شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۹

آلودگی صنایع یکی از منابع آلودگی شهر اهواز به شمار می رود که 10 سال است گریبان گیر مردم اهواز بوده و هست. کارخانجات و صنایع آلوده کننده موجود در اهواز در حالی در این رتبه بندی دومین عامل مهم و تاثیرگذار آلودگی اهواز معرفی می شود که کارگروه ساماندهی صنایع اهواز کماکان غیر فعال است.

اگر تا کنون مجبور شده باشد تا چند ساعتی ماشین خود را در حوالی شرکت کربن پارک کنید پس از آنکه به سراغ آن می روید اگر رنگ آن روشن باشد به وضوح شاهد یک لایه تیره نقش بسته بر آن خواهید بود. این همان ذراتی است که آلودگی آن همیشه در مرحله هشدار بود و مولد انواع بیماری هاست. البته اگر دوستان و یا خویشاوندانی در همسایگی آن داشته باشید ، در و دیوار خانه هایشان همچون ریه هایشان نیز متبرک از این ذرات هستند!

داستان آلودگی شهر اهواز ، داستانی طولانی است که تنها بخشی از آن که یکی از خطرناک ترین ها نیز می باشد آلودگی تولید شده از صنایع موجود در شهر و محدوده شهر. شرکت کربن ، همانگونه که از اسمش پیداست یکی از شرکت هایی است که ماهیت کار آن موجب تولید مواد بسیار خطرناک و آلوده کننده برای انسان و هر موجود زنده ای می باشد. در اولین سفرهای رئیس جمهور به خوزستان با توجه به مشکلات حاد این شرکت که برای ساکنین اهواز و خاصه همسایگان این شرکت به وجود آمده بود کارهایی برای تعطیل شدن این شرکت تا انتقال آن به بیرون از شهر انجام شده بود که زور  کسی به این کار نرسید و تنها مقرر شد که برای خروجی مواد آلاینده از فیلترهایی استفاده شود. فیلترهایی که پس از نصب و کار کردن مشخص شد که تنها درصد بسیار کمی از آلاینده ها را مهار می کند و گویی این فیلترها هم چینی از آب در آمده بودند. اگر مقایسه ای بین شرکت هایی مثل کربن و فولاد خوزستان با شرکتی همچون فولاد مبارکه در اصفهان داشته باشیم مشاهده می شود که مدیریت آلاینده های آنها به نحوی است که کمترین آلودگی از این خروجی ها به بیرون نشت می کند و از آن خروجی برای تولید انرژی نیز بهره گرفته می شود و این است تفاوت در مدیریت دو استان در یک کشور !

اما بحثی که قریب دو دهه است مادام مطرح می شود، خروج شرکت ها و صنایع آلوده کننده از شهر است که راه به جایی نبرده و یکی از راهکارها برای تسریع و به عمل رساندن آنها، فعال شدن کارگروه ساماندهی صنایع در استان است که می تواند با توجه به بزرگترین مشکلات بر سر راه این جابجایی ناهماهنگی بین دستگاه های مرتبط با این موضوع را برطرف کند.  استاندار می بایست با برگزاری این جلسات و ایجاد یک رویه مناسب در حل این معضل زیست محیطی برای سلامت شهروندان اقدام کند.

هرگاه صحبت از گرد و خاک و ریزگردها می شود مدیران استانی وکشوری سریعا جواب می دهند که منشا این آلودگی ها از بیرون از کشور است. حال باید پرسید که برای آلودگی هایی چون صنایع که منشا آنها در نزدیکی گوشمان است چه کرده ایم !؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار