اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
علم بار دیگر ثابت کرده است که خطرات سیگار کشیدن حتی فراتر از برچسب های هشدار دهنده ای است که روی پاکت های سیگار چاپ می شوند و می تواند تا ژنتیک گسترش یابد.
نتایج مطالعه ای جدید که توسط موسسه ملی خدمات بهداشت محیط آمریکا انجام شد، نشان داده است که اثرات سیگار کشیدن چیزی فراتر از آسیب های بیرونی و افزایش خطر 15 تا 30 برابری ابتلا به سرطان است. در حقیقت، سیگار کشیدن می تواند DNA انسان را تغییر دهد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "یور تانگ"، تا همین اواخر، اعتقاد بر این بود که آسیب ناشی از سیگار کشیدن به ویژه بر پوست و اندام های بدن افراد سیگاری به برخی جنبه های این محصول محدود می شود. در همین راستا، تبلیغات ضد سیگار همواره با توصیه های مفید درباره این که روند بهبودی بدن چگونه 20 دقیقه پس از ترک سیگار آغاز می شود، همراه بوده اند.

در شرایطی که بیشتر افراد سیگاری از خطرات استفاده از این محصول آگاه هستند، اما کمتر به ترک آن فکر می کنند، زیرا جذابیت این اعتیاد بیش از اندازه قوی است.

متاسفانه، علم بار دیگر ثابت کرده است که خطرات سیگار کشیدن حتی فراتر از برچسب های هشدار دهنده ای است که روی پاکت های سیگار چاپ می شوند و می تواند تا ژنتیک گسترش یابد.

بیشتر صدمات ناشی از سموم موجود در سیگار پس از گذشت پنج سال از ترک آن بهبود می یابند، اما به نظر می رسد برخی صدمات برای همیشه باقی مانده و احتمال ابتلا به بیماری های مختلف مرتبط با سیگار کشیدن را حتی پس از ترک آن افزایش می دهند. این آسیب های پایدار به واسطه متیلاسیون، فرانید تغییر DNA از طریق غیر فعال کردن یک ژن یا تغییر در چگونگی عملکرد آن در بدن، شکل می گیرند.

به تنهایی، این فرایندی طبیعی است، اما زمانی که ژن های شما مجبور به متیلاسیون می شوند، آسیبی پایدار بر جای می ماند. زمانی که سیگار می کشید، DNA شما به واسطه سموم موجود در سیگار از لحاظ فیزیکی و به طور دائمی تغییر می کند.

سیگار کشیدن به معنای واقعی کلمه DNA شما را می رباید و آن را برای دهه ها آسیب پذیر می سازد.

مطالعه موسسه ملی خدمات بهداشت محیط آمریکا شامل بررسی نمونه های خون 16 هزار نفر می شد. افراد سیگاری این گروه همگی دارای الگوی بسیار قابل توجهی بودند: متیلاسیون مبتنی بر تنباکو بیش از 7 هزار ژن را در بدن آنها تحت تاثیر قرار داده بود، که یک سوم از کل ژن های شناخته شده انسان را در بر می گیرد. بیماری قلبی و بسیاری انواع سرطان نیز می توانند با ژن های تحت تاثیر قرار گرفته به واسطه سیگار کشیدن مرتبط باشند و بر همین اساس پژوهشگران قادر بودند این بیماری های ترسناک را به صورت مستقیم با مجرم اصلی یعنی سیگار پیوند دهند.

در شرایطی که این خبری هولناک برای افراد سیگاری و آنهایی که سیگاری بوده اند، محسوب می شود، اما خبر خوب این است که پس از ترک سیگار، بیشتر آسیب ها در نهایت از بین می روند.

زمانی که سیگار را ترک می کنید، بیشتر سیگنال های متیلاسیون DNA پس از گذشت پنج سال به سطوح افراد غیر سیگاری باز می گردد که به معنای آن است بدن در تلاش برای بهبودی خود از جنبه های مضر سیگار کشیدن است.

با این وجود، بخش کوچکی از آرایش ژنتیکی - تا 19 ژن - برای مدت ها پس از ترک سیگار نیز آسیب دیده باقی می ماند، از جمله ژن TIAM2 که با ابتلا به لنفوما پیوند خورده است. این آسیب دیدگی می تواند تا 30 سال در سلول های شما باقی بماند و خطر ابتلا به سرطان و بسیاری موارد دیگر را افزایش دهد.

سیگار کشیدن یک عادت زشت و زننده نیست، بلکه عادتی مرگبار محسوب می شود. بنابر گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سیگار کشیدن به عنوان دلیل نخست ابتلا به بیماری های قابل پیشگیری در این کشور شناخته می شود و بیش از 480 هزار نفر را در سال به کام مرگ می کشد.

پس پیش از این که سیگار بعدی خود را روشن کنید، درباره این که با بدن خود چه کاری انجام می دهید بیشتر فکر کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار