اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
ادعای مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب:
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نسبت به طرح شکایت محیط زیست و بهداشت و درمان خوزستان از نفت گفت: کسی حق تهدید من و همکارانم در نفت را ندارد زیرا به عنوان شخصی فنی در شرکت نفت مطمئنم که منشا آلودگی های محیط زیستی خوزستان مطلقا از فلرهای نفتی نیست.
بیژن عالی‌پور روز سه شنبه در نشست بررسی مشکلات ناشی از فعالیت‌های نفتی و لزوم مدیریت اصولی انتشار آلاینده‌های خروجی از فلرهای نفتی و راهکارهای کارشناسی آن در استانداری خوزستان اظهار کرد: من معتقدم که این فلرها آلودگی ایجاد می کند و منکر این آلودگی هم نیستیم اما نه آن آلودگی که برخی در بوق و کرنا می‌کنند.

وی افزود: چند سال پیش بیش از 20 هزار نفر مشکل تنفسی پیدا کردند که پس از قطع درختان کنوکارپوس شاهد کاهش آمار بیمارن تنفسی بودیم همچنین در نشستی که با رییس سازمان محیط زیست خوزستان و معاون وزیر بهداشت و درمان و ... داشتیم گفته شد که طبق آزمایشات، مشکلات تنفسی مطلقا منشا نفتی ندارد. 

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بیان کرد: از حرف‌های مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان تعجب می کنم و صحبت های بهداشت و درمان خوزستان را درباره ایجاد آلایندگی فلرهای نفتی و بیمارهای تنفسی مرتبط با آن را قبول ندارم . 

عالی پور تصریح کرد: در شرکت نفت برای همه فلرهایی نفتی در خوزستان و چهار استان دیگر برنامه داریم و کالاهای خارجی نیز سفارش داده شده تاکنون تحریم بودیم اما از وقتی تحریم‌ها برداشته شده سفارشات را داده‌ایم. 

وی تاکید کرد: عملیات برداشتن 2 فلر نفتی یکی در اهواز3 (واقع در جاده اندیمشک) و دیگری در اهواز 2 (واقع در جاده بندر ماهشهر) در حال انجام است و قطعات لازم برای این کار به دستمان رسیده است.

***معاون دادستان : شخصا به مساله آلودگی های زیست محیطی ورود می کنم 
معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز با تاکید بر این که مساله آلودگی هوا یکی از حقوق عامه مردم به شمار می رود اظهار کرد: یکی از وظایف خاص دادستانی احقاق حقوق عامه است و لزوما لازم نیست حتما شکایتی مطرح شود تا دادستانی اقدام کند ما در این حوزه اقدام کرده ایم. 

محمد گراوند گفت: مشکل زیست محیطی شبیه به مشکل فرهنگی آرام و خزنده حرکت می‌کند برای همین در درازمدت اثرات بزرگی بر جای می‌گذارد مانند حوزه فرهنگ ،در حوزه مسایل زیست محیطی نیز با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.

وی در واکنش به سخنان مدیر عامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب درباره شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت علیه این شرکت گفت: باید طبق نظرات کارشناسانه مشخص کنیم که شرکت نفت چند درصد در آلودگی‌ها سهم دارد و سهم فلرهای نفتی نیز مشخص شود علاوه بر این سهم هر بخش از آلاینده‌های هوا در خوزستان چقدر است و پس از مشخص شدن این موضوع شخصا نسبت به این موضوع اقدام می کنم و قرار کارشناسی صادر می‌شود تا به صورت جزیی به این مسأله پرداخته شود.

*** تولید نفت با پیوست‌های زیست محیطی همراه باشد
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با بیان این که هر تولید با آلایندگی‌ همراه است گفت: تولید عمده نفت در خوزستان است اما افزایش تولید نفت در خوزستان باید پیوست‌های زیست محیطی داشته باشد تا آلودگی‌های ناشی از تولید به حداقل برسد.

کیامرث حاجی زاده با تاکید بر این که اقتصاد کشور بر پایه نفت گفت: برای مقابله با انتشار آلاینده‌های ناشی از فلرهای نفتی آنچه به صلاح استان است تصویب می‌شود.

وی افزود: در کنار شرکت نفت دستگاه‌های نظارتی نیز هستند که وظایفی برعهده دارند و باید از نظارت‌ آنها استقبال شود چراکه تلنگرهایی به ما می زند که در بهبود عملکرد ما نقش دارد. 

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز و اداره ‌کل حفاظت محیط زیست برای بررسی آلودگی های زیستی لازم است اطلاعات دقیق‌ و مستدلی به شرکتهای نفتی ارایه دهند تا کار به صورت کارشناسی و علمی صورت گیرد علاوه بر این یک کمیته شامل استانداری خوزستان، مدیریت بحران استانداری، اداره کل حفاظت محیط زیست، دادستانی اهواز ، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و دانشگاه علوم پزشکی اهواز تشکیل شود تا سهم آلایندگی هر کدام در خوزستان به صورت علمی مشخص شود.

وی ادامه داد: شرکت نفت برنامه زمان‌بندی برای کنترل آلایندگی فلرهای نفتی تهیه کند و کمیته تشکیل شده در مدت 2 هفته برنامه زمان‌بندی را به پایان برساند. 

حاجی زاده توضیح داد: تنها یک فاز از طرح آماک اجرایی شده که نمی‌توان تأثیر آن را بررسی کرد برای همین باید پس از اجرای فاز دوم این طرح تاثیر آن را بسنجیم.

وی گفت: در بازدیدی که از منطقه نفتی کُریت کمپ اهواز داشتیم هورهای منصوریه، غیزانیه و شریفیه خشک شده بودند به طوری که منطقه شبیه به کویر شده بود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این که استاندار خوزستان برای حل مسائل زیست محیطی تاکید دارد بیان کرد: اولویت‌های ستاد مدیریت بحران حل مشکلات آلایندگی فلرهای نفتی است و مکاتبات زیادی با وزیر نفت انجام شده است.

*** محیط زیست اولویت وزارت نفت نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: وزارت نفت اولویتی برای رفع آلاینده های ناشی از سوخت های فسیلی ندارد و زمانی که به این بحث ورود می‌کنیم اعلام می‌کنند به خاطر تامین نشدن اعتبارات وزارت نفت نتوانسته در این زمینه کاری کند.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با تاکید بر ارتباط بسیار نزدیک سازمان محیط زیست با شرکت نفت اظهار کرد: همان طور که وزارت نفت برای اطفای رگ سفید بسیج شد و 500 نفر نیرو برای رفع مشکل آن فعال شدند برای حل آلودگی هوا در خوزستان و فلرهای فعال در 30 کیلومتری اهواز، نیز باید حرکتی فوری انجام دهند و مانند یک بحران جدی با آن برخورد کنند و همه اعتبارات و امکاناتشان را برای رفع آن فراهم کند. 

وی افزود: بارها برای رفع آلودگی های محیط زیستی با شرکت نفت نشست برگزار شده اما اکنون که بررسی می‌کنیم با وجود این که نزدیک به 20 هزار میلیارد ریال پروژه دارند، از میان همه پروژه هایشان فقط یک پروژه نمک‌زدایی را مصوب کرده‌اند که اصلا مرتبط با محیط زیست نیست. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وزارت نفت حاضر نیست برای آلودگی های شدیدی که ایجاد شده است برنامه ریزی کند و فقط قصد دارد به میزان صادراتش افتخار کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه وزارت نفت در شرایط معمولی اولویتی برای مسایل محیط زیستی قایل نیست از طریق قانونی و قضایی آن را دنبال می‌کنیم، به نظر ما از این طریق می‌توان وزارت نفت را مکلف به انجام وظایفش در حوزه محیط زیست کرد.

لاهیجان زاده بیان کرد: با توجه به این که چندین میلیون مترمکعب گاز ترش در سطح استان سوزانده می شود و در چهار جهت کلانشهر اهواز به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب فلرها نفتی فعالند و واحدهای غرب کارون نیز به آن‌ها اضافه شده است محیط بسیار آلوده ای در سطح منطقه به وجود آورده است.

وی گفت: پس از آبان ماه با پدیده اینورژن نیز رو به رو هستیم که موجب می‌شود در پاییز و زمستان آلودگی را به شکل تشدید شده شاهد باشیم زیرا جابجایی هوا کمتر است و به دلیل سردی هوا آلودگی در محیط باقی می‌ماند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهارکرد: شدت آلودگی در اهواز به حدی رسیده که حتی در روزهایی که گرد و غبار نداریم نیز شاخص آلودگی هوا به خاطر آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی به شرایط سالم نمی‌رسد در حالی که در سالهای گذشته وقتی گرد و غباری نبود وضعیت هوا در شرایط سالم یا روی مرز سالم قرار داشت.


/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار