شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰
حسن بهنام /معاون پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز

پژوهش علمی زیر یک نمونه روشن از حاکمیت آزمون های مخرب و ویرانگر روح و روان دانش آموزان بیگناه کشورمان است که به دست مافیای منفعت طلب ثروت و قدرت مؤسسات تست و کنکور به اسارت گرفته شده اند و هرتلاشی برای رهایی آنها با مقاومت و لابی قدرتمند این هیولای هزاردستان مواجه شده، به گونه ای که در روزهای اخیر فشار بسیار شکننده ای بر وزیر آموزش و پرورش وارد کرده اند تا از تصمیم خود در حذف آزمون های زائد دوره ابتدایی و ورودی مدارس خاص و تیزهوشان صرف نظر کند. اما وزیر گفته در برابر این فشارها ایستادگی می کنم و  همه دلسوزان کشور را به حمایت و همراهی فراخوانده است. 

به این نتایج دقت کنید و خود قضاوت کرده در این سالها چه بلایی بر سر کودکان و نوجوانان کشورمان آمده است:

پایان نامه کارشناسی ارشد آقای محمدی (رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی) با راهنمایی اساتید آقایان دکتر گرامی پور و دکتر حسینی خواه و حضور داور متخصص در تاریخ  ۹۴/۱۰/۱۲ با نمره عالی دفاع شد. موضوع پژوهش، ارزیابی اعتبار آزمون ورودی مدارس استعداد درخشان سال ۱۳۹۳ است. جامعه پژوهش، دانش آموزان استان تهران (شامل ۲۰ شهرستان) است که نمونه ای به حجم 1000 دانش آموز انتخاب شده است. به طور تصادفی، برگه های آزمون هزار دانش آموز از ۲۰  شهرستان استان، انتخاب و تجزیه و تحلیل شده است. 

یافته ها حاکی از این واقعیت پنهان است، که ضریب دشواری سئوالات به طور فاحش بالا بوده و همچنین ضریب تمییز سئوالات بسیار پایین بوده است. 

در آزمون های معتبر، ضریب دشواری، باید قابل قبول باشد و ضریب تمییز هم باید بالا باشد.

نتیجه به زبان ساده چنین است که از 70 سئوال آزمون سال ۱۳۹۳ ، 50 سئوال دارای مشکلات جدی روانسنجی بوده و می بایست حذف می شد. 

یعنی، آزمون قادر نبوده دانش آموزان نخبه و تیزهوش را از بقیه تمییز دهد و مجزا سازد. 

مشکل دیگر که بسیار جدی است، مبتنی نبودن محتوای آزمون استعداد درخشان کشور بر سطح دانش و فهم دانش آموزان شرکت کننده است؛ 

به بیان دیگر، محتوای آزمون به جای سطح راهنمایی (متوسطه اول)، مبتنی بر محتوا و مباحث آمده در کتب دبیرستان (متوسطه دوم) است. 

یعنی به جای دانش و اطلاعات واقعی، تلاش در القا و سنجش دانش ناواقعی و فراتر از سطح توان و فهم فراگیر دارد. که این مسأله منجر به ایجاد فشار ذهنی بر فراگیر و بی عدالتی آموزشی خواهد شد؛ 

یعنی اگر دانش آموزی نخبه باشد ولی در کلاس های آزمون شرکت نکند و با مباحث تخصصی (غیر ضروری) دبیرستان آشنا نشود، شانس قبولی ندارد.*

*(برگرفته از یادداشت دکتر حسینی خواه_ آزمون استعدادهای درخشان کشور: معتبر یا نامعتبر!؟)

یادمان نرود ایستادگی امروز وزیر آموزش و پرورش در برابر هجمه های این اقلیت سودجوی نفوذکرده در اعماق لایه های دولت و ارکان تأثیرگذار، تصمیم ساز و تصمیم گیر، فقط آزمونی برای ایشان نیست، همه ما در برابر تاریخ و وجدان های بیدار مسئولیم و قضاوت آیندگان برای همه ما خواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار