کاندیداتوری سه دوره شورای شهر اهواز و سه دوره مجلس شورای اسلامی کافی است که یک نفر را در عرصه اجتماع رکورددار کند. خانم زیبا صالح پور رکورددار شرکت در انتخابات است و هر بار در رقابتی تنگاتنگ از نشستن بر صندلی شورا و یا مجلس باز ماند اما در انتخابات اخیر شورای شهر اهواز رکورد راه نیافتن را شکست

"> سه دوره آقایان رییس بودند حالا نوبت خانم هاست
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۱

کاندیداتوری سه دوره شورای شهر اهواز و سه دوره مجلس شورای اسلامی کافی است که یک نفر را در عرصه اجتماع رکورددار کند. خانم زیبا صالح پور رکورددار شرکت در انتخابات است و هر بار در رقابتی تنگاتنگ از نشستن بر صندلی شورا و یا مجلس باز ماند اما در انتخابات اخیر شورای شهر اهواز رکورد راه نیافتن را شکست

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شوشان : کاندیداتوری سه دوره شورای شهر اهواز و سه دوره مجلس شورای اسلامی کافی است که یک نفر را در عرصه اجتماع رکورددار کند. خانم زیبا صالح پور رکورددار شرکت در انتخابات است و هر بار در رقابتی تنگاتنگ از نشستن بر صندلی شورا و یا مجلس باز ماند اما در انتخابات اخیر شورای شهر اهواز رکورد راه نیافتن را شکست و با رای بالا صاحب رکوردی دیگر شد و با کسب 35 هزار رای بالاترین رای مردم اهواز را به خود اختصاص داد.

به گزارش شوشان ، زادگاه صالح پور ایذه است. وی  بعد از چندین سال تدریس در مدارس ایذه در سال 58 در دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات فارسی پذیرفته می شود. او که در دوران معلمی خود در ایذه جزو فعالین انقلاب بود در تهران نیز به فعالیت های سیاسی اش ادامه می دهد. با بسته شدن دانشگاه ها در انقلاب فرهنگی به ایذه باز می گردد و به عنوان مسئول بانوان انجمن اسلامی ایذه به فعالیت هایش ادامه می دهد . وی 11 سال ریاست تربیت معلم اهواز را به عهده می گیرد و در کنار آن فرمانده پایگاه بسیج دانشجویی می شود .

حضور صالح پور در عرصه انتخاباتی برای اولین بار به مجلس پنجم بر می گردد که توانست جایگاه پنجم را به خود اختصاص دهد. وی در اولین دوره شورای شهر اهواز در سال 77 نیز شرکت کرد و نفر سوم این شورا شد. وی 4 سال عضو هیئت رئیسه شورای اهواز بوده است. زیبا صالح پور سالهاست که به عنوان مدیرعامل کانون فرهنگی اجتماعی بانوان خوزستان فعالیت می کند. وی در سال 83 به عنوان مسول بانوان خیرین مدرسه ساز استان و منطقه 4 کشور انتخاب شد .

خودش می گوید: در شورای چهارم هم در لحظات آخر و با نظر خیرخواهان و تمایل خودم به جمع بندی رسیدم و در لحظات آخر ثبت نام کردم و به لطف خدا و مردم توانستم رای اول شهر اهواز را کسب کنم .

خانم صالح پور انگیزه شما از شرکت درانتخابات چه بوده است ؟

اعتقاد دارم خانم هایی که می توانند و این توان را در خودشان می بینند باید در جایگاه هایی که با شان شان ارتباط دارد حضور بهم رسانند. من علاقه مند به حضور زنان در فعالیت ها بالاخص فعالیت های اجتماعی هستم که بر زندگی مردم و شهر تاثیر می گذارند. در مکتب ما در مقام و منزلت انسانی زن و مرد تفاوتی با هم ندارند.

میزان حضور زنان و اعتماد اهوازی ها به زنان در انتخابات اهواز چگونه بود ؟

در انتخابات شورای شهر اهواز 4 نفر از کاندیداهای زن توانستند به جمع 21 نفره شورا بپیوندند. رای آوری زنان در شورای شهر اهواز در حالی ست که تعداد کاندیداهای زن و مرد در اهواز خیلی متفاوت بود و فقط 57 زن کاندیدا شده بودند و مابقی مرد بودند. این نشان می دهد که دید مردم نسبت به مدیریت زن تغییر کرده و زنان نیز می توانند در این جایگاه قرار بگیرند.البته در شورای اولی که خودم هم حضور داشتم از مجموع 9 نفر 4 زن حضور داشتند. در شورای دوم 3 زن و در شورای سوم 1 زن حضور داشت . مردم خیلی وقت پیام خودشان را با انتخاب زنان در شورا می دهند. مردم تصادفی انتخاب نمی کنند بر اثر ملاک و معیار انتخاب می کنند. مردم زنان را در آن رتبه دیده اند که می توانند در اداره کلان شهر اهواز مدیریت داشته باشند

پیروزی چه طعمی دارد ؟

پیروزی ها هم شیرین اند و هم نگران کننده. به نظر من هر رای بیشتر از دیگران یعنی یک بار مسولیت بیشتر . این آرا امانت هایی به دست ما هستند و باید بتوانیم پاسخگوی مطالبات و حق مردمی باشیم که به ما رای داده اند.

فکر می کردید در انتخابات اول بشوید ؟

شاید...البته به هدف اول شدن نیامدم . چون قبلا در این جایگاه بودم و می دانستم این جایگاه هایی است که می توان خدماتی را به مردم داد. جایگاه شورا را برای خدمت رسانی به مردم را دوست داشتم. من در 40 دقیقه پایانی مانده به اتمام وقت ثبت نام شورا ثبت نام کردم . به اول شدن فکر نمی کردم چون رقابت بین 350 نفر با توان ها و قدرت های مالی متفاوتی بود. البته چون در عرصه های قبلی هم حضور داشتم و مردم به نوعی با عملکرد من آشنا بودند و این زمینه وجود داشت که من فکر کنم جزو نفرات اول باشم .

به نظر شما شورا با این ترکیب شورای موفقی می شود ؟

آن چیزی که می تواند عامل موفقیت باشد همدلی است . فکر می کنم نیاز اول برای موفقیت همدلی است . مطمئنا نظرات مختلفی خواهد بود ولی پذیرفتن خرد جمعی و تحمل کردن نظر مخالفین انتظار می رود و طبیعی است. ممکن است یکی دو نف رهم همراه نباشند. بعضی می گویند 9 نفر بودند نتوانستند ولی من می گویم 21 فکر تصمیمات اش می تواند معقول تر از 9 فکر باشد.

چه ویژگی هایی در خود می بینید ؟

تجربه در شورا و در بخش های دیگر . بزرگواران دیگری هم تجربه دارند ولی من هم در زمره کسانی هستم که تجربه مدیریت در بخش های مختلف بالاخص شورای اول داشته ام .

آیا در کار خود از حضور مشاوران زن استفاده می کنید ؟

حتما ... من اعتقاد دارم که ساکنین یک شهر هم مردان هم زنان اند. بنابراین برای برنامه ریزی شهر هم باید از فکر زنان هم فکر مردان استفاده نمود. فقط کافی است فرد صاحب اندیشه و نظر درست باشد. من به نیروی زنان اعتقاد دارم و از آن استفاده می کنم. ما باید مسیر را برای دخترمان مان هموار کنیم ما که جزو اولین ها بودیم چه نسبت هایی و چه حرفهایی شنیدیم .الان اوضاع بهتر شده و زنان به خودشان این اجازه را می دهند که بیایند و در اجتماع حضوری فعال داشته باشند. هرچه جلوتر برویم نگاه ها به حضور زنان بهتر و بهتر می شود و ما که اولین ها بودیم چه ترکش ها که نخوردیم.. همانطور که مردم نگاه شان اصلاح شده و به زنان رای می دهند مسولین دولتی هم در حوزه مدیریت زنان را ببینند . البته به نظر من نقشی که به زن داده می شود باید حافظ جایگاه زن بودن اش باشد.

شما از وجود زنان در مدیریت شهری اهواز استفاده می کنید ؟

بحث استخدام در حوزه اختیارات شوراها نیست ولی سعی می شود از زنانی که هم اکنون حضور دارند استفاده کنم. به طور کل من معتقدم شورا باید بتواند از نیروی موجود در شهرداری به خوبی استفاده کند و هر نیرویی با تخصص و تجربه در جایگاه خودش قرار گیرد.

به نظر شما موفق ترین شورا تا کنون کدام دوره بوده است ؟

شوراها در هر دوره کارهای مثبتی کردند. هر شورایی را باید در زمان خودش ارزیابی کرد. به نظر من شورای اول با توجه به اینکه خودم هم حضور داشتم شورایی موفق بود.  شورای اول زمانی شروع به کار کرد که هیچ الگوی عملا در این رابطه نداشتیم. حتی ما آیین نامه نداشتیم. خودمان هم شاید نمی دانستیم که کار اصلی مان چیست ولی یک کلیاتی را می دانستیم . خودمان نشستیم آئین نامه نوشتیم. ما یک آغازگر بودیم و هر آغازی مشکلات خاص خودش را دارد. افرادی بودیم که با ائتلاف و هماهنگی از بیرون نیامده بودیم. مردم ما را در کنار هم قرار داده بودند ولی به نظر من ترکیب خوبی بود. فضای آن زمان جامعه هم رنگ و لعاب سیاسی داشت نه قومیتی و جنسیتی و مباحثی که در جامعه مطرح تر بود. مسائل سیاسی بود . به نظر من اگر بخواهیم بیلان و عملکرد را بسنجیم جزو شوراهای موفق بود. چون من می توانم بگویم که چه کارهایی کردیم . شورای اول چند ویژگی داشت و آن اعتقاد به کار کارشناسی بود .

به نظر شما موفق ترین شهردار اهواز تا کنون کدام بوده است ؟

وقتی بحث ارزیابی شهردار می شود باید سراغ شوراها رفت. شوراها در زمانی توان را از یک شهردار خوب گرفته اند. شورا باید برنامه ریز و ناظر بر کار باشد و حق دخالت ندارد هرجا که شوراها در کار شهرداری وارد شدند هم خودشان ناکارآمد شده اند و هم سدی شدن در مقابل شهردار. شهردار باید آزادی عمل در چارچوب برنامه هایی داشته باشد که شورا برایش تعیین کرده .

اگر پیشنهاد ریاست شورا شود شما می پذیرید ؟

من خودم یکی از گزینه ها هستم پیشنهاد هم نشود من خودم را به عنوان یکی از گزینه ها معرفی کردم به دلیل آن که 3 دوره آقایان رئیس شورا بودند من علاقه مندم که یک دوره این مدیریت به خانم ها سپرده شود تا هم خود باوری زنان تقویت شود هم زنان از توان مدیریت خود بهره ای به شهر برسانند .

چه وعده ای به شهروندان اهوازی می دهید ؟

برای ارائه خدمات صادقانه در جهت رفع مشکلات شهروندان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد . هر عضوی از شورا گفت من می خواهم این کار را بکنم بدانید تفکر شورایی ندارد . شورا نباید در امور اجرایی وارد شوند به شهردار میدان بدهند تا بتواند برنامه هایش را اجرایی کند

از این پس تعامل شما با مردم به چه شکلی خواهد بود؟

شوار یک پل بین حاکمیت و مردم است اما این پل از جنس مردم است. این پل می خواهد خواسته ها و مطالبات مردم را به جای مردم به حاکمیت از طریق تعامل ،در خواست ، چانه زنی منتقل کند و حقوق حقه مردم را مطالبه نماید. شواریی موفق است که با مردم ارتباط مستمر باشد. البته این استمرار باید یک مکانیزم درست داشته باشد به این شکل نباشد که روزانه افراد با مراجعات فردی هم وقت شورا گرفته شود هم شورا دچار روزمرگی شود .

روزمرگی یکی از آفت هایی است که شورا می تواند به آن دچار شود . هدف از تشکیل شورا این است که از مشارکت مردم در اداره شهر استفاده شود این مشارکت یا فکری است یا مالی. تجارب من نشان داده هر جا از مردم کمک خواسته شد برای رفع مشکل شان آن عمل موفقیت آمیز بود ولی این نباید شکل روزانه به خود بگیرد. البته اعضای شورا باید یک وقتی را برای رسیدگی به دردل های مردم و رسیدگی به مشکلات آنها در نظر بگیرد.در هر مناطقی یک افرادی به عنوان رابط با اعضای شورا مشکلاتی را مطرح می کند و زمینه حضور اعضای شورا را در آن مناطق هماهنگ می کند.ولی ارتباط رودرروی مردم با اعضای شورا باید وجود داشته باشد .

شعار انتخاباتی شما چه بوده ؟

قانون مداری ، مردم داری و توسعه شهری

اگر یک روز حضورتان موثر نباشد حاضر به استعفا هستید ؟

سابقه حضور من در شورای اول چیز دیگری می گوید. من 4 سال عضو هیئت رئیسه بودم . دبیر شوراهای استان بودم . عضو مجمع مشورتی کلانشهرها بودم . یونسکو برای 5 عضو شورای شهر و 5 شهر دوره مدیریت پایدار را گذاشت. من یکی از اعضا بودم . زنان عضو شورای شهر اول یک مجمعی را در وزارت کشور تشکیل دادند که من رئیس هیئت مدیره آن زنان کشور بودم . عضو نیروهایی بودم که هر روز در شورا حضور داشتم با توجه به آن سوابق اینچنین فکر نمی کنم چرا که با گذر زمان تجاربم هم بیشتر شده و هم انگیزه لازم را دارم.

ولی اگر یک زمانی به این نتیجه برسم که عواملی باعث بشود و شرایطی پیش بیاید که پیش بینی نشده و باعث بشود که من آن طور که انگیزه دارم فعالیت کنم دلایل را به مردم می گویم از مردم این اجازه را می گیرم و بعد استعفا می دهم چرا که هر استعفایی را شورای شهر باید تصویب کند و شورای شهر نماینده مردم اند و اگر این اجازه را به من بدهد استعفا می دهم. ولی قصد بیرون آمدن ندارم و از مشکلات هم نترسیدم و بهر اندازه که یک هدف برایم مهم باشد به همان میزان استقامت و پایداری می کنم .

تجربه بدون شورا تجربه خوبی بود و طی سالها شاهد بهبود توسعه شهر بودیم با این نظر موافقید ؟

من این حرف را قبول ندارم چرا که شهرداری بدون در کنار داشتن یک شورای خوب موفقیت اش کمتر است شهردار یک نیرویی است که 21 فکر با نظرات کارشناسی شده می خواهند به او کمک کنند آیا نبود این افراد با بودن شان یکی است . اگر شورای سوم را می گویید بله... شورای سوم یک مشکلاتی داشت . عواملی باعث شد آن افراد نتوانند در کنار هم کار کنند. الان 3 نفر از اعضای شورای قبلی دوباره به شورا راه یافتند.

چه تضمینی هست که آن تجربه تکرار نشود ؟

گفتم که همدل باشند الان همه از همدلی صحبت می کنند. ان شاالله در عمل اینچنین باشند و همچنین وارد نشدن به اجرا که همان پایبندی به قانون است .من قبول ندارم که شهرداری ها بدون نبود شورا موفق خواهند بود .شورا نهادی است که در قانون توصیه شده و بودن آن مفید است . البته شاید در طی زمانی و با شرایطی شاید نبود شورا از بودنش مفید تر باشد .

هر کاری دانش خاص خودش را می خواهد. افراد وارد شده به شورا دارای این دانش هستند؟

هر کسی یک رشته تحصیلی دارد. ممکن است در جایگاه های دیگری کار کرده باشد و تجارب دیگری هم داشته باشد اما باید فرد بپذیرد در یک یا دو زمینه تخصص دارد و در رابطه با تصمیم گیری در رابطه با موارد مختلف به همان دانش خود در یک یا دو زمینه اکتفا نکند و این همان اعتقاد به کار کارشناسی است. شهر یک موجود زنده ای است که نیازهای متفاوتی دارد .

بهترین خاطره انتخاباتی شما چه بود ؟

وقتی در یک مجالس متفاوتی با حضور کاندیداهای دیگر حضور پیدا می کردم کاندیداها خودشان را معرفی می کردند ولی من هر بار که می خواستم خودم را معرفی کنم کسی از یک گوشه مجلس بلند می شد و می گفت من فلان روز پیش شما آمدم و شما فلان کارر ا برای من کردید. مردم هیچ وقت حتی خوبی های کوچک را هم فراموش نمی کنند. چون معلم بودم در بعضی دوره ها می دیدم دانش آموزی که 30 سال پیش معلم او بودم می گفت چون معلم ام بودی و دوست ات دارم با خانواده ام به اهواز می آیم تا به تو رای دهیم .

بدترین خاطره انتخاباتی؟

دورانی که در شورای شهر بودم گاهی افرادی به من مراجعه می کردند که شرایط زندگی بدی داشتند مخصوصا خانم ها که گاهی باشنیدن مشکلات آن ها گریه می کردم. خیلی دوست دارم زمانی برسد که به سمتی برویم که زنان ما هیچ مشکلی نداشته باشند. نمی توانم بگویم زنان ما چه مشکلاتی داشتند فقط دوست دارم روزی این خاطرات را بنویسم.

با این مشغله کاری به امور خانه هم رسیدگی می کنید ؟

3 فرزند دارم یک پسر دارم و دو دختر . امور خانه هم یکی از کارهایی است که باید انجام بدهم استراحتم را کم می کنم تا به کارهای خانه برسم . ساعت یک یا دو شب می خوابم تا  نماز  صبح.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

منبع : نشریه راوی خوزستان / رویا محمودی


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ابوعدنان
|
-
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
comment
0
0
comment انشاالله مرد باشند!
comment
غلامرضا موسي قزويني
|
-
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
comment
0
0
comment در مدتي كه در جريان انتخابات شورا در برخي از جلسات با ايشان بودم تصور مي كنم مي توان به خانم صالحپور اعتماد كرد.به ويژه آنكه در منشوي. نگاه مبتني برتفكيك جنسيتي مشهود نيست..از تجربه اين بزرگوار بايد بخوبي استفاده كرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار