شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۲

استاندار خوزستان در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و نهضت مطالعه مفید استان خوزستان گفت: کتابخانه‌ها باید بر رشد علمی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشند.

سید جعفر حجازی بيان كرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی و افزایش ظرفیت در این حوزه، رشد مطلوبی در استان صورت گرفته که باید تأثیرگذاری آن را با رشد علمی دانش آموزان سنجید.

وی، با بیان این که رتبه قبولی دانش آموزان استان خوزستان در کنکور سراسری از رتبه 27 به 12 کشوری ارتقا پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذاری کتابخانه‌ها بر رشد علمی دانش آموزان باشد.

حجازی، با بیان این که تولید علم در استان بالا است ولی یک پراکندگی در بحث ناشران و مراکز دانشجویی وجود دارد كه نمی‌دانیم ظرفیت تولید علم ما چقدر است، تصریح کرد: استانی که 251 هزار دانشجو و شش هزار عضو هیات علمی دارد باید میزان انتشار و چاپ کتاب در آن بالا باشد و این مسأله نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

وی، در خصوص پایین بودن میزان چاپ و نشر کتاب در خوزستان و این که مؤلفان کتاب‌های خود را به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت‌ها ترجیح می‌دهند در خارج از استان به چاپ برسانند، اضافه کرد: ارتباط‌مان باید با حوزه چاپ و نشر حل و فصل شود و در این خصوص نیاز است نشست‌هایی با چاپخانه‌ها، ناشران و دانشگاهیان برگزار کنیم.

استاندار خوزستان، با بیان این که شرکت‌ها و دستگاه ‌اجرایی استان باید حق نشر را به ناشران درون استانی واگذار کنند، اظهار داشت: امروز 1.8 میلیون کتاب در استان موجود است که قابل قبول نیست و باید یک میلیون کتاب دیگر به این ظرفیت اضافه شود تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی بر بهره‌گیری از فضاهای بلااستفاده ادارات و سازمان‌ها و تبدیل آنها به کتابخانه عمومی تأکید کرد و افزود: عمده هزینه‌ها در بحث کتابخانه‌ها مسأله سخت‌افزاری است که اگر این هزینه کم شود و به سوی نرم‌افزاری از جمله تجهیز کتابخانه‌ها سوق پیدا کند، روند مطلوبی در ارتقای نهضت مطالعه مفید مشاهده خواهد شد.

همچنين مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: طبق طرح پیمایشی انجام شده در خوزستان مطالعه کتاب غیر درسی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.

لفته منصوری اظهار كرد: کتابخانه‌ها سازمانی دانش محور هستند و می‌توانند خود را متحول کرده و اهداف توسعه را ارتقا دهند. از خصوصیات این سازمان قابلیت انعطاف، سازگاری با شرایط، رشد و توسعه با آهنگ بالا که نشان دهنده قابلیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌باشد.

وی با اشاره شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی خوزستان خاطرنشان کرد: در این استان به ازای هر 26 هزار و 511 نفر یک کتابخانه وجود دارد که در این زمینه از متوسط کشوری بالاتریم و رتبه سوم را بعد از استان‌های فارس و اصفهان دارا هستیم.

او، با بیان این که در بخش زیربنا نیز به ازای هر 100 نفر یک متر و 82 سانتی متر زیربنا وجود دارد که در این زمینه نیز رتبه سوم کشور را بعد از اصفهان و آذربایجان شرقی دارا هستیم، تصریح کرد: در بخش سرانه کتاب نیز رتبه 4 کشور را داریم و به ازای هر 100 نفر 43 جلد کتاب وجود دارد و در این شاخص نسبت به سال 90، 24 درصد رشد داشتیم.

منصوری، با اشاره به این که در استان به ازای هر 100 نفر، 48/3 نفر عضو کتابخانه هستند که در این بخش رتبه نخست کشور داریم و استان‌های همطراز در این شاخص از خوزستان پایین‌تر هستند.

وي اضافه کرد: در حال حاضر تعداد 270 کتابدار در استان فعال هستند که به ازای هر کتابخانه 5/1 نفر کتابدار داریم. همچنین سال گذشته و امسال 133 نفر کتابدار استخدام و مشغول به کار شدند.

مدیر کل گفت: در حال حاضر 13727 صندلی در کتابخانه‌های عمومی استان موجود می‌باشد که به طور متوسط در هر کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی 79 صندلی وجود دارد و در این شاخص بعد از استان‌های آذربایجان شرقی و تهران رتبه سوم را داریم.

وی، با بیان این که در بحث رایانه نیز در هر یک کتابخانه بیش از 32/3 رایانه موجود است که کل رایانه‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان 575 رایانه می‌باشد و در این شاخص نیز بعد از استان‌های تهران و آذربایجان شرقی رتبه دوم را در کشور داریم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در ادامه به طرح کتاب من اشاره کرد و افزود: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی خوزستان 159 هزار و 625 هزار نفر است که در طرح کتاب من به ازای هر عضو، 73/0 درصد کتاب درخواست شده و در این بخش رتبه اول کشور را داریم و کل درخواست‌های موجود 117 هزار و 340 کتاب است.

وی، با اشاره به این که در استان خوزستان مطالعه کتاب غیردرسی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است، اظهار داشت: در تحقیق پیمایشی که در استان در یک طرح ملی به عمل آمد استان خوزستان در مطالعه کتب غیر درسی حايز رتبه‌های بالا بوده است.

 

منصوری در ادامه به بحث جذب نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: در سال جاری 82 نفر نیری جدید با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد به زودی به مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اضافه خواهند شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار