شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۱

کشاورزی در استان خوزستان به نوعی با اعمال شاقه در حال انجام است و زمانی که همه شرایط برای برداشت محصولی خوب و با کیفیت فراهم باشد مشکلی مانند بذر نامرغوب به یکباره باعث افت تناژ در برداشت از مزارع می‌شود و کشاورزان را با زیان‌های جبران ناپذیری مواجه می‌کند …

استفاده از بذرهای مرغوب می‌تواند به افزایش برداشت در سطح مزارع منجر شود اما در شرایط کنونی کشاورزان دزفولی با مشکل تامین بذر مرغوب مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار روناش ، کشاورزی در استان خوزستان به نوعی با اعمال شاقه در حال انجام است و زمانی که همه شرایط برای برداشت محصولی خوب و با کیفیت فراهم باشد مشکلی مانند بذر نامرغوب به یکباره باعث افت تناژ در برداشت از مزارع می‌شود و کشاورزان را با زیان‌های جبران ناپذیری مواجه می‌کند.

مسیر پرتلاطم کشاورزی در خوزستان هر سال بر موج جدیدی سوار می‌شود که امسال نیز علاوه بر خشکسالی و سپس بارش‌های سیل‌آسای بهاری و نابودی بخش زیادی از محصولات دچار مشکلی مانند بذر نامرغوب و ارقام بی‌کیفیت مواجه شده است که تا حد زیادی کشاورزان دزفولی را با مشکل مواجه کرده است.

درددل‌ها‌یی در این زمینه از کشاورزان دزفولی به دست رسید که آنها را پیگیری کردیم و مشخص شد که بخش زیادی از مشکلات به تامین کنندگان بذر برمی‌گردد.

یک کشاورز دزفولی درباره مشکلات تامین بذر با کیفیت در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد : در سال قبل بذرهای ذرت دچار چنین مشکلی شده بودند و بخش زیادی از محصول ذرت در شهرستان دزفول وشهرهای دیگر خوزستان به این مشکل مواجه شد.

محمد- ب ،با اشاره به اینکه کشت ذرت یکی از اساسی‌ترین کشت‌های کشاورزان محسوب می‌شود، تاکید کرد: کشت ذرت برای کشاورزان خوزستان سود مناسبی دارد اما استفاده از بذرهای نامرغوب و ارقام نامناسب باعث شد تا در سال گذشته برداشت محصول در مزارع شخصی‌ام با ۳۵ درصد کاهش مواجه شود.

این کشاورز دزفولی با اشاره به خسارت جبران ناپذیری که به کشاورزان وارد می‌شود، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی افت برداشت و یا عدم برداشت محصول به دلیل ارقام نامرغوب بذر باعث می‌شود تا کشاورزان بسیار آسیب‌پذیر شده و با مشکلات زیادی مواجه شوند.

کاهش برداشت محصول کشاورزان با وجود مشکلات کشاورزان باعث شده است که بسیاری از کشاورزان در سطح استان خوزستان از کشت ناامید شوند و در راستای فروش زمین‌های کشاورزی اقدام کنند و این مشکل اساسی این روزهای کشاورزان شده است.

یک کارشناس کشاورزی در این زمینه تصریح کرد: در شرایط کنونی هزینه‌ها در زمینه کشاورزی برای به بار نشاندن و برداشت محصول در کشور از ۴۵ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است و همین امر باعث ایجاد فشار به کشاورزان شده است.

مهدی –ک ،خاطر نشان کرد: رشد قیمت‌ها از سویی و کاهش برداشت از سویی دیگر باعث شده تا کشاورزی برای کشاورزان بازی دو سر باخت شود و رغبت از کشاورزان برای فعالیت تولیدی گرفته شود.

وی اضافه کرد: استفاده از اقلام نامناسب بذر و مشکلات متعددی در این حوزه باعث شده تا مشکلی به مشکلات کشاورزان اضافه شود.

حمایت از بخش کشاورزی مسئله‌ای است که همیشه از سوی مسئولان به آن تاکید شده است ولی عملا با به‌کارگیری سیاست‌هایی غلط و ناکارآمد و حتی استفاده از اقلام نامرغوب بذر در استان خوزستان این ادعاها نقض شده و تاحد زیادی اجرایی نشده است.

 

گزارش از : روناش/ سید حبیب پژوهیده


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار