اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفتگو با شوشان:
لاهیجان زاده: ابتدا باید حقابه تالاب ها تأمین شود به دلیل اینکه رطوبت کافی را به منطقه می دهد و در صورت عدم تامین آب ، تالاب ها خشک شده و به کانون ریزگرد تبدیل می شوند.
احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل محیط زیست خوزستان در گفتگو با شوشان اظهار داشت: تالاب شادگان  ۱.۶ و هورالعظیم ۱.۶ تا ۱.۹ میلیارد متر مکعب آب در طول سال نیاز دارند که در این صورت حقابه دو تالاب نزدیک به ۳.۵ میلیارد متر مکعب آب خواهد بود و به جز بحث تالاب ها یک عرشه وسیع نیز در شرق و جنوب شرق و دیگری در غرب استان وجود دارد.

لاهیجان زاده با تأکید بر اینکه برای خنثی کردن ریزگردها ۵ منبع باید تأمین شود بیان کرد: ابتدا باید حقابه تالاب ها تأمین شود به دلیل اینکه رطوبت کافی را به منطقه می دهد و در صورت عدم تامین آب ، تالاب ها خشک شده و به کانون ریزگرد تبدیل می شوند.

وی اضافه کرد: عرشه شرق استان اراضی با منشأ خاک رُس بوده و باید آب باران به آن برسد زیرا این منشأ ریزگرد بذر کافی را داشته و در صورتی که بارندگی مناسب باشد توانایی تبدیل به مرتع و قابلیت کشت دِیم را دارد.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه در گذشته کانون ریزگرد در شرق استان نبوده است بیان کرد: به واسطه خشکسالی و کاهش آورد رودخانه ها اراضی شرق استان به کانون های ریزگرد تبدیل شده و برای کنترل آن ابتدا نیاز به بارندگی مناسب است تا به دنبال خود شرایطی در جهت سیلاب های کنترل شده در منطقه ایجاد شود.

مدیر کل محیط زیست استان با اشاره به اینکه اراضی غرب خوزستان به صورت شن و ماسه بوده و باید از روش تثبیت از طریق مالچ و نهال کاری استفاده شود، ادامه داد: در کانون های غرب استان آب کمتری مورد نیاز بوده و فقط برای آبیاری نهال های کاشته شده است.

وی لزوم تبدیل اراضی به مرتع را تأمین حقابه تالاب ها، بارندگی به اندازه کافی و ایجاد شرایط سیلاب عنوان کرد و یادآور شد: با وجود عدم بارش کافی و در نتیجه آن عدم تأمین حقابه در این وضعیت خشکسالی و تغییر اقلیم، شاهد بحران ریزگردها هستیم که در این زمینه کارهای بسیاری در جهت تثبیت قطعه به قطعه این اراضی انجام شده تا حداقل کانون های فوق بحرانی مهار شوند.

لاهیجان زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کانون ها بحرانی تر بوده و آیا جهت تثبیت آن اولویت بندی شده اند، بیان کرد: حدود ۳۵۰ هزار هکتار کانون رُسی و ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار زمین با منشأ شن و ماسه وجود دارد که بیشترین تأثیر را کانون های رُسی داشته که عمده آن در شرق و جنوب شرق استان قرارگرفته و محورهای اهواز_ماهشهر ، ماهشهر_هندیجان و ماهشهر_رامشیر را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه در ۳۵۰هزار هکتار اراضی کانون های با منشأ رُس نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار آن بحرانی و مهم بوده و به دلیل فاصله کم با اهواز، میزان تأثیر گذاری بیشتری دارد، اظهار کرد: شرایط به گونه ای است که با وزش باد به سرعت ۵ متر بر ثانیه یا بیشتر، این کانون ها فعال شده و با توجه به نزدیک بودن آن به اهواز، شرایط از ریزگرد به گرد و خاک تبدیل و فرصت عکس العمل و حتی پیش بینی را از سازمان هواشناسی گرفته است.

لاهیجان زاده یادآور شد: از ۱۳۰ هزار هکتار منشاَ بحرانی ریزگرد کار تثبیت ۴۶ هزار هکتار آن شروع و با فعال شدن کانال آب جهت خنثی کردن کانون ها در هفته آینده، آب در عرشه رهاسازی می شود و پیش بینی شده تا پایان امسال ۶۰ هزار هکتار را تثبیت کرد.

وی اجرای چنین طرح های وسیع و فراگیر را نیازمند هماهنگی و همفکری همه مسئولان استان دانست و گفت: در بعضی از عرشه ها لوله های نفت ، خطوط راه آهن ، جاده های اتوبان ، اراضی مسکونی و کشاورزی وجود دارد و تمام آن نیازمند جلسات متعدد میان این دستگاه ها ، متولیان و همچنین هماهنگی و همدلی با مردم ساکن در منطقه تا کار با سرعت و کیفیت بیشتر مسیر خود را طی کند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه نزدیک به ۶۰ هزار نخل به صورت رایگان توسط یکی از خیرین در اختیار استان قرار داده است، بیان کرد: نخل ها در تهران و کرج تولید و برنامه ریزی شده تا چند روز آینده به استان منتقل و در محدوده هایی که امکان نخل کاری وجود دارد ، کاشته شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: نخل ها ممکن است تعداد آن به ۱۰هزار هم افزایش پیدا کند باید در محیط هایی نگهداری شوند تا با شرایط آب و هوایی استان آمیخته و سپس در محدوده هایی که پیش بینی شده ، کاشته شوند.

وی با اشاره به اینکه اداره محیط زیست وظایف بسیار متعددی را برعهده دارد، تصریح کرد: متناسب با وظایفی که بر عهده سازمان محیط زیست استان گذاشته شده، تأمین امکانات ، تجهیزات و پرسنل دیده نشده و در چارت سازمانی ۷۰۳ ردیف پستی وجود دارد که نزدیک به ۴۶۰ ردیف آن خالی بوده و باید مجوز استخدام بدهند تا نیروها و پست های سازمان تکمیل شوند.

لاهیجان زاده تصریح کرد: خوزستان به دلیل ویژگی های منحصر به فرد، مناطق زیبای طبیعی و تالاب های وسیع، معضلات متعدد زیست محیطی و پروژه های بزرگ ملی بی‌شماری که در استان ایجاد شده شرایط بسیار متفاوتی با استان های دیگر داشته و رفع معضل ریزگرد، آلودگی های صنایع نفت و پتروشیمی و سایر مشکلات زیست محیطی نیازمند مجموعه قوی، مجهز و دارای نیروی کافی تحت عنوان سازمان محیط زیست بوده که ناظر بر تمام فعالیت های در این زمینه است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار