شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲

شوشان - مجتبی راستگو :

در سیسخت مهربانی ارزان ارزان است

سی سخت را با آب و هوایش میشناسند، سی سخت در خاطرات توریستها مدام تکرار میشود و بقای زندگی را با حداقل یک بار دیدن سیسخت گره می زنند.

سی سخت را با کی خسرو می شناسند، گرز ، چماق، در واژه های سی سختی ها جایگاهی ندارد و به شهر معلم و قلم معروف است.

حال اگر از کنار این واژه ها عبور کنیم، سی سختی ها اینبار در حادثه سقوط هواپیما بر فراز بام دنا سنگ تمام گذاشتند و با آنکه فقط یکی از سرنشینان از اهالی مهربانی بود اما داغدار ۶۶ مسافر آسمانی بودند.

سی سختی ها خانه های خویش را مجانی در اختیار بازماندگان و نیروهای امدادی قرار دادند و بجای آنکه اجاره ای بگیرند، انسانیت را معامله نکردند و مهربانی را هدیه کردند.

مردها به کوه زدند تا لاشه هواپیما را پیدا کنند و بانوانشان بصورت خودجوش با هزینه خویش صبحانه، ناهار و شام برای نیروهای امدادی و مهمانان داغ دیده آماده کردند و حادثه سقوط هواپیما را شرمنده خویش کردند.

سی سخت حماسه ای انسانی ساخت

یادم نمیرود که در حادثه های مشابه در دیگر جاها، اتفاقات نامبارکی افتاد، آنگاه که چادر لازم شد چادرهای اسکان گران شد گاها دیده می شد که چادر های حلال احمر بجای کرمانشاه در جاهای دیگری علم می گردید! یادم هست که کانکس ها گران شد یادم هست که در ایام مهربانی چه نامهربانی ها انجام گردید.

انسانیت در سی سخت فراوان است و معامله نمی شود، دستکش، کلاه ولباس گرم  مجانی داده شد در حالی که میشد آن بانویی سیسختی آنها را  چهار برابر بفروشد.

 اما اینجا سرزمین خداست، طواف انسانیت هفت بار که هیچ هفتصد هزاران بار است رمی جمرات ثانیه به ثانیه انجام میشود و به مجسمه شیطان درون سنگ میزنند و اینگونه مهربانی رایگان است.

در این سرزمین به وقت تنگدستی انسانیت قربانی نمیشود و در این قربانگاه تاریخی قربانی هوای نفسانی خودنمایی میکنند.

اینجا مهربانی ارزان است.

اینجا عرفات و دعای عرفه به خوبی ادا میشود و هم درد بازماندگان را بجان می خرند و هم دیگ های پر از غذا را راهی کوه ها میکنند.

نماز طواف مرتب در کنار دیگ های پر از مهربانی ادا میشود، اینجا همه آداب حج انسانیت، تمام و کمال ادا میشود.

سرزمین خدا در عربستان نیست همین جا پای کوه دنا اطراق کرده است، سی سخت را سرزمین انسانیت میدانم و گویا در این شهر هیچکس معامله گر انسانیت نیست.

بقول سهراب

اینجا زندگی خالی نیست، مهربانی هست، سیب هست، ایمان هست.

اینجا خدا ساکن است......

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار