شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر خبرداد:
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: اولین جشنواره گردشگری دریایی اروند و کارون اسفندماه سال جاری به میزبانی بندر خرمشهر برگزار می‌شود.
محمد محسنی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در سال 2017 گردشگری به عنوان رکن چهارم اقتصاد شناخته شده است، اظهار کرد: یکی از مزیت‌های غالب شهرستان خرمشهر، گردشگری دریایی در اروند و کارون است. 
وی افزود: شرایط جغرافیایی و اقلیمی مطلوب این منطقه در بازه زمانی آبان تا فروردین ماه، فرصت بسیار خوبی برای پذیرایی از گردشگران فراهم کرده است. 

محسنی در ادامه ضمن اعلام برگزاری اولین جشنواره گردشگری دریایی اروند و کارون در اسفندماه سال جاری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی و برخی مسئولان کشوری و استانی گفت: در این راستا راه‌اندازی کمیته گردشگری دریایی اروند و کارون، انتخاب اولین مشاور گردشگری در سطح بنادر، برنامه‌ریزی برای برگزاری اولین همایش جذب سرمایه‌گذاران گردشگری دریایی، شناسایی 40 حوزه گردشگری در اروند و کارون و برنامه‌ریزی برای احداث 6 پست اسکله گردشگری در کارون نیز انجام شده است. 

وی طراحی نقشه جامع گردشگری اروند و کارون تحت عنوان اطلس گردشگری، خریداری 40 فروند جت اسکی، تشکیل کمیته گردشگری دانش آموزی و دانشجویی در راستای اشاعه فرهنگ گردشگری دریایی را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام بندر خرمشهر در زمینه رونق گردشگری دریایی در اروند و کارون عنوان کرد. 

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: مرکز گردشگری دریایی که برای اولین بار در ایران مجوز گرفته است نیز در 9 اسفندماه و در حاشیه برگزاری نخستین همایش گردشگری دریایی اروند و کارون افتتاح خواهد شد. 
محسنی اظهار کرد: همچنین در نظر داریم با مرمت و بهسازی ساختمان قدیم بندر خرمشهر که از جمله نمادهای سال‌های جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به شمار می‌آید آن را به مکان گردشگری تبدیل کنیم که این طرح در سال آینده اجرا خواهد شد.
 
خارج سازی 21 فروند مغروقه اروند رود 

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر لایروبی اروند رود و شناورسازی مغروقه‌ها را از جمله مشکلات بندر خرمشهر عنوان کرد و افزود: بندر خرمشهر در دوران جنگ تحمیلی متحمل خسارات فراوانی شد و اکنون به دلیل عدم لایروبی اروندرود و  وجود مغروقه‌ها نتوانسته به جایگاه سابق خود بازگردد. 

محسنی با اشاره به قرارداد خارج‌سازی 39 فروند مغروقه اروند رود با اعتبار بالغ بر 625 میلیارد ریال که سال گذشته آغاز شد، اظهار داشت: از زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه 21 فروند مغروقه خارج سازی شده که مهمترین آن مغروقه خانیان است که از ماه جاری ادامه عملیات خارج سازی آن را در دست اجرا داریم و امیدواریم ظرف 4 ماه آینده خارج سازی شود. 

وی در خصوص راه‌اندازی دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق موسوم به C.B.C گفت: ما برای راه‌اندازی این دفتر از مدت‌ها قبل اعلام آمادگی کرده‌ایم و اجرایی کردن این دفتر مستلزم اراده کشور عراق است که با توجه به حقوق و قوانین فراملی می‌بایست انجام شود. 

ارتقای عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر 

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در خصوص راه‌اندازی ترمینال کانتینری بندر خرمشهر گفت: این ترمینال با ظرفیت 350 هزار TEU در یک چارچوب استاندارد و مجهز در زمینی به مساحت 15 هکتار در دست احداث است و در حال حاضر عملیات بلوک‌گذاری و انعقاد قرارداد خرید تجهیزات آن نیز انجام شده است. 

محسنی در ادامه با بیان این‌که راه‌اندازی این ترمینال موجب رونق مضاعف بندر خرمشهر خواهد شد، افزود: ترمینال کانتینری جدید بندر خرمشهر ظرفیت خدمات کانتینری این بندر را به پنج برابر خواهد رساند؛ این امر در راستای خدمات رسانی مطلوب به صاحبان کالا انجام خواهد شد و امیدواریم در بازه زمانی کم و با دقت فراوان این پروژه اجرایی شود. 

رونق مجدد بندر خرمشهر با اجرایی شدن پروژه‌ها 

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: نیمه دوم سال 97 نیمه شکوفایی بندر خرمشهر خواهد بود و اقدامات مختلفی برای این منظور در آن زمان در نظر گرفته شده است. 

وی در ادامه با اشاره به بروز رسانی زیرساخت‌های بندر خرمشهر از جمله اسکله‌های 2 تا 7 و 4 پست و فعال سازی خط ریلی این بندر ابراز امیدواری کرد که با فراهم سازی این زیرساخت‌ها رونق بندر خرمشهر تحقق یابد.
 
محسنی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بندر خرمشهر نقش اول اشتغال در شهرستان خرمشهر را به عهده دارد و چندین هزار خانوار از طریق این بندر ارتزاق می‌کنند. 

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: در راستای رونق بندر خرمشهر پیشنهاد ایجاد کریدور بندر باهنر به خرمشهر ارائه شده و رایزنی‌ها و مکاتبات آن نیز انجام شده و در نظر داریم صادراتی که از طریق حمل و نقل زمینی به کشور عراق صورت می‌گیرد، از طریق مرزهای آبی بندر خرمشهر انجام شود. 

وی اضافه کرد: تحقق این پیشنهاد رونق اقتصادی، کاهش هزینه‌ها، کاهش تصادفات جاده‌ای و ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت. 

رشد عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر 

محسنی از رشد 105 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر خبر داد و افزود: طی 10 ماه سال جاری، رشد 25 درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر، رشد 60 درصدی تردد شناورهای بالای هزار تن و رشد 23 درصدی تردد مسافر نیز در این بندر به ثبت رسیده است. 

راه‌اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی 

وی در خصوص مشکلات مربوط به صادرات کلینکر از بندر خرمشهر گفت: تلاش داریم با رعایت موارد و استانداردهای زیست محیطی خطرات موجود در این زمینه را کاهش دهیم. 

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: بهداشت و سلامت شهروندان عزیز برای ما اهمیت بسیاری دارد و به همین منظور اقداماتی از قبیل دیوار کشی بتنی 300 متری، تغییر ساعات تخلیه و بارگیری، تخلیه کامل یکی از محوطه‌ها، انتقال یک محوطه به مکان دوردست انجام شده و اجرای شوتینگ و دوش آب برای نمناک کردن محموله‌ها به منظور کاهش نشت گرد و غبار نیز از سوی سرمایه گذار در دست بررسی است. 

محسنی افزود: در این راستا به دنبال تهیه ماشین آلات استاندارد و راه‌اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی نیز هستیم. 

وی در پایان از آمادگی بندر خرمشهر برای همکاری و جذب سرمایه‌گذار خبر داد. 


/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار