلیس - صورت گرفته ، آورده می شود تا بر  همگان محرز شود که وقتی یک خواننده محجبه نفر اول آکادمی موسیقی این شبکه تلویزیونی می شود پشت پرده هایی دارد که به صورت عیان بیان نمی شود و رفته رفته و با نمایش مستندها ، فیلم ها ، مصاحبه ها و گفت و گوها ذهنین های دلخواه به مخاطب القا می شود.

در یکی از مصاحبه هایی که از شبکه من و تو اخیرا پخش شده ، غیرت ایرانی را نشانه رفته و با سر هم کردن کلمات ، به نکوهش غیرت مردان ایرانی پرداخته است :

" خیلی از مردان نسبت به همسر، دختر، خواهر و مادرشان غیرت دارند. از نظر مذهبی خانواده ها به پسرها از همان کودکی تعصب و غیرت را تزریق می کنند. پدر و مادر - حتی اگر برادر کوچک تر از خواهرش باشد- مدام به پسرشان می گویند مواظب خواهرت باش. خانواده ها به پسرشان یاد می دهند که فردا هم  همین احساس را نسبت به همسر و دخترش داشته باشد."

این شبکه چند وقت پیش نیز در اظهارات به اصطلاح کارشناسی یک کارشناس !  ضمن آموزش روابط آزاد و خارج از عرف ایرانیان، در مورد چگونگی انتخاب دوست از جنس مخالف به ارائه راهکار پرداخت. کارشناس من و تو حتی از اینکه خانواده های ایرانی، مذهبی هستند و شرایط را برای روابط آزاد دخترشان با پسر مردم! فراهم نمی کنند شدیدا ابراز تأسف می کرد !

عوامل شبکه من و تو که همواره اشاعه فرهنگ دینی و معنویات را مانع اصلی هدف های خود در تأثیرگذاری بر مخاطبینشان دیده اند، برای کم رنگ کردن این اعتقادات، در به انحراف کشاندن و بی هویت کردن جوانان ایرانی، حتی تا جایی پیش رفته اند که آشکار و بی پرده بی بندوباری و ابتذال را در قالب اظهارنظرهای کارشناسی ترویج می کنند.

این شبکه، همزمان با سالگرد "کشف حجاب رضاخان در ایران" با پخش مستندی به نام حجاب به زبان ساده ، تلاش کرد با طرح شبهاتی بی اساس پیرامون حجاب زنان ایرانی را با عقب گردی بیش از 50 سال به کشف حجاب سوق دهد.

در این مستند بدون توجه به آیاتی که صراحت روشنی بر ضروت پوشش حجاب دارد ادعا می شود: " دین اسلام به طور کلی حجاب را به عنوان یک رعایت شخصی! به زنان مسلمان توصیه کرده است. البته این توصیه برگرفته از قرآن نیست چون در قرآن اشاره ای صریح به رعایت حجاب کمتر یافت می شود و بیشتر توصیه هایی به مردان برای مراقبت از نگاه کردن به خانم ها وجود دارد. بیشتر مراجع و فقها تنها با استناد به برخی احادیث منتسب به پیامبر اسلام معتقدند که رعایت حجاب واجب است."

در ادامه مجری "من و تو" با طرح این سوال که الان آنچه که برای خیلی ها مسئله شده این است که اگر یک زن مسلمان حجاب را رعایت نکند آیا از نظر اسلام کسی حق مجازات او را دارد؟، در قالب یک عالم و مجتهد دینی ظاهر شده و بدون ارائه سند و مدرکی صرفا مدعی می شود: پاسخ به این سوال منفی است، از نظر اسلام مسلمانی که داشتن حجاب را رعایت نکند فقط در دنیای آخرت مجازات می شوند و در این دنیا فقط از جنبه معنوی از برخی نعمت های خداوند محروم خواهد شد! و هیچ مجازاتی برای او در دنیا در نظر گرفته نمی شود ! "

مجری "من و تو" کار را به جایی می رساند که مدعی می شود: "کمتر مراجع معتبری یافت می شوند که اجبار به حجاب از سوی حکومت را تأیید کنند."

البته وی هیچگونه توضیحی درباره مراجع معتبر شبکه "من و تو نمی دهند و نمی گوید که منظور از مراجع ، مراجع بهائی و صهیونیستی است و نه مراجع و علمای اسلام.

اینکه گفته شود ادله قرآنی برای وجوب حجاب نداریم این ظن و گمان‌ها در اذهان برخی از متأخرین، روشنفکرها و اشخاصی به وجود می‌آید که می‌خواهند دین را به شکلی مثله کنند. آن‌ها در واقع می‌خواهند حقایق دینی را آرام‌ آرام از جامعه و مردم بگیرند و به همین دلیل این تحلیل‌ها و مطالب خیالی را بیان می‌کنند.

در دو سوره‌ مبارکه احزاب و نور آیاتی راجع به مسئله‌ حجاب وجود دارد. درآیه 59 سوره‌ مبارکه‌ احزاب آمده است: اى پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلباب‌های خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى این است که معلوم شود که این‌ها اهل عفاف و پاکدامنی‌اند و مورد آزار قرار نگیرند.

در این مستند ادعا می شود که حجاب یک امر خصوصی است و دین اسلام به طور کلی حجاب را به عنوان یک رعایت شخصی به زنان مسلمان توصیه کرده است که در پاسخ باید گفت: که حجاب نه تنها یک امر شخصی وخصوصی نیست  بلکه از نگاه دین حجاب اساسا به دلیل حفاظت از حریم افراد یک امر کاملا اجتماعی است. بنابر این اگر حجاب یک امر فردی بود، زن باید در زمان تنهایی یا مثلا در مقابل همسرش و افراد محرم هم با حجاب می‌بود. در حالی که این طور نیست. اما زمانی که او در جامعه حضور پیدا می‌کند و پای غیر یا به تعبیر دینی‌اش نامحرم به میان می‌آید، باید حجاب داشته باشد. این یعنی اینکه حجاب یک امر اجتماعی است. پس نمی‌توانیم بگوییم که حجاب یک حکم فردی است. نماز و حجاب را نمی شود با هم قیاس کرد چرا که اثر بدحجابی مثل بی‌نمازی نیست که عمدتاً به فرد برگردد بلکه به کل جامعه بر می‌گردد، از این رو اسلام جلوی گسترش آن را قویاً می‌گیرد. گذشته از مطالب مطرح شده و پاسخ های آن، به نظر می رسد تولیدکنندگان، شبکه داران، اصحاب رسانه های غربی و صاحبان قدرت و به اصطلاح مدعی دفاع از حقوق بشر و زنان که دست به تهیه چنین مستنداتی می زنند باید به این سوال پاسخ دهند که اگر واقعا در این ادعای خود صادقند چرا تاکنون مستندی درباره اجبار برای منع حجاب در جوامع غربی تولید و پخش نکرده اند؟!

اگر بخواهیم به زبان ساده جمع بندی ای نسبت به مستند "حجاب به زبان ساده" ارائه دهیم باید بگوییم این مستند چکیده فعالیت هدفمند شبکه "من و تو" نسبت به خانواده است که محور حجاب در کنار ترویج اباحه گری و شرب خمر، بیشترین حجم را چه از نظر تولیدات سمعی و چه بصری به خود اختصاص داده است. میشل هولباگ نویسنده‌ فرانسوی می‌گوید: جنگ علیه اسلام‌گرایی با کشتن مسلمانان فایده‌ای ندارد، فقط با فاسد کردن آن‌ها می‌توان به این پیروزی دست یافت. پس باید به جای بمب، بر سر مسلمانان دامن‌های کوتاه فرو بریزید.

در پروتکل‌های دانشوران صهیون نیز آمده است: ما باید کاری کنیم که اخلاق در همه جا ویران شود تا راه سیطره‌ ما را بگشاید.  برای این منظور عشق به عیاشی و تجمل پرستی را در بین آن‌ها رواج می‌دهیم... ادبیاتی مستهجن رواج می‌دهیم تا بتوانیم در برابر برنامه‌های خودمان نوعی آرامش در مردم ایجاد کنیم.

همانطور که اشاره شد دشمن بر اساس نظریه " میشل هولباگ" و "پروتکل صهیونیستی" به صورت آگاهانه و مدیریت ‌شده در صدد متزلزل کردن جایگاه زن ایرانی به عنوان محور ستون خانواده است چرا که دین اسلام با معاف کردن زن از فعالیت های اقتصادی وظیفه خطیر تربیت نسل ها را به زن ها محول کرده تا جامعه ای شکوفا از دامن آنها رشد پیدا نماید.

بنابراین دختری محجبه با هزار ترفند پایش به شبکه من و تو باز می شود و در ردیف اول قرار می گیرد ، ادامه همان سیاست های حجاب زدایی و حیازدایی از جامعه ایران است.

بی شک اگر یک زن غیرمحجبه در این برنامه بخواند و برگزیده شود که اتفاق مسبوق به سابقه ای بوده، جای تعجب ندارد، چرا که طبیعتا به هیچ یک از احکام قائل نیست اما چنین پارادوکسی و اینکه می توان با حفظ حجاب خواننده موفق شد، به شدت عجیب است. به هر حال می توان چند صدای سطح پایین را با یک دختر دارای صدای متوسط در چنین مسابقه ای در یک گروه قرار داد و رای ها را به یک سو جهت دهی کرد تا چنین نتیجه گیری برسد.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
یک شهروند
|
-
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
comment
0
0
comment سلام لطفاا به جای این چرت و پرت ها که خود می بینید مردم را متهم به دیدن چنین برنام هایی نکنید ... لطفا به چای خبر پراکنی و تشویش اذهان عمومی یکمی اطلاع رسانی صحیح بفرمایید
comment
محمد
|
-
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
comment
0
0
comment دست شما درد نکند حتي دست اندرکاران شبکه من وتو هم نمي توانستند راجع به اين برنامه بنويسند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار