اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
در نامه‌ انجمن دوستداران طبیعت محیط زیست خوزستان به استاندار مطرح شد؛
انجمن دوستداران طبیعت محیط زیست خوزستان در نامه‌ای استاندار خوزستان با هشدار نسبت به طغیان ریزگردها از کانون تالاب‌های "میانگران" و "بندون" خواستار خریداری و نصب دستگاه سنجش هوا در ایذه شد.
هژیر کیانی اظهار کرد: تالاب بندون ایذه با وسعت بیش از 1200 هکتار در چند سال پیش طی یک تصمیم غیرکارشناسی، نادرست و بی‌سابقه در تاریخ تمام تالاب‌های ایران به اداره‌کل راه و شهرسازی یا مسکن سابق واگذار شد. تالابی که باید تحت مالکیت اداره‌کل منابع طبیعی و تحت مدیریت و حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست باشد، اینگونه و با یک تصمیم نادرست به مخاطره افتاد. 

وی ادامه داد: شرایطی برای این تالاب پیش آمد که در حال حاضر تنها بیش از 100 فقره تجاوز به حریم این تالاب انجام شده است که نتیجه مصوبه نادرست شورای اداری آن زمان بود. این تالاب به دلیل خشکسالی در وضعیت کنونی است اما در سال‌هایی که بارش‌ها روال نرمال را به خود بگیرند، قطعا هر نوع ساخت و سازی که در حریم و اراضی این تالاب انجام شده است، به زیر آب خواهد رفت. 

این فعال محیط زیست با اشاره به حفر چاه‌های غیرکارشناسی توسط سازمان آب و برق و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی ایذه در حریم و اراضی تالاب بندون عنوان کرد: از طرفی تالاب میانگران نیز وضعیت خوبی ندارد و تمام فاضلاب‌ها و پسماندهای بیمارستانی و شهری ایذه وارد تالاب میانگران می‌شود که وضعیت خطرناکی را رقم زده است. همچنین جوامع محلی و تالاب‌های میانگران و بندون یک اکوسیستم واحد و مشترک را تشکیل می‌دهند که با توجه به اینکه این دو تالاب به دلیل تصمیم‌های نادرست و سوءمدیریت‌ها به کانون‌های ریزگرد تبدیل شدند، بروز هرگونه مخاطره مانند بیماری در این جوامع با توجه به همجواری این تالاب‌ها با شهر ایذه می‌تواند سریعا وارد شهر شود و به شهروندان سرایت کند.

کیانی با بیان اینکه کانون‌های ریزگرد تالاب‌های بندون و میانگران مستعد توسعه هستند، عنوان کرد: نبود دستگاه سنجش هوا در ایذه موجب می‌شود در زمان وقوع پدیده گرد و خاک چه با منشاء خارجی و چه با منشاء داخلی و حتی با منشاء کانون‌های گرد و غبار در ایذه، نتوانیم غلظت گرد و غبار را در این منطقه اندازه‌گیری کنیم. 

وی ادامه  داد: در روزهای گذشته شاهد گرد و غبار شدیدی در ایذه بودیم اما دانش‌آموزان در آن وضعیت به مدرسه رفتند و کسی هم حرفی نزد. بنابراین انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست استان خوزستان، در نامه‌ای خطاب به استاندار خوزستان تهیه دستگاه سنجش هوا برای ایذه و سایر شهرهای فاقد این دستگاه را درخواست کرد.

رئیس انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان افزود: همچنین در این نامه خواستار تأمین حق‌آبه تالاب‌های بندون و میانگران از رودخانه کارون شدیم. همچنین درخواست داریم که طرح مهار ریزگردها که هم‌اکنون در عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز در حال اجرا است، در کانون‌های ریزگرد ایذه نیز اجرا شود. به طور کلی معتقدیم اینگونه طرح‌ها فقط نباید شامل شوره‌زارها شود و باید در سایر کانون‌ها و دشت‌هایی که محل خیزش گرد و خاک هستند نیز طرح‌های مقابله با ریزگردها را اجرا کنیم.

به گزارش ایسنا، متن این نامه خطاب به استاندار به به شرح زیر است: "احتراما همانگونه که مستحضر می‌باشید شهرستان ایذه به شکل مداوم تحت تاثیر پیامدهای خطرناک بحران ریزگردها با منشاء خارجی و داخلی استان بوده است و اخیرا نیز به دلیل سوء مدیریت‌های حاکم بر مدیریت منابع آب استان و شهرستان و عدم تامین حقابه تالاب‌های میانگران و بندون، متاسفانه شاهد فعال شدن و طغیان کانون‌های ریزگردهای داخلی شهرستان از محل تالاب‌های این شهر می‌باشیم.

همجواری  تالاب‌های مذکور با شهر ایذه و جوامع محلی ساکن در اطراف تالاب یک اکوسیستم مشترک را تشکیل داده است که مسائلی چون رهاسازی فاضلاب شهری و زهاب‌های مسموم و آلایند‌گی‌های کودهای شیمیایی و زباله‌های شهری در فصل خشک با طغیان ریزگردها، مخاطرات جدی را برای شهروندان و ساکنین این شهر به همراه داشته است.

لذا نظر به تهدید جدی سلامت مردم به ویژه دانش‌آموزان در هنگام طغیان ریزگردها و آلودگی شدید هوا خرید و نصب دستگاه سنجش آلودگی هوا برای پایش مداوم هوای این شهر را بیش از پیش اجتناب‌ناپذیر نموده است.

خواهشمند است دستور فرمایید اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، بررسی و اقدام لازم را برای خرید و نصب دستگاه سنجش آلودگی در شهر ایذه و سایر شهرهای فاقد دستگاه سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان مبذول فرمایند."


/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار