اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
راه‌آهن جنوب به بسیاری از بناهای خود روی خوش نشان نمی‌دهد!
شاید راه آهن جنوب به خیال اینکه در اندیمشک در حال ساخت یک موزه راه آهن است چشمش را به روی سایر بناهای تاریخی متعلق به خود بسته است‼

به گزارش شوشان و به نقل از شفق : راه آهن جنوب درحالی هیچ توجهی به هشت بنگله (منازل سازمانی راه آهن) ندارد که این بناهای ثبت ملی مربوط به دوره پهلوی اول است و این قابلیت وجود دارد که به موزه راه آهن تبدیل شوند.

هشت بنگله (منازل سازمانی راه آهن) مربوط به دوره پهلوی اول است و در اهواز بین مدرس و خیابان فلسطین، روبروی فرمانداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اکنون در اختیار راه آهن اهواز است.

هشت بنگله مایه اعتبار و ارزش راه آهن محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که راه‌آهن چقدر اعتبار دارد. بنایی با قدمت صد سال متعلق به راه آهن که نشانگر قدمت این صنعت در کشور و استان خوزستان است.

مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی خوزستان در این باره به خبرنگار #شفق می‌گوید: بنگله‌های راه آهن اهواز مورد بی‌توجهی قرار گرفته و با این رویه در نهایت تخریب می‌شود. طبق مصوبه سال ۱۳۸۳ هیات دولت هر ارگان دولتی موظف است یک بنای تاریخی را خریداری و آن را به موزه همان ارگان تبدیل کنند. مصوبه‌ای که مورد بی‌توجه جدی قرار می‌گیرد. حال که راه‌آهن جنوب که مقر آن در اهواز قرار دارد به بسیاری از بناهای خود روی خوش نشان نمی‌دهد بویژه بناهای با ارزش تاریخی، روند تخریب و تعرض به آنها شدت یافته است.

از جمله این منابع بنگله‌ها هستند. بنگله یا همان منازل سازمانی راه آهن مربوط به دوره پهلوی است که این بناها هم ارزش تاریخی دارند و هم به نوعی داستان بخشی از راه آهن جنوب را تعریف می‌کنند. یکی از این هشت بنگله‌ها بیش از ۱۰ سال است که رستوران شده و مابقی بنگله‌ها در شرایط حفاظتی چندان مناسبی قرار ندارند

بنا به گفته گهستونی بی‌توجهی به هشت بنگله‌های راه آهن اهواز که منازل باشکوه و همراه با باغ را در دل خود جای داده‌اند و در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند در شرایطی نگران کننده قرار دارند که در حالت خیلی خوش بینانه‌ای می‌تواند موزه راه آهن در اهواز شود، یا حتی منزل مدیران ارشد و یا تبدیل به فضای فرهنگی شود. اما در هرحال رها کردن آن به این وضع به هیچ وجه شایسته نیست.

این فعال میراث فرهنگی خوزستان یادآور می‌شود: «شاید راه آهن جنوب به خیال اینکه در شهر اندیمشک در حال ساخت یک موزه راه آهن است چشمش را به روی سایر بناهای تاریخی متعلق به خود بسته است اما ضروری است راه آهن نگاه فرهنگی- تاریخی جامعی به کلیه آثار تاریخی در اختیار خود داشته باشد

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار