شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور
رضا ویسه: برای امسال مقرر شده که سطح زیر کشت نهال‌کاری در این عرصه‌های فوق بحرانی، 19 هزار هکتار افزایش داده شود.
رضا ویسه معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور در ادامه سفر دو روزه خود به خوزستان از کانال انتقال آب مهندس شریفی به عرصه‌های فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز و طرح‌های مقابله با ریزگرد در این کانون‌ها شامل طرح نهال‌کاری حنطیه و طرح نهال‌کاری روستای حاج پرپین بازدید کرد و در جریان آخرین روند پیشرفت فیزیکی عملیات ضربتی دولت برای مهار 42 هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب و جنوب شرق اهواز قرار گرفت.

ایجاد کانال انتقال آب مهندسی شریفی به طور 47 کیلومتر از اسفندماه سال گذشته با هدف مرطوب‌سازی 42 هزار هکتار کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار جنوب شرق اهواز و آبیاری نهال‌های کاشته شده در این کانون‌ها کلید خورد. حجم عملیات خاکی انجام شده برای حفر این کانال، 6 میلیون مترمکعب و ظرفیت انتقال آب آن 20 مترمکعب در ثانیه است.

همچنین طرح نهال‌کاری در روستای حاج پرپین در سطح 130 هکتار است که از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و آبیاری به نهال‌های کاشته شده در این کانال، از امسال از طریق کانال آبرسانی مهندس شریفی انجام خواهد شد.

پروژه نهال‌کاری منطقه حمطیه 3 ، نیز در سطح 200 هکتار است که از گونه گیاهی کهور پاکستانی در این پروژه استفاده شده است.

معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور از توسعه نهال‌کاری در عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز به میزان 19 هزار هکتار خبر داد و گفت: نهال‌کاری در این 19 هزار هکتار، بخش اعظمی از مشکل ریزگردها را حل می‌کند.

حل مشکل ریزگردهای ناشی از عرصه‌های جنوب شرق اهواز در دو سال آینده

رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از طرح‌های مقابله با ریزگرد در کانون‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه‌های نهال‌کاری در عرصه‌های فوق بحرانی این منطقه اظهار کرد: خوشبختانه با همت وزارت جهاد کشاورزی و استانداری، عملیات طرح مقابله با ریزگردها در این عرصه‌ها با روندی بسیار رضایت‌بخش پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: روز گذشته نیز همراه با معاونان وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی از عملیات اجرایی طرح 550 هزار هکتاری در استان خوزستان بازدیدی داشتیم.

معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد:‌ برای امسال مقرر شده که سطح زیر کشت نهال‌کاری در این عرصه‌های فوق بحرانی، 19 هزار هکتار افزایش داده شود. کانال آبرسانی مهندس شریفی به عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز نیز که کاری بسیار عظیم است، تا دو یا سه روز آینده به مرحله نهایی می‌رسد.

ویسه ادامه داد: ظرف دو تا سه روز آینده از این کانال آبرسانی برای آبیاری سطح زیر کشت نهال که مقرر شده است در این عرصه‌ها توسعه یابد، استفاده می‌شود. اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که با اجرای طرح مقابله با ریزگردها، در دو سال آینده مشکل پدیده ریزگردها ناشی از عرصه‌های جنوب شرق اهواز، مسأله‌ای حل شده باشد.

وی عنوان کرد: مقابله با ریزگردها در سایر کانون‌های گرد و غبار در کشور و همچنین خارج از کشور در برنامه‌های ثانویه هستند. اکنون کار مقابله و مهار ریزگردها در استان خوزستان با حداکثر ظرفیت انجام می‌شود. به هر حال نهال‌کاری که در عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز انجام شده، نیازمند آب است و اگر بارندگی‌ها خوب بود، شاید این معضل کمتر خود را نشان می‌داد و از طرفی نیز امکان افزایش سرعت عملیات مقابله وجود داشت.

معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: به دلیل کم بودن بارندگی‌ها و اینکه آبی نیست، باید ابتدا کانال آبرسانی در این عرصه‌ها احداث می‌شد. احداث کانالی به طول 47 کیلومتر آن هم با وجود موانع بسیار زیاد نظیر وجود لوله‌های نفتی در مسیر آن، کاری بسیار مشقت‌بار و سخت بوده است.

ویسه افزود: تمام امکانات پیمانکاری در سطح خوزستان برای حفر این کانال جمع‌آوری شده، همچنین امکاناتی از دیگر نقاط ارسال شد و خوشبختانه عملیات احداث این کانال آبرسانی به نتیجه رسید. فکر می‌کنیم این 19 هزار هکتاری که مقرر است برای توسعه نهال‌کاری در این عرصه‌ها به زیر کشت بیاید، بخش اعظمی از مشکل ریزگردها را حل کند.




















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار