اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
استاندار خوزستان عنوان کرد:
استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم تشکیل ستاد خشکسالی در خوزستان گفت: باید طرحی به عنوان الگوی مدیریت مصرف آب در خوزستان بر مبنای کاهش 20 درصدی مصرف در تمامی حوزه‌ها اعم از کشاورزی و صنعت و شرب تدوین شود.
غلامرضا شریعتی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان  با موضوع بحران آب و وقوع خشکسالی و برنامه ریزی نحوه مقابله با آن تا پایان سال آبی جاری اظهار کرد: در حال حاضر جهان با چالش بحران آب مواجه است که آثاری مخرب بر امنیت غذایی، توسعه اقتصادی و ثبات اجتماعی دارد. 
  
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود حداقل 40 درصد جمعیت جهان تا سال 2050 با چالش آبی مواجه شوند. تنها راه حل این مساله حکمرانی فراگیر آب در تمام حوزه‌ها است که می‌طلبد مقررات سیاسی، سازمانی، اداری، شیوه‌ها و فرآیندهای رسمی و غیررسمی به منظور مدیریت مصرف و مدیریت منابع آبی در نظرگرفته شود. 
  
استاندار خوزستان عنوان کرد: هر تصمیم گیری در حوزه مدیریت آب باید به مشارکت تمامی فعالان مستقیم و غیرمستقیم مصرف‌کننده آب منوط باشد. اقناع و آگاه‌سازی شهروندان یکی از مهمترین متغیرها برای موفقیت در گذر از بحران آب است. همچنین توسعه دانش، اجتناب از درگیری و انسجام اجتماعی از راهکارهای موثر است که باید در نظر گرفته شود. 
  
شریعتی ضمن تاکید بر اجرای برنامه‌های دربرگیرنده مشارکت عمومی در حوزه مدیریت مصرف آب، بیان کرد: باید نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اقناع مردم و قانون گذاری در حوزه مدیریت آب، نقش ائمه جمعه و جایگاه فعالان بخش کشاورزی و نقش رسانه‌ها در آگاه‌سازی و اقناع عمومی درباره کمبود آب تبیین شود تا از این طریق بتوانیم تبعات اجتماعی کمبود آب را کنترل و از تنش‌های اجتماعی ناشی از آن نظیر مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری کنیم. 
  
وی ادامه داد: در صورت عدم انجام این اقدامات، تنش‌های اجتماعی به دنبال تنش‌های آبی کشور ایران و به تبع آن  استان خوزستان را در برخواهد گرفت. بنابراین باید ستاد خشکسالی خوزستان و همچنین کمیته منابع و مصارف آب با مسئولیت سازمان آب و برق خوزستان تشکیل و تصمیمات این کمیته به ستاد خشکسالی استان ابلاغ شود. کمیته‌های کشاورزی، تولید و مصرف برق و محیط زیست٬ بهداشت، اطلاع‌رسانی و انتظامات نیز باید در کنار آن تشکیل شوند. 
  
استاندار خوزستان بیان کرد: از هم اکنون باید تامین ژنراتورهای مورد نیاز در مراکز مهم و حساس استان خوزستان پیش بینی شود. عدم کشت یا کاهش کشت تابستانه سال آتی و تأمین آب شرب و علوفه دام، آب شرب شهری، روستایی و عشایر و جلوگیری از شیوع بیماریهای روده‌ای حتما باید مدنظر باشد. فرمانداران مسئولیت این کار را در شهرستانها برعهده دارند و باید حتما سازمانهای متولی همکاری لازم را با فرمانداران داشته باشند. 
  
شریعتی گفت: تشکیل جلسات مکرر با کشاورزان در شهرستان‌های مختلف خوزستان و توضیح وضعیت منابع آبی استان به آن‌ها باید مدنظر باشد. دبی رودخانه‌های خوزستان کاهش چشمگیری داشته و حتی دبی رودخانه کارون حداقل 40 درصد کاهش یافته است. بنابراین لازم است از هم اکنون برای اصلاح آبگیرها و تأمین منابع دیگر برای آبرسانی برنامه ریزی شود. لایروبی محلهای تأمین آب نیز لازم است.
  
وی با تاکید بر لزوم پیش‌بینی تمهیدات لازم برای تابستان آینده از هم‌اکنون، بیان کرد: بحثهایی درباره دفع فاضلاب وجود دارد. تعدادی از شهرهای استان خوزستان کاملا پست و مسطح هستند است و بعضا ایستگاههای پمپاژ دفع فاضلاب در این شهرها از جمله اهواز از برق شهری استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه احتمال دارد با قطعی‌های پیش‌بینی‌شده یا ناگهانی برق مواجه شویم، باید مولدها و ژنراتورهای برق برای ایستگاه‌ها پیش‌بینی شود. 
  
استاندار خوزستان ادامه داد: باید این آمادگی وجود داشته باشد که در صورت قطعی برق، آب دچار مشکل نشود و همچنین فاضلاب مشکلی برای مردم ایجاد نکند. باید وضعیت را از شرایط عادی به یک شرایط کنترل شده و نه شرایط بحرانی برسانیم. 
  
شریعتی گفت: با توجه به شرایط فعلی مدیران و کارشناسان استان خوزستان باید برای کنترل و هدایت صحیح امور در این وضعیت، از سفرهای غیرضروری به تهران اجتناب کنند و بیشتر در شهرها حضور داشته باشند و شرایط را مدیریت کنند و تا اعلام وضعیت عادی همه مسئولان ارشد دستگاه‌ها باید در جلسات ستاد مدیریت بحران حضور یابند. 
  
وی با اشاره به پیشنهاد الگوی مدیریت مصرف آب که در این جلسه  از سوی مشاور استاندار خوزستان در امور آب مطرح شد، اظهار کرد: پیشنهاد خوبی مطرح شد و حتما با تشکیل کارگروهی باید آن را مدیریت کرد. در این زمینه باید با همکاری تمام دستگاه‌های متولی در تمامی سطوح طرحی برای الگوی مدیریت مصرف آب تدوین شود و مبنای این طرح کاهش 20 درصدی مصرف آب در تمامی حوزه‌ها اعم از کشاورزی، صنعت و شرب باشد. 
  
استاندار خوزستان ضمن پیشنهاد راه‌اندازی نهضتی برای استفاده از انرژی خورشیدی در استان و تشویق همه به آن توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، تصریح کرد: این برنامه برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در حال انجام است که 300 خانواده تحت پوشش کمیته امداد و 100 خانواده تحت پوشش بهزیستی با راه‌اندازی سیستم انرژی خورشیدی در پشت بام منازل خود و فروش برق، کسب درآمد می‌کنند. 
  
شریعتی ادامه داد: بنابراین می‌توان در سطح بالاتر مانند 3 مگاوات یا 10 مگاوات و حتی در کانون‌های گرد و خاک خوزستان چنین طرحی را اجرا کرد. خوزستان زمینهای غیر قابل کشت  زیادی دارد که با راه‌اندازی انرژی خورشیدی در آن‌ها شاید بتوان بیش از چند هزار مگاوات برق تولید کرد و نیاز خوزستان به برق نیروگاه‌های برق‌آبی را به حداقل رساند.



/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار