اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
عضو هیات علمی دانشکده امور آب دانشگاه شهید چمران اهواز:
مهدی قمشی با بیان اینکه بیشتر آبی که از رودخانه کارون در مقطع اهواز عبور می کند، فاضلاب و پساب است، گفت: حتی اگر مصارف آبی ما کاهش یابد خوزستان آب مازادی برای انتقال ندارد و رودخانه کارون در شرایط پرآبی هم کشش انتقال آب را ندارد.
مهدی قمشی  با اشاره به وضعیت خشکسالی خوزستان اظهار کرد: در چنین شرایطی اولین جایی که زور مسئولین به آن می‌رسد محیط زیست است. به دلیل اینکه نیازهای مصارف مختلف مثل شرب، بهداشت، صنعت و کشاورزی به مسئولین فشار وارد می‌کند، طبیعی است که اولین و عمده‌ترین فشارها در پی این وضعیت به نیاز زیست محیطی مجاری روباز مثل تالاب‌ها و پایین‌دست رودخانه‌ها منتقل ‌شود. 

وی با بیان اینکه در شرایط خشکسالی به محیط زیست آبی رودخانه‌ها نیز فشار وارد می‌شود، افزود: درصد زیادی از آبی که از رودخانه کارون در مقطع اهواز عبور می‌کند فاضلاب و پساب کشاورزی و شهری است که نمی‌شود این آب را آب شور طبیعی رودخانه اطلاق کرد و باید منتظر مشکلات زیست محیطی در کارون باشیم. 


عضو هیات علمی دانشکده امور آب دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این وضعیت کارون از نظر شرب و استفاده‌های بهداشتی نیز نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند. در این شرایط باید این موضوع در دستور کار مسئولین قرار بگیرد که محیط زیست آبی رودخانه از اولویت آخر به اولویت اول برسد زیرا با زندگی مردم و آینده رودخانه سر و کار دارد و تبعات بی‌توجهی به آن برگشت‌ناپذیر است.  

قمشی با تأکید بر لزوم اجرای راهکارهای مناسب در زمان خشکسالی برای فائق آمدن بر بحران تصریح کرد: ما می‌توانیم در بخش کشاورزی بیش از 20 درصد مصرف آب را صرفه‌جویی کنیم. همچنین باید کشت‌های پرمصرف مثل کشت برنج در حوضه‌های خوزستان از بالادست تا پایین‌دست حذف شوند. نباید اجازه بدهیم کشت‌های پرمصرف در این سال بحرانی انجام شود و همچنین باید هزینه خریدی نیز برای کشاورزان در نظر گرفته شود تا معیشت آن‌ها دچار مشکل نشود.

وی عنوان کرد: در شرایط خشکسالی پیش آمده در خوزستان، در خصوص به محیط زیست تالاب‌ها فشار زیادی خواهد آمد. قطعا تالاب هورالعظیم دچار مشکل خواهد شد و رفته رفته تغذیه این تالاب از آب رودخانه کرخه به صفر می‌رسد و باید از اوایل خردادماه سال آینده منتظر چنین مشکلاتی باشیم.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب ادامه داد: باید در چنین شرایط خشکسالی، از پساب‌های کشاورزی نیز استفاده کنیم تا محیط‌های تالابی سرپا نگه داشته شود و از ایجاد بحران در این محیط‌ها جلوگیری کنیم.

قمشی بیان کرد: باید در حوزه رودخانه کارون نیز سهمیه ای برای مسائل زیست محیطی رودخانه در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم صرفه‌جویی کافی در بخش کشاورزی و صنعت داشته باشیم، تصریح کرد: قرار بر این بود که از آب‌های بازیافت شده در صنایع استفاده شود. اگر صنایع بتوانند مقدار زیادی از نیازهای‌شان را از بازیافت‌ها و پساب‌ها تهیه کنند می‌توانیم سهمیه زیست محیطی رودخانه‌ها را تامین کنیم. 

عضو هیات علمی دانشکده امور آب دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به کمبود آب در خوزستان و اظهارات مبنی بر وجود "آب مازاد" در این استان گفت: حتی اگر مصارف آبی ما کاهش یابد خوزستان آب مازادی برای انتقال ندارد و رودخانه کارون در شرایط پرآبی هم کشش انتقال آب را ندارد. 

قمشی عنوان کرد: کل رودخانه‌های کشور تحت کنش هستند. در حال حاضر استفاده از آب‌های سطحی و زیرزمینی بیش از استانداردها است و حتی اگر صرفه‌جویی کنیم و بهره‌برداری بالا برود آبی که باقی می‌ماند باید صرف محیط زیست آبی رودخانه‌ها شود تا بحران‌‌ها کمتر شوند.

/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار