شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱

شوشان - علی عبدالخانی :

ماشین پرس نوعی ماشین دستی، خودکار یا نیمه خودکار است که برای شکل دهی اجسام با توسل به فشار شدید گفته می شود. پرس فرم، پرس خمکاری و پرس برش از معروفترین پِرِسها به شمار می روند.

برخی از صاحبنظران بر این عقیده اند که نظام شورایی در شکل و شمایل فعلی آن نه تنها راه انداز و نظم آفرین نیست بلکه به یکی از موانع حرکت شهرداری به سمت توسعه و پیشرفت تبدیل شده است. از همین منظر عده ای شورا را به یک دستگاه پرس همراه با فشار قوی بمنظور تحمیل خواسته های اضافی به شهردار بویژه در شق انتصابات، انتفاعات و استخدامها تشبیه می کنند. اکنون این سئوال مطرح می شود که طبیعت شورای فعلی شهر اهواز از نوع پِرِسی است؟ در فرض بودن، آیا فولاد آبدیده و مجرب کتانباف تحت فشار پرس همه جانبه نهاد مردمی تاب مقاومت خواهد داشت یا خیر؟

با این وجود و برای خروج از هر گونه اتهام و یا قضاوت زودهنگام، فعالیت شورا نباید از جنس باندی، رفاقتی، سهم خواهی، و در بهترین حالت از نوع انتفاعی یا مصلحتی باشد.

وقتی مردم ببینند شورا دوستان و آشنایان اعضای خود را به پستها و جایگاههای مختلف شهرداری گسیل کند، آن موقع به یقیّن خواهند رسید که این شورا نیز پرسی است. اگر استخدامهای فامیلی همچون گذشته از قبح اولیه خارج بشود، چنانچه نظام معاملاتی در جهت های معینی حرکت کند و همه چیز از اندازه حقیقی و واقعی بیرون برود، وقتی یک منطقه محروم که علی القاعده باید سهم قوی ترین و پرتجربه ترین نیروی شهرداری باشد، به حکم سهم، به ناکار آمد ترین و ضعیف ترین مدیران سپرده شود، در چنین حالتی شورا نوعاً پرسی است. هنگامیکه قهر و صلح برخی شورائیان با شهردار تابعی از امور پشت یا روی پرده تفسیر شود، وقتی ظرف بلورین استخدام و ارتقاء در شهرداری بشکلی کاملا تبعیض آمیز بنفع عده ای بشکند، وقتی کارکنان متخصص که از لابی و حامی برخوردار نیستند شاهد یکه تازی نیروهای کم لیاقت در عرض و طول موسسه شان باشند و ... آن موقع می توان مطمئن شد که این شورا نیز مصداق بارز پرس و فشار است و تفاوت چندانی با دیگر دوره ها ندارد.

اگر شورای فعلی به سمت قاعده پرس سوق پیدا کند، چگونه می توان به این نهاد به چشم ناظر و قانونگذار نگریست و آیا می توان برای آن ارزشی از جنس قانونمداری، تعهد و مردم دوستی قائل شد؟ آینده نه چندان دور پاسخگوی مناسبی برای پاسخ به سئوالمان مبنی بر پِرِسی بودن یا نبودن شورای شهر اهواز همچنین نحوه تعامل این نهاد با شهردار خواهد بود.

ادامه دارد ...

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار