شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲

تعطیلات رسمی سال ۹۲ نزدیک به ۲۶ روز است که با توجه به ۵۲ روز تعطیلات جمعه و تعطیلات ۵۲ روزه پنج شنبه کارمندان در برخی از ادارات دولتی همچنین ۳۰ روزمرخصی استحقاقی برای آنها ، مجموع تعطیلات سالانه کشور برای اغلب کارمندان حتی به ۱۶۰ روز در سال نیز می رسد.

این در حالی است که فقط چهار روز از تعطیلات رسمی در روز جمعه قرار گرفته است. بر این اساس تنها ۲۰۵ روز از ۳۶۵ روز سال جاری کاری خواهد بود که می‌توان گفت بیش از پنج ماه سال را کارمندان به محل کار خود نمی روند.

یک تقسیم ساده حاکی از تعطیلی نزدیک به ۴۴ درصدی ایام سال برای کارکنان در نظام اداری کشور است. اما معلمان و اساتید اوضاع تعطیلاتشان بهتر از این هم می شود چراکه آنها سه ماه تابستان را نیز بیکارند. البته افرادی که در کلان شهرهایی نظیر تهران زندگی می کنند گاهی به بهانه آلودگی هوا توفیقی دیگر نصیبشان شده و چند روزی بیشتر از سایرین تعطیل می شوند.

حال با توجه به این میزان ایام تعطیل در کشور که گاهی بسته به شرایط بیشتر هم می‌شود آیا می توان به تحقق افزایش سطح بهره وری کارکنان به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی تحول اداری امیدوار بود؟ و یا اینکه آیا رابطه مستقیمی بین میزان کارایی و بهره‌وری کارمندان با میزان ساعت کاری آنها وجود دارد یا خیر؟

در حالی که معاونان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریس جمهور بر تعدد تعطیلات در کشور تاکید دارند هر چند که گاهی معتقدند رابطه مستقیمی با میزان بهره وری کارکنان ندارد، ریس جمهور قبلا در اظهار نظری با اشاره به بررسی های انجام شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرده بود که کمترین تعطیلی متعلق به کشوری در خلیج عدن بوده و بعد از آن ایران با ۷۵ روز تعطیلات قرار دارد در حالی که بقیه کشورها بالای ۱۰۰ روز تعطیلی دارند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید این نگاه که تعطیلی بطالت وقت است اصلاح شود گفت: می‌گفتند که دولت نهم و دهم زیاد تعطیل می‌کند مگر کار کردن به ساعت طولانی است؟ هرچند که با پیشرفت انسان‌ها در دوره مدرن، نیاز به تعطیلات بیشتر و انجام تفریحات برای رهایی از فشار فعالیت های جسمی و فکری، بیشتر شد اما آیا ایرانی که قرار است با توجه به برنامه سند چشم انداز تا سال ۱۴۰۴به کشور درجه یک خاورمیانه تبدیل شود باید میزان تعطیلات و فعالیت‌های خود را با کشورهای خلیج عدن مقایسه کند؟

 

این اظهارات در حالی بیان می شود که که نمی توان به راحتی از کاهش روزهای کاری به عنوان مانعی برای اجرای پیوسته برنامه‌های از پیش تعیین شده در راستای توسعه کشور و تحول نظام اداری گذشت چرا که درخوشبینانه ترین حالت، آمار حاکی از سه ساعت کار مفید روزانه در سازمان‌ها و ادارات کشور است این در حالی است با در نظر گرفتن الزام کارکنان به هشت ساعت کاری در روز هر کارمند باید نزدیک به ۱۶۴۰ ساعت در۲۰۵روز کاری در طول سال کار کند اما با در نظر گرفتن سه ساعت کار مفید این میزان در نهایت به۶۱۵ ساعت در سال می‌رسد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار