اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
مدیرعامل موسسه جهادنصر:
شمایلی: طرح نهال کاری و مرطوب سازی 350هزار هکتار از زمینهای بحرانی و فوق بحرانی منشاء داخلی ریزگردها در خوزستان، تا سال 1400 به سرانجام می رسد.
یدالله شمایلی افزود: طرح نهال کاری و مرطوب سازی این اراضی از اسفند سال 1395 با شروع عملیات اجرایی کانال 47کیلومتری توسط موسسه جهادنصر وارد مرحله اجرایی شد و هم اکنون این طرح وارد مرحله جدید مرطوب سازی تالاب های منطقه شده است.

وی گفت: آبگیری بیش از 2 هزار هکتاراز مساحت تالاب منصوره در مدت 2 هفته انجام شده و امیدواریم بتوانیم کل14هزار هکتار مساحت این تالاب را درماههای آینده مرطوب سازی و آبگیری کنیم.

مدیرعامل موسسه جهادنصر در ادامه کمبود آب را یکی از عوامل محدودیت کار و شتاب بخشی به این طرح ملی مصوب هیات دولت ، عنوان کرد و افزود: ظرفیت انتقال آب کانال 47کیلومتری که از کارون در پنج کیلومتری جنوب اهواز آبگیری می شود 20 متر مکعب در ثانیه است ولی به علت کاهش آورد رودخانه کارون ، تنها امکان برداشت چهار تا 6 متر مکعب آب در ثانیه وجود دارد.

شمایلی با اشاره به اختصاص 150میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی درسال آینده برای مهار ریزگردها و اجرای طرح های مربوطه ابراز امیدواری کرد: این طرحها شامل نهال کاری و مرطوب سازی در اراضی بحرانی و فوق بحرانی جنوب و جنوب شرق اهواز تا هندیجان است وامیدواریم از سایر منابع مالی بتوانیم برای سرعت بخشیدن به این طرح در ماههای مناسب سال(آبان تا اردیبهشت) استفاده کنیم.

وی وظیفه اصلی موسسه جهاد نصر را در طرح مقابله با ریزگردها در مناطق بحرانی و فوق بحرانی جنوب شرق اهواز ، تامین آب برای اجرای طرح های نهال کاری و مرطوب سازی و آبگیری تالاب های منصوره ، شریفه و شادگان بیان کرد و افزود: امیدواریم طرح مهار ریزگردها در کانون های بحرانی و فوق بحرانی طبق برنامه در سطح 42هزار هکتاری نهال کاری و مرطوب سازی تعیین شده تا پایان سال1397، به اتمام برسد.

شمایلی در ادامه با بیان اینکه مسئولان کشوری در دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای برای مهار و کنترل کانون ریزگردها در خوزستان دارند افزود:این پدیده(ریزگردها) و مشکلات ناشی از آن که برای مردم خوزستان ایجاد شده ،مسئولان را برای توجه بیشتر در بحث تخصیص اعتبارات برای اجرای طرح های مهار ریزگردها توجیه کرده باشد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه گذشته برای بررسی وضعیت پیشرفت طرح های مهار ریزگردها در مناطق بحرانی و فوق بحرانی جنوب شرق اهواز ، از این منطقه دیدن و با ارائه راه حل هایی بر شتاب بخشی به طرح های نهال کاری و مرطوب سازی تالاب های منطقه از طریق احداث کانال های فرعی و سامانه های پمپاژ برای مرطوب سازی سریع تر کانون های ریزگردها تاکید کرد.

شدت گرفتن پدیده ریزگردها در چند سال اخیر خسارات و آسیبهای زیادی به بخش های اقتصادی ، اجتماعی و آموزشی و اداری استان خوزستان وارد کرده است.

در یک سال اخیر رئیس جمهوری و معاون اول وی ، وزیران جهادکشاورزی ، کشور و نیرو و بسیاری از معاونان وزیر و استاندار خوزستان از طرح های مهار ریزگردها در جنوب شرق اهواز دیدن کردند.


/ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار