اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
محمدسعید بهوندی

     یک طرف جریان و فرایند مدیریت بطور اعم و بطور اخص در سطوح م‌یانی و عالی در دستگاهها و سازمانهای پیچیده، مهم و بزرگ بدون شک داشتن شجاعت و قدرت ریسک کردن است. اینکه کراراً می بینیم در بسیاری از دستگاههای ما خصوصا در دهه های پس از دفاع مقدس و سالهای اخیر کارها و تصمیمات بزرگ به سادگی و آسانی با مشکل مواجه میشوند و فعالیت ها با سرعت و اطمینان لازم و کافی به پیش نمی روند، بدون عدم وجود مدیران شجاع و جسور در این دستگاههاست. چرا چنین اتفاقی افتاده و ما در میان مدیرانمان از اینگونه افراد کمتر داریم؟ ممکن است دلایل متعددی را بتوان بر اساس تجربه برشمرد که همه در جای خود و تا اندازه ای کمابیش به واقعیت نزدیک باشند. اما یک دلیل واضح و تجربه شده در میان این دلایل وجود دارد که از نظر محکمی و فراگیر بودن، در گستره ی جغرافیایی کشور و در انواع مختلف دستگاهها از همه ی دلایل دیگر صحیح تر و برجسته تر است؛ در بهترین و شایسته ترین حالت، مدیران دستگاههای بزرگ را می بایست با خواهش و اصرار از آنها و تاکید بر حساسیت بالای مسئولیت مورد نظر منصوب نمود. 

بقول معروف؛ "از ما اصرار و از او فرار" و در نهایت او با مطالعه ی جمیع شرایط خود و اهمیت موضوع با اکراه بپذیرد. آنگاه است که چنین مدیری نه وامدار کسی خواهد بود و نه نقطه ضعف و پاشنه ی آشیلی در مقابل شخص و یا گروه و جریانی خواهد داشت. از چنین مدیری انتظارِ داشتن شجاعت در تصمیم گیری و جسارت در پذیرفتن ریسک های بزرگ، البته عالمانه و فکورانه محال نخواهد بود. 

نقطه ی مقابل چنین مدیری، تعداد قابل توجه مدیرانی است که بعضی از دستگاههای بزرگ و مهم ما را در سالهای گفته شده و حال تحت مدیریت خود دارند. مدیرانی که نه بااصرار و خواهش از طرف منصوب کنندگان، بلکه با خواهش خودشان و آنانی که وی را پشتیبانی گروهی و جناحی می نمایند، سکان هدایت و مدیریت را در اختیار گرفته و می گیرند. آیا انتظارِ داشتن شجاعت در حوزه ی مدیریتی و جسارت ریسک برای رسیدن به اهداف بزرگ از چنین مدیرانی امر آسانی است؟!

     صراحتاً و دردمندانه باید گفته شود؛ تا مسئله ی مدیریت در همه ی سطوح و ابعاد آن به همین منوال است و بقول معروف؛ "درب بر همین پاشنه می چرخد"، از هزینه کردن منابع کشور اعم از انسانی و غیر آن در فرایند تولید، در حوزه ی مدیریتی آنان انتظار محصولات با کیفیت و فراوان بسیار بعید است. مدیری که با دهها لابی و توصیه و ریش گرو گذاشتن خود و دوستانش و انبوه وعده و وعیدهای پیش از آمدن، سکان رهبری و هدایت دستگاهی عظیم و حساس را در دست می گیرد، کجا خواهد توانست با شجاعت و قدرت تمام تصمیم گرفته و در مقابل مخالفان و سنگ اندازان که بعضاً ممکن است آدمهای گردن کلفتی بوده و یا مورد حمایت گروه و جناحی قوی نیز باشند، ایستادگی نماید.

     مدیر وامدار؛ شخصی نیست بجز انسان بسیار محتاط، دو دل و ترسویی که از یک طرف، با هر اتفاق ریز و درشتی دلهره ی برکناری، مانند بختک،! افکار و اقداماتش را تحت فشار دارد و از طرف دیگر مجبور است برای تکیه زدن بر صندلی ریاست، چشم و دل به تایید و تعریف و حمایت دوستان و پشتیبان کنندگانش داشته باشد. از چنین مدیری با این خصوصیات و شرایط؛ انتظار اتخاذ تصمیمات بزرگ، اقدامات چشمگیر، ریسک های مهم و اساسی، صلابت در برخورد با متخلفین، مبارزه با فساد و رانت در همه ی اشکال آن، پاکدستی و خدمت خالصانه، خواسته ای تقریباً نزدیک به محال است.

     کشور ما مطمئناً از داشتن افراد متخصص و متعهدی از نوع اول(اصلح، شایسته و شجاع) ابداً دستش خالی نیست. اما آنچه این افراد کاردان را از بدست گرفتن مدیریت های دستگاههای بزرگ کشور دور کرده و محروم ساخته است، همانا گرفتار شدن تقریباً تمامی حوزه های کشور از عمومی تا تخصصی در دام و چنبره ی اشخاص و گروههایی است که با پوشش دلسوزی و تعهد و داشتن آراء و غیره، سالهاست غیر خود را پس زده و با زیرکی و فضاسازی رسانه ای خاصی زمینه و فضا را کاملاً در اختیار گرفته اند. برای رهایی از این وضعیت ناپسند و خطرناک، هیچ راهی وجود ندارد مگر نجات مدیریت کشور در همه ی سطوح از پایه و حرفه ای تا عالی با طراحی و تبیین ساختاری علمی و منطقی متناسب با اهداف کلان و با رعایت بومی گزینی و خلع ید تمرکز گرایی از چنین وضعیت نامناسب و غیر قابل قبولی.

     در حالت طبیعی و مطلوب؛ چرخه ی انتصابات در مدیریت های کشور در همه ی سطوح می بایست؛ فارغ از گروه و جناح گرایی صرف صورت گرفته و اشخاص و دستجات سیاسی و... کمترین دخالت را در آن داشته باشند. و فرایند انتصابات با شفافیت تمام در معرض دید آحاد مردم باشد. تا همه بدانند؛ در صورت داشتن شرایط لازم و کافی بدون هیچگونه مانعی می توانند دانایی و توانایی خویش را در راه خدمت به رشد و توسعه و عمران و آبادانی کشورشان بکار گیرند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار