شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
عضو هیئت مدیره شرکت توسعه نیشکر:
سجادی: با اجرای این پیشنهاد و احیای اراضی این منطقه بر اساس سیاست های دولت، مشکل استان در بحث ریزگردها در این کانون و زه آب ها حل شده و ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان، ٦ هزار شغل مستقیم ایجاد می شود.
نشست بررسی مشکلات زه آب های نیشکر به منظور ارائه راهکارهایی از جمله تخصیص زه آب به کشاورزی، کانون ریزگردها و یا آبزی پروری استان شامگاه چهارشنبه در استانداری خوزستان برگزار شد.

عضو هیئت مدیره شرکت توسعه نیشکر در این نشست با ارائه طرح پیشنهادی این شرکت برای ساماندهی زه آب ها اظهار کرد: در حال حاضر زه آب ها یک نقمت به شمار می آیند که می توان با پیشنهادها و برنامه ریزی آنها را به نعمت تبدیل کرد.

سید نظام الدین سجادی ادامه داد: با اجرای این پیشنهاد و احیای اراضی این منطقه بر اساس سیاست های دولت، مشکل استان در بحث ریزگردها در این کانون و زه آب ها حل شده و ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان، ٦ هزار شغل مستقیم ایجاد می شود.

وی درخصوص امکان آبزی پروری در این زه آب ها توضیح داد: در سال ٨٩ چینی ها که مایل بودند در این زمینه سرمایه گذاری کنند، آزمایش هایی بر روی آب انجام دادند و اعلام کردند امکان آبزی پروری با زه آب ها وجود دارد ولی طرح چینی ها مورد موافقت قرار نگرفت و رد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت توسعه نیشکر تصریح کرد: بر اساس این طرح که زه آب واحد دهخدا در شمال اهواز و دو واحد میرزا کوچک خان و امیرکبیر در جنوب اهواز (در غرب رودخانه کارون) را در بر می گیرد، برآورد این است که می توان حدود 35 هزار هکتار زمین را پس از احیا و انجام زیرساخت های لازم و انجام عملیات زه کش زیر زمینی، آبیاری کرد.

وی یادآور شد EC موجود در این زه آب ها بدون شک برای نیشکر قابل استفاده نیست اما بر اساس بررسی های اولیه، برای کشت برخی محصولات مانند گندم و برخی محصولات باغی مانند نخل قابل استفاده بوده و دارای توجیهات اقتصادی است.

وی با تاکید بر این که استفاده از پتانسیل زمین ها، با توجه به بالا یا پایین بودن میزان شوری آب متفاوت است، گفت: بر اساس برآوردهای اولیه با زیرکشت رفتن این 35 هزار هکتار زمین، حدود یک میلیون و 300 هزار تن محصول زراعی برداشت می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار