شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۵

معاون محيط طبيعي اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: بر اساس سرشماري انجام شده، 111 هزار پرنده زمستان‌گذر در تالاب‌ها و آبگيرهاي استان شمارش شده‌اند.

عادل مولا در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: ‌مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر از خوزستان به استان‌هاي شمالي و سپس به روسيه، آفريقا و سيبري از اوايل فرودين‌ماه آغاز شده و اكنون تقريبا همه پرندگان مهاجر از استان خارج شده‌اند. بيشتر اين پرندگان از گونه‌هاي مرغابي‌‌ها، غازها و پليكان‌ها هستند و بر اساس سرشماري انجام شده حدود 111 هزار پرنده مهاجر زمستان‌ گذشته را در تالاب‌ها و آبگيرهاي خوزستان سپري كردند.

وي با اشاره به كاهش تعداد پرندگان مهاجر، افزود: خشكسالي در سال گذشته مهمترين علت كاهش تعداد پرندگان مهاجر بود.

مولا تصريح كرد: برخي پرندگان مانند دراج‌ها، بلبل خرما، ليكوها و اردك مرمري بومي استان خوزستان هستند و پس از مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر، اين گونه‌ها در استان باقي مي‌مانند. دراج و اردك مرمري ازجمله گونه‌هاي حمايت شده هستند و خوشبختانه در چند سال اخير با افزايش وسعت مناطق تحت مديريت اداره‌كل حفاظت محيط زيست و معرفي مناطقي به عنوان منطقه شكار ممنوع شاهد افزايش جمعيت اين دو گونه در استان هستيم.

معاون محيط طبيعي اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان با بيان اينكه هم‌اكنون فصل جوجه‌آوري پرندگان تابستان‌گذر است، خاطرنشان كرد: انواع كبوترها و باقرقره‌ها اكنون جمعيت قابل توجهي در استان دارند و در حال تخم‌گذاري هستند و به محض جوجه‌آوري، استان را ترك خواهند كرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار