شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
سهام خزلی


حال و هوای این روزهای خوزستان خوب نیست. نفس اهالی رنجدیدۀ شهر ها وروستاهای کوچک و بزرگ این استان گرفته و به راحتی بالا نمی آید.اورژانس بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی در این ایام مملو از بیمارانیست که با مشکلات تنفسی مراجعه میکنند . 

گویی این بار هیولای بدیمن گرد و خاک دست برگلوی مردمان نجیب این خطۀ رنج دیده گذاشته و مصرانه کمر به نابودی آنها بسته است. پدیدۀ گرد و خاک که اتفاقی نوظهور هم نیست ، قریب به ده سال است که هر چند روز یکبار زندگی و کار و  تحصیل را در این استان مختل می کند. توده های گرد و غبار گاه از کشورهای همجوار و گاهی زائیده کانون های فوق بحرانی داخلیست. 

کریت کمپ در 20 کیلومتری اهواز هم کانون فوق بحرانی گرد و خاک است و هم محل فعالیت شرکت های نفتی. در این مکان شرکت های مختلف نفتی هر بلایی را که ممکن بوده  بر سر محیط زیست آورده اند.سرزمینی که روزگاری مامن درختانی زیبا , سبز و سربه فلک کشیده بوده حالا میزبان ناخواسته لوله های انتقال گاز است.

کریت کمپ که حالا به بزرگترین کانون فوق بحرانی گرد و خاک تبدیل شده در گذشته ای نه چندان دور تالابی زیبا و چشم نواز بوده با چشم اندازی بکر . هور غیزانیه , هور منصوریه و هور شریفیه که روزگاری مکانهایی بسیار زیبا  و چشم نواز برای تعطیلات پایان هفته و منبعی برای درآمد اهالی بوده اند حالا همچون مرده مارانی خفته بر گستره وسیع بیابان به کویری تبدیل شدند که بی شباهت به کویر لوت نیستند. 

گوش جانِ این تالاب ها در گذشته ای تازه , هر صبح با نوای روح بخش اهالی روستاهایی که  سرشار از روح زندگی بودند نوازش میشد اما امروز فقط شنوای سکوت , زوزه ی باد و همهمه مبهم تنهایی ست.

 روستاهایی خالی از سکنه......... خاک تف دیده و نامنسجم این کویر با اندک نسیمی هنگامه ای بر پا میکند که بیا و ببین...... بادی حدود 5 متر بر ثانیه....... مردمان شریف خوزستان میدانند که هنگامه چیست.

روزی که چشم میگشایی و هیچ نشانی از آسمان آبی نمیبینی.نفس ها حبس... کار تعطیل.. شادی تعطیل ... زندگی تعطیل... واین است همان هنگامه ناموزون نامیمون .اما در میان این همه وعده و سخن , بسیج سازندگی ظرف یکسال اخیر یکهزار و ششصد هکتار از این کانون ها را نهالکاری کرده است.

 ولی از آنجا که یک دست صدا ندارد باید تمامی نهادهای متولی پای کار بیایند تا شاید شر این معضل زودتر از سر استان کم شود. نکته ی بسیار حائز اهمیت و قابل تامل اینجاست که در سرزمین کارون , کرخه و دز میگویند آب مجموعه های زیر کشت باید تامین شود!!!!!! سازمان آب و برق خوزستان آب 5 هزار هکتار از نهال های کاشته شده در اسفند ماه پارسال را تامین کرده است اما برای 30 هزار هکتار از این نهالکاری ها هنوز برنامه ای ندارد. 

حفر کانال 47 کیلومتری که آب را از رودخانه کارون به کانون های فوق بحرانی گرد و خاک می برداز دیگر اقداماتی ست که در این زمینه صورت گرفته . پس از ده سال خشکسالی و مدیریت نامناسب منابع آب خوزستان حالا 360 هزار هکتار کانون بحرانی گرد و خاک دارد که اگر هر چه سریعتر برای آنها تدبیری اندیشیده نشود ,  شاید نفسِ خوزستان برای همیشه بالا نیاید......
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار