اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
استاندار خوزستان:
شریعتی : اجرای طرح سنجش نابرابری های سلامت در کلان شهر اهواز باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.
غلامرضا شریعتی یکشنبه در نشست شورای سلامت در سرسرای اداری استانداری خوزستان اظهار کرد: در راستای اجرایی شدن این طرح باید نشست هایی با مسئولان مربوطه برگزار شود که در صورت اجرایی شدن در اهواز، در شهرداری های دیگر مانند ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) نیز قابلیت اجرا دارند.

وی افزود: فعالیت شهرداران نه فقط در حوزه های عمرانی بلکه در حوزه های اجتماعی و سلامتی نیز باید مورد توجه واقع شود.

شریعتی در ادامه به طرح مطالعات کوهورت اشاره کرد و گفت: نتایج این طرح مفید و ارزنده پس از اجرای کامل آن مشخص می شود و می تواند محل تصمیم گیری برای برخورد و مواجهه با بیماری ها باشد؛ مطالعات کوهورت در منطقه آزاد اروند نیز قابل انجام است. 

استاندار خوزستان در خصوص بروز بیماری سرطان در کشور اظهار کرد: بالا رفتن سن و افزایش امید به زندگی، احتمال بروز سرطان را افزایش داده که سبک زندگی مناسب در پیشگیری از آن اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: طرح جامع آب و فاضلاب باید در جلسات بعدی ارایه شود و آب و فاضلاب روستایی، خوزستان و اهواز عملیات کلرزنی را به خوبی انجام دهند.

شریعتی اضافه کرد: شورای سلامت از جمله مهمترین شوراهایی هستند که حضور جدی همه دستگاه های اجرایی مربوطه را می طلبد.

رییس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان نیز اظهار کرد: برای اجرای طرح مطالعات کوهورت، هویزه به عنوان پایلوت انتخاب شد و از زمان افتتاح مرکز مطالعات کوهورت از اردیبهشت 95 تا 10 دی امسال از 10 هزار نفر جمعیت هدف در هویزه ، 6 هزار و 390 نفر آمارگیری شده و آزمایشان خون، ادرار، مو و ناخن مورد بررسی قرار گرفته تا بار بیماری در جمعیت مشخص شود.

دکتر نادر صاکی افزود: از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اگر ما بتوانیم روی 200 هزار نفر جمعیت کشور از نژادهای مختلف مطالعه ای در زمینه بیماری ها، نقش سلامت و تغذیه انجام دهیم تا حدود زیادی باربیماری مشخص می شود.

وی گفت: از جمله اهداف این طرح این است که از طریق داده ها سطح سلامت را ارتقا دهیم و بیماری های مزمن را پیش از اینکه عارضه های خود را نشان دهند کشف و در مسیر درمان قرار دهیم تا درمدت چند سال آینده موثرترین شکل خدمات را برای جامعه مطرح کنیم.

صاکی بیان کرد: تشخیص دلیل بیماری ها، پیشگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن و عوارض بیماری ها از دیگر اهداف این طرح است.

رییس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان افزود: مطالعات کوهورت می خواهد بار بیماری ها را در نژادهای مختلف کشور مشخص کند.

وی تشخیص سریع بیماری، رایگان انجام شدن آزمایشات و پذیرش رایگان توسط متخصصان و پیگیری سالانه را از جمله مزایای این طرح عنوان کرد که عوامل خطر را مشخص می کند.

صاکی بیان کرد: در آینده قرار است طرح جدیدی به عنوان طرح سنجش نابرابری های سلامت در کلان شهر اهواز اجرا شود که در حال رایزنی هستیم.

رییس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان گفت: متولی این طرح شهرداری است و در اصفهان و تهران و تبریز اجرا شده است.

کوهورت یک اصطلاح رومی است؛ رومیان لشکرهایشان را بر اساس سن و سال تقسیم، و افراد هم سن و سال و هم منطقه را انتخاب کرده و به جنگ می فرستادند؛ تعدادی از آنها به دلیل بیماری یا نوع تغذیه و یا دلایل دیگر فوت می کردند که از نظر اینکه چه اتفاقاتی باعث افزایش مرگ و میر در منطقه شده مورد سنجش قرار می گرفتند. این فکر در همان زمان قدیم باعث مطالعه ای در سطح جهان شد که برای آینده بسیار موثر واقع شد.


/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار