اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
ماجرای دعوا در کلنگ‌زنی دهکده امید، روستای پرحرف‌وحدیثی که صادق زیباکلام قصد ساختن آن را دارد، در همه رسانه‌ها منتشر شد. خبر این بود: پس از آنکه صادق زیباکلام چهار ‌میلیارد پول از مردم جمع کرد، پنجشنبه ١٢ بهمن قصد داشت مراسم کلنگ‌زنی افتتاح ایده خود را در سرپل‌ذهاب عملیاتی کند که فرماندار جلوی برنامه او را گرفت.

براساس این گزارش، فرماندار شهرستان سرپل‌ذهاب با ورود به مراسم کلنگ‌زنی که زمین آن از سوی زیباکلام با پول‌های کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان خریداری شده بود، خطاب به او گفت: شما فکر می‌کنید این شهر صاحب ندارد و مدیر ندارد که هرکس هرجا که خواست بدون مجوز و اطلاع اقدام به تأسیس مراکز مختلف کند؟ آن‌هم با بودجه‌ای که مربوط به کمک به زلزله‌زدگان است و منبع مصرف مشخص دارد؟

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با «شرق» در تشریح این ماجرا می‌گوید: «این عناد و دشمنی با من قابل فهم است. آنها می‌خواهند هنوز شروع نشده کار را به زمین بزنند. قبل از هرچیز اینجا یک بحث فلسفی مطرح می‌شود، شاید هم اخلاقی و حقوقی باشد؛ فرض کنیم کسی به من صد ‌هزارتومان کمک کرده و می‌گوید تصورم این بوده که شما این وجه را برای زلزله‌زده‌ها صرف می‌کنید؛ ممکن است پتو و چادر بخرید و ممکن است کانکس بخرید؛ اما حالا می‌گویید شما می‌خواهید دهکده‌ای را بسازید که ملاک و معیار توسعه پایدار باشد، من اصلا دنبال این نیستم که کار شما غلط یا درست است، اما به‌عنوان صاحب صد ‌هزار تومان می‌گویم باید آن را خرج زلزله‌زده‌ها می‌کردید نه خرج دهکده امید. ایراد آنها از نظر حقوقی درست است؛ اما پاسخ صادق زیباکلام این است: من وقتی برای اولین‌بار برای کمک به زلزله‌زده‌ها رفتم، ٢٥ آبان بود، حسابی را سه‌شنبه ٢٣ آبان باز کردم، در ٤٨ ساعت یک ‌میلیارد به حسابم ریخته شد. من خودم انتظارم و تصورم و نگاهم این بود که کانکس بخرم، شیر خشک بگیرم، اما با حجم زیادی از این اقلام و آب‌معدنی که برای کشاورزی کافی بود مواجه شدم. اما آنجا فعالان اجتماعی کردستان من را با یک زلزله دیگر آشنا کردند که زلزله فرهنگی بود».

او در پاسخ به این سؤال که مردم پول را برای زلزله کرمانشاه در اختیار شما قرار دادند، گفت: حرف شما درست است، اما برای آن یک ‌میلیارد تومان اولیه، اما من در همین روزنامه «شرق» و روزنامه‌های دیگر و در مصاحبه با رسانه‌های خارجی عنوان کردم که چه برنامه‌ای دارم و بخش عمده پول واریزشده برای من، بعد از این مصاحبه‌ها و اعلام ‌ساختن دهکده امید واریز شد.

او درباره درگیری خود با رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: من الان دلیل این مخالفت‌ها را با طرحم اعلام می‌کنم. این سیاسی‌بودن برای زدن انگ به من کافی است. ایده دهکده امید با سه مشکل اساسی با مسئولان مواجه شد.

صادق زیباکلام و دهکده امید سه ناراحتی ایجاد کرده‌اند، اول اینکه مردم آمده‌اند به حساب من پول ریخته‌اند و به حساب نهادهای دولتی نریخته‌اند. من هم اگر جای دولت بودم از این اتفاق خوشم نمی‌آمد. مورد دوم لیبل سیاسی من است؛ دوستان دیگر لیبل سیاسی ندارند، بنابراین پول‌دادن به علی دایی و نرگس کلباسی و نیکی کریمی بار سیاسی ندارد، اما پول‌دادن به من بار سیاسی دارد.

مشکل بعدی مشکلی اساسی‌تر بود، اگر یک استاد دانشگاه به اسم زیباکلام همراه استادان دیگر با کمک مردمی بتوانند دهکده امیدی را ایجاد کنند، علی‌القاعده خیلی از مردم ایران از من مسئول می‌پرسند اگر این چیزها شدنی است چرا در ٤٠ سال گذشته دهکده امیدی به وجود نیامد؟ و این را از خیلی از مردم شنیدم. مشکل سومی که به وجود آمد بحث عدالت بود که مردم به فرماندار و استاندار کرمانشاه اعتراض می‌کنند که چرا زیباکلام این پول را در یک روستا خرج می‌کند؟

زیباکلام با تأکید بر اینکه خیلی از نهادهای دولتی با ما همکاری کردند، گفت: به‌جز آقای اسحاق جهانگیری و بنیاد مسکن هرکس رسید سعی کرد زیر پای ما را خالی کند. ما برای افتتاح پروژه اقدام کردیم و آخرین صحبت‌ها را با بنیاد مسکن انجام دادیم و پنجشنبه ١٢ بهمن مراسم کلنگ‌زنی بود و ما دوشنبه ٩ بهمن برای امضای تفاهم‌نامه به بنیاد مسکن رفتیم و تفاهم‌نامه حقوقی امضا کردیم و بعد اعلام کردیم پنجشنبه مراسم کلنگ‌زنی انجام می‌شود.

پنجشنبه استادان دانشگاه رازی و کردستان و نمایندگان ادوار به روستای ذهاب قادری آمدند و مراسم کلنگ‌زنی انجام شد، چند نفر سخنرانی کردند و بعد مراسم کلنگ‌زنی انجام شد و در راه سرپل‌ذهاب ایستادیم که یک روستای دیگر را که قرار است دهکده امید شماره ٢ شود، ببینیم. ضمن صحبت آقایی که ایشان را نمی‌شناختم که بعدا فهمیدم ایشان فرماندار سرپل‌ذهاب است، به من گفت می‌خواهم با شما صحبت کنم، مقداری از دیگران فاصله گرفتیم و ایشان با لحن بسیار تندی گفت: دکتر چه کار می‌خواهی اینجا بکنی؟ من فرماندار سرپل‌ذهاب ايستاده‌ايم. من هم خیلی ناراحت شدم و گفتم ما ماه‌هاست که اعلام کرده‌ایم چه می‌خواهیم بکنیم و گفتم هیچ توضیحی ندارم. گفت من نمی‌گذارم، جلوی کار را می‌گیرم، من هم گفتم هیچ حرفی با شما ندارم. البته بعدا به من گفتند ایشان در مراسم کلنگ‌زنی بوده است».

وی افزود: مسئله ایشان فراتر و کلی‌تر از دعوت‌نشدن به مراسم کلنگ‌زنی بود. البته قبل از این ماجرا آقای نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، مطالبی گفتند که خلاصه‌اش می‌شد اصلا چیزی به اسم دهکده امید وجود ندارد و پول را آقای زیباکلام بلوکه کرده و ما با دادستانی مطرح می‌کنیم؛ یعنی به عبارتی می‌خواهند پول را از طریق دادستانی بلوکه کنند. حالا نمی‌دانم بعد از این اتفاقات دوستان چه تصمیمی خواهند گرفت، ولی ما همچنان روی آن چیزی که می‌خواهیم انجام بدهیم ايستاده‌ايم.

همچنین اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، به «شرق» گفت: من مقابله‌ای با هیچ‌کس از جمله ایشان ندارم و در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او نام برد و نتیجه عملکرد چنین افرادی را پرسید گفتم چنین پول‌ها و کمک‌هایی از سوی این فرد و سایر هنرمندان و خیران و ورزشکاران باید در مسیر آن و از سوی مسئولان مربوطه هزینه شوند، اما ایشان برداشت درستی از حرف‌های من نداشت و حرف‌هایی را مطرح کرد که در شأن ایشان نبود.

وی با بیان اینکه من نامی از ایشان نبردم و خبرنگار این سؤال را مطرح کرد، تأکید کرد: بنیاد مسکن، هلال‌احمر و سایر ارگان‌های مسئول در این زلزله خدمات زیادی داشتند و ‌هزاران ‌میلیارد کمک‌های مردمی را در مسیر لازم آن سازماندهی کردند. من در پاسخ به سؤال آن خبرنگار گفتم این افراد هنرمند، ورزشکار یا خیّر در هر موقعیتی در قبال پولی که مردم به آنها داده‌اند مسئول‌اند و باید پاسخ‌گوی مردم باشند، من همه این افراد را گفتم نه فقط ایشان را اما نمی‌دانم چرا این فرد به خودش گرفته است. وی تأکید کرد فایل صحبت‌ها وجود دارد و گفت: من فردی اجرائی و ایشان فردی سیاسی هستند و هرکدام تلاشمان را می‌کنیم تا از مسیر درست خارج نشویم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار