اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت:11 شهرک و ناحیه صنعتی در خوزستان تقاضا محور نیستند و هزینه های زیادی را به این شرکت تحمیل می کنند.
hخلاق محمدیان شنبه در شورای برنامه ریزی خوزستان درسرسرای استانداری بیان کرد: این شهرک ها و ناحیه های صنعتی به دلیل اینکه تقاضایی برای سرمایه گذاری و تولید در آنها انجام نمی شود هزینه هایی را برای شرکت شهرک های صنعتی خوزستان از ایجاد زیرساخت تا نگهداری ایجاد کرده اند.

وی با بیان اینکه آغاجاری، زیدون، شاوور، لالی و هویزه از جمله مناطقی در خوزستان هستند که شهرک ها و ناحیه های صنعتی بدون تقاضای سرمایه گذاری دارند گفت: می توان در شهرک های صنعتی بدون تقاضا برای تولید انرژی های تجدید پذیر مثل تولید انرژی از خورشید استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان افزود:بیشترین تقاضای سرمایه گذاری در شهرک ها و ناحیه های صنعتی اهواز، آبادان و دزفول انجام می شود.

وی در ادامه اظهارکرد:کمبود زمین در شهرک های صنعتی تقاضا محور،وجود موانع بر سرراه سرمایه گذاری،تعدد شهرک های صنعتی با مساحت کم در خوزستان و صادرنکردن مجوز زیست محیطی شهرک صنعتی شماره پنج اهواز از جمله مشکلات در حوزه شهرک های صنعتی خوزستان است.

محمدیان افزود: همچنین به شهرک های صنعتی بیش از یک مگاوات برق تخصیص داده نمی شود و باید برای برخورداری از میزان برق بیشتر به ویژه در فصل تابستان صنعتگر هزینه زیادی را به شرکت برق پرداخت کند.

وی گفت:از راه های ایجاد اشتغال و رونق سرمایه گذاری تاسیس کارگاه های تولیدی و صنایع کوچک است که هم اکنون در شهرک صنعتی شماره چهار اهواز این کار انجام می شود و برای توسعه این شهرک نیاز به 20 هکتار زمین است.

وی افزود: در چهار سال گذشته سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی خوزستان 68 درصد رشد یافته و امسال 132 قرارداد سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی های خوزستان انجام شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این نشست گفت:در یک دوره ای مجوز تاسیس شهرک و ناحیه صنعتی در خوزستان به تعداد زیاد داده شد که باعث افزایش بی رویه و بدون برنامه شهرک ها و ناحیه های صنعتی در خوزستان شد.

امید حاجتی اضافه کرد: در دهه 70 بالغ بر 17 شهرک و ناحیه صنعتی در خوزستان وجود داشت که در فاصله 10 سال به 41 واحد افزایش یافت این افزایش بدون برنامه و کارشناسی هزینه های زیادی را به شرکت شهرک های صنعتی خوزستان تحمیل کرد و سود آوری برای استان نداشت. 

وی گفت: برخی واحدهای صنعتی کوچک و بدون کارشناسی که امکان تامین نیازهای بازار داخلی را هم ندارند در برخی مناطق خوزستان ایجاد شده اند که امکان ادامه فعالیت را نداشتند و با ورشکست شدن تبدیل به بدهکاران بانکی شدند.

حاجتی ادامه داد: شرکت شهرک های صنعتی در تاسیس شهرک و ناحیه صنعتی نیاز سنجی انجام دهد و بر اساس نیاز بازار این واحدها را راه اندازی کند.

وی همچنین با اشاره به عملکرد شورای برنامه ریزی خوزستان گفت: 13 کارگروه زیر مجموعه شورای برنامه ریزی خوزستان است که متاسفانه بسیاری از این کارگروه ها گزارش عملکرد خود را به شورا ارایه نمی دهند، که اگر ارایه شود تاثیر زیادی در تصمیمات استانی خواهد داشت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: با کارگروهی که عملکرد مناسبی ندارد و گزارش کار خود را به این شورا ارایه نمی دهد برخورد جدی می شود.

استاندار خوزستان نیز گفت: برای تمامی بخش های خوزستان کارگروه وجود دارد و اگر ارتباط بین کارگروه ها و شورای برنامه ریزی خوزستان تقویت شود در تصمیمات استانی تاثیر گذار است.

غلامرضا شریعتی افزود: شورای برنامه ریزی خوزستان باید هر 2 هفته یک بار تشکیل و در هر نشست یک کارگروه باید عملکرد خود را ارایه دهد.

وی گفت: تعداد نشست هایی که در خوزستان برگزار می شود زیاد است و ممکن است زمان بر باشد اما به دلیل اینکه در بسیاری از موارد مصوبات و پروژه ها در کارگروه ها با مشکلاتی روبه رو می شوند باید این طرح ها در شورای برنامه ریزی و با دخالت استانداری این مشکلات برطرف شود.

شریعتی با اشاره به اینکه در بسیاری از طرح هایی که باید در خوزستان عملیاتی شود نیاز به پیگیری استانداری است ادامه داد: به عنوان مثال بری ساخت راه آهن بندر امام (ره) به خرمشهر و یا پروژه توسعه میادین نفتی در کشور که مقرر شده 75 درصد آن در خوزستان اجرایی شود نیاز به پیگیری استانداری است به همین منظور با وجود صرف زمان زیاد لازم است برای پیگیری امور نشست های متعدد برگزار شود.

وی گفت: اگر تمرکز گرایی در تهران کاهش یابد و دستگاه ها در استان امکان تصمیم گیری داشته باشند بسیاری از طرح و پروژه ها با سرعت بیشتری عملیاتی می شوند.

در این نشست اجرایی شدن 23 پروژه اقتصادی و عمرانی در خوزستان مصوب شد.

همچنین در این شورا اجرای پروژه پتروشیمی در ایذه نیز توسط اعضا مصوب شد تا سایر روند عملیاتی این پروژه نیز انجام شود.

در خوزستان 71 شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد.



/ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار