اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۶۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
منصور غلامی: دانشگاه‌های ما در حال ورود به مرحله‌ای هستند که طی این مرحله باید با ارتباط با صنعت و به ویژه به کارگیری دانش برای اشتغال و ثروت آفرینی، تحول خوبی را در حوزه اقتصاد ایجاد کنند.
دکتر منصور غلامی امروز (دوشنبه) در حاشیه بازدید از دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ما امروز بازدیدی از این دانشگاه انجام دادیم که بتوانیم برنامه‌های راهبردی این دانشگاه را در کنار هیات رییسه و شورای دانشگاه مرور کنیم تا به وزارت علوم در برنامه‌های حمایتی و هماهنگی برای اجرای آن‌ها و رسیدن به اهداف، کمک کند.

وی در خصوص موانع موجود برای ورود دانشجویان خارجی برای تحصیل به داخل کشور، بیان کرد: در بحث روابط بین‌الملل یکی از برنامه‌هایی که در برنامه ششم توسعه اقتصاد اجتماعی کشور پیش‌بینی شده است و از برنامه‌های خاص وزارت علوم نیز هست، تعاملات بین‌المللی است که یک بخش آن مربوط به پذیرش دانشجو از سایر کشور‌ها است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پذیرش دانشجوی خارجی به ویژه از کشورهایی که از لحاظ مسافت نزدیک‌تر هستند، فرصت خوبی برای شروع و توسعه تعاملات بین‌المللی است. در مناطقی مانند خوزستان، از لحاظ نزدیکی‌های فرهنگی و مسافتی، زمینه برای جذب دانشجوی عراقی فراهم است. اگر دانشگاه موانعی برای این کار داشته باشد به رفع این موانع کمک می‌کنیم تا پذیرش دانشجو از همه کشورهای علاقه‌مند انجام شود.

غلامی با اشاره به دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، گفت: این دانشگاه یک دانشگاه تخصصی است و می‌تواند خدمات آموزشی و پژوهشی ویژه در حوزه علوم دریایی ارایه دهد؛ به نظر می‌رسد این دانشگاه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی در خصوص برنامه‌هایی برای ایجاد تعامل بیشتر بین دانشگاه و صنعت، عنوان کرد: در مجموع دانشگاه‌های ما در حال ورود به مرحله‌ای هستند که طی این مرحله باید با ارتباط با صنعت و به ویژه به کارگیری دانش برای اشتغال و ثروت آفرینی، تحول خوبی را در حوزه اقتصاد ایجاد کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این زمینه پارک‌های علم و فناوری وجود دارند که مراکز رشد و شرکت‌هایی با ایده‌های برتر در آن‌ها مستقر شده‌اند. در کشور نزدیک به 42 پارک علم و فناوری داریم که زمینه ورود ایده‌های حاصل از تولیدات علمی را به بخش صنعت فراهم می‌کنند. صنایع نیز اعم از بخش دولتی و خصوصی، اقبال خوبی را به محققین و نتایج تحقیقی دانشگاه‌ها نشان می‌دهند که این امر زمینه خوبی را برای حضور دانشگاه‌ها فراهم می‌کند.

غلامی افزود: بخشی از اقتصاد مقاومتی این است که ما از لحاظ ایده‌ها و اندیشه‌های علمی روی پای خود بایستیم. هرچه وابستگی ما از لحاظ فناوری کمتر باشد، هم از جهت تولید و اشتغال به داخل وابستگی بیشتری خواهیم داشت و هم بحث اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد. برخی دانشگاه‌ها بر حسب توان خود در سطح منطقه‌ای و ملی این وظایف را برعهده دارند و وزارت علوم از آن‌ها حمایت می‌کند.

وی در خصوص آموزش‌های تحصیلات تکمیلی تصریح کرد: دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیت موجود خود درخواست پذیرش دانشجو در رشته‌ها و دوره‌ها را می‌دهند و سازمان سنجش و حوزه معاونت آموزشی با انجام بررسی و کنترل ظرفیت‌ها، به دانشگاه‌ها اجازه پذیرش دانشجو می‌دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: یکی از شاخص‌هایی که بر آن اساس اجازه پذیرش داده می‌شود، وجود اساتید متخصص مرتبط با آن رشته‌ها در حوزه تحصیلات تکمیلی است. اکنون که ارتباطات علمی بین‌المللی ما در حال توسعه است، ممکن است برخی از دانشگاه‌ها به صورت مقطعی از اساتید متخصص خارج از کشور نیز بتوانند در دوره‌های کوتاه مدت استفاده کنند.

غلامی ادامه داد: از سویی دانشجویان مقطع دکتری به طور خاص برای 6 یا 9 ماه در حین تحصیل، به عنوان فرصت مطالعاتی به یکی از کشورهای خارجی اعزام می‌شوند که هم فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های علمی سایر کشورها و هم انتقال فناوری و دانش و توسعه روابط بین‌ دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت دانشجویانی که در جریان تجمعات دی‌ماه امسال دستگیر شده بودند، گفت: این دانشجویان آزاده شده‌اند و امیدواریم که دیگر مشکلی برای آنان پیش نیاید.


/ایسنا
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
جویای کار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
comment
0
0
comment قابل توجه وزیر متاسفانه دانشگاه رامین برای مصاحبه در جریان جذب نیرو از اساتید متخصص و خبره استفاده نمی کند و مصاحبه کنندگان جناحی و از سطح سواد کافی برای مصاحبه گری برخوردار نیستند . و از کارمندان و کارکنان جزء استفاده می کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار