اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان:
مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: شهرداری دارخوین آگاهانه و عامدانه دست به تخریب بنای قدیمی کارگاه در مجموعه فرهنگی دارخوین زده و باید تبعات کیفری و مدنی آن را بپذیرد.
 خسرو نشان شامگاه پنجشنبه در نشست با خبرنگاران در سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی استان اظهار کرد: شهرداری دارخوین باید ضمن پرداخت خسارت های وارده و تعمیر و بازسازی کارگاه قدیمی در مجموعه فرهنگی این شهر، نتیجه دادگاه را در این خصوص بپذیرد.

وی در واکنش به سخن عضو شورای شهر درخصوص صدور دستور تخریب از سوی یک ارگان خاص نظامی بیان کرد: طرح ادعای صدور دستور تخریب از سوی یک ارگان خاص، در واقع فرار رو به جلوی شورای شهر بوده زیرا هیچ ارگان غیر مرجعی حق استعلام و صدور مجوز تخریب بناهای میراث فرهنگی را ندارد.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که 12 هزار هکتار محوطه در استان خوزستان وجود دارد و یک هزار هکتار آن ثبت شده، بیان کرد: نبود اعتبارات کافی، امکانات، نیروی انسانی لازم و تجهیزات باعث شده تا آن طور که باید نتوانیم در این عرصه ها فعالیت کنیم.

نشان درخصوص ساخت زیرگذر در محدوده اثر تاریخی چغازنبیل تصریح کرد: در برابر ساخت پل و نظام مهندسی ایستادیم که هزینه های زیادی برای ما داشت با این حال از نظر ما ساخت این زیرگذر منتفی بوده و مطمئنیم نباید کاری انجام شود.

میراث خوزستان با بودجه استانی می چرخد
معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیزدراین نشست با اشاره به مشکلات موجود در میراث فرهنگی خوزستان گفت: در سال های گذشته، سازمان میراث فرهنگی کشور هیچ بودجه ای برای عرصه و حریم به استان تخصیص نداده است.

مرجان شوشتری افزود: امیدواریم بودجه ده میلیاردی سازمان برای ثبت عرصه و حریم امسال به استان تخصیص یابد.

وی یادآور شد: خوزستان به عنوان بهشت باستان شناسان و با وجود سه پایگاه جهانی و سه اثر ثبت ملی، تنها 17 نفر نیروی شاغل دارد که در سال گذشته 30 پروزه مرمتی توسط این گروه 17 نفره اجرایی شد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان افزود: برای مثال در حال حاضر در شهرستان شادگان 3 نیرو داریم که هیچ کدام باستان شناس یا کارشناس نیستند با این حال اجازه استخدام نیرو تنها توسط سازمان باید صادر شود.

شوشتری با انتقاد از انتشار اخبار اشتباه از تخریب سینمای 109 ساله عنوان کرد: بخشی از تلمبه خانه این مکان فرهنگی که ثبت ملی شده و بزرگ ترین و نفیس ترین بخش این مجموعه بوده، بدون اطلاع میراث فرهنگی توسط شهرداری دارخوین تخریب شده است.

وی ادامه داد: شهرداری دارخوین برای هرگونه اقدام، موظف بوده از صاحب زمین (شرکت نفت) و میراث فرهنگی استعلام کند ولی چنین اتفاقی نیفتاده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درخصوص بی اطلاعی شهرداری دارخوین از این میراث فرهنگی گفت: شهردار مدیر شهر و موظف به حفظ مدیریت شهری بوده ضمن این که در سال ٩٢ به شهرداری اعلام شد بنای قدیمی کارگاه جزو مجموعه فرهنگی دارخوین بوده و تحت قوانین حفاظت از آثار فرهنگی است.

هیچ استعلامی در محدوده تاریخی شوش نداشته ایم
شوشتری درباره ساخت و سازها در حریم محدوده باستانی شوش بیان کرد: از منطقه ویژه شوش در کنار هفت تپه خبر نداشتیم زیرا از ما استعلام نشد ولی در حال حاضر شکایت کرده و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی همچنین درخصوص ساخت پارکینگ در محوطه دانیال نبی عنوان کرد که از شهرداری شکایت شده و به اداره کل ارجاع شده است.

نگهبان پارک کوهساران در حفظ آثار کوتاهی کرده است
معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به امضای تفاهم نامه حفاظت از محوطه تاریخی پارک کوهساران با شهردار منطقه هفت اظهار کرد: نگهبان پارک در حفظ آثار کوتاهی کرده زیرا مدیریت شهری این پارک در دست شهرداری بوده و نگهبان پارک را شهرداری انتخاب می کند.

وی افزود: پارک کوهساران تحت عنوان شهر قدیم اهواز که مربوط به شهر تاریخی هرمزد ارشیر بوده، ثبت شده است.

شوشتری درخصوص آخرین وضعیت هتل قو عنوان کرد: برای مرمت این اثر فرهنگی که مربوط به دوره قاجار و پهلوی است، سال 94 با صاحب ملک صحبت شد و یک میلیارد ریال بودجه به آن تخصیص یافت ولی مالک اجازه کار در این عرصه را نداد و بودجه برگشت خورد.

وی ادامه داد: امسال هم بودجه ای برای مرمت این اثر فرهنگی در نظر گرفته شده ولی هنوز تخصیص نیافته و امیدواریم برای مرمت آن، مالک همکاری لازم را داشته باشد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درباره ثبت بافت قدیمی شهرهای مانند دزفول، شوشتر و اهواز عنوان کرد: در برنامه چهارم توسعه میراث فرهنگی موظف به تعیین محدوده شهرهای تاریخی و اعلام آن به شورای عالی شهرسازی شد. 

وی افزود: سال 85 میراث فرهنگی این کار را برای 6 شهر شوشتر، دزفول، اهواز، بهبهان، رامهرمز و آبادان انجام داد و به استاندار وقت اعلام کرده و مصوب شد.

شوشتری یادآور شد: شهرداری ها همه این مصوبه را می دانند ولی با عوض شدن شهردار، شهردار جدید اعلام بی خبری کرده و بافت قدیمی شهر مورد آسیب قرار می گیرد.


/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار