شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
برای مهار کردن ترامپ تنها مخالفت کردن فایده ای ندارد، بلکه باید با آن مقابله کنند.
علی خرم نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در رابطه با رفتارهای متناقض دیپلماتیک اروپا در برابر برجام گفت: در زمینه های اقتصادی تلاش خوبی برای جلب نظر اروپایی ها شد اما در زمینه های سیاسی  این تلاش ها به نظر کافی نبوده است یک دیوار مستحکم کشیده ایم و با اروپایی ها نیز مانند آمریکا برخورد می کنیم این رفتار خطر ناک است و می تواند اروپایی ها را یکی بعد از دیگری به سمت دونالد ترامپ هل بدهد.

خرم در گفتگو با عصر ایران ادامه داد: رفتار دیگر کشورها هیچ وقت مشکوک نیست، بلکه این اشتباه ما است که فکر می کنیم برای مثال رفتار اروپا یا روسیه یا آمریکا مشکوک است، آنها صرفا بر اساس منافع ملی خودشان عمل می کنند، حتی جمهوری اسلامی ایران نیز به همین شکل عمل می کند و منافع ملی خودش را در نظر می گیرد البته ممکن است در این منافع ملی منافع ایدئولوژیک نیز نهفته باشد. بنابراین در چیزی که مشاهده می کنیم، باید بدانیم که رفتار اروپا مشکوک به حساب نمی آید، و در واقع باید دلایل سیاسی این رفتارها را پیدا کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: باید دید که شرایط چه طور بوده و به چه شکل پیش رفته است. اگر به سه سال پیش بازگردیم، در زمانی که اوباما رییس جمهور آمریکا بود اروپایی ها با این رئیس جمهور همکاری داشتند و با او به توافق هسته ای رسیدند. در سال 1384 این سه کشور اروپایی قراردادی به نام قرارداد سعد آباد با ایران  امضا کردند اما رئیس جمهور آمریکا آن را نپذیرفت. در یک دهه بعد رئیس جمهور آمریکا چون خودش علاقمند و مدعی این موضوع بود، به صورت مستقیم اقدام کرد و تمام مشکلات این قرارداد را حل کرد و توافق هسته ای انجام شد.

خرم افزود: در آن زمان رفتار رئیس جمهور آمریکا به شکلی بود که متحدان آمریکا رفتار او را پذیرفته بودند، از این اقدام تبعیت کردند و همراه این قرارداد بودند. در دو سال اول که از توافق هسته ای گذشت و به عبارتی دو سال آخر ریاست جمهوری اوباما بود و دیدیم که اروپایی ها پا به پای آمریکا و ایران در این قرار داد به جلو آمدند.

وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت ترامپ، مشخص شد که نه کارایی، نه لیاقت و نه پتانسیل رهبری جهان را ندارد و رهبری جهان به این معنی است که برای مثال دیگر قدرت های جهان مانند روسیه و چین این بزرگتری آمریکا را بپذیرند. اروپایی ها نیز که متحد آمریکا هستند از عدم توانایی آمریکا برای رهبری جهان ناراحت هستند. در یک سال گذشته اروپایی ها پشت سر ایران در جهت بقای برجام ایستادند تا اینکه ترامپ در یک سال اخیر به شدت تلاش کرد که این قرارداد را پاره کند.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآوری کرد:  البته از نظر حقوقی ترامپ نمی توانست کاری پیش ببرد و به همین خاطر در آخرین بار به اروپایی ها هشدار داد که تمدید این قرار داد برای آخرین بار اتفاق افتاده و با این کار توپ را در زمین اروپا انداخت تا آنها برای این قرارداد کاری کنند. در نتیجه از این اتفاقات شاهد دو نکته هستیم، اول اینکه اروپایی ها به مانند دوره اوباما رهبری آمریکا و شخص ترامپ را قبول ندارند و دوم اینکه این دولت ها می خواهند شخص افسار گسیخته ای مانند ترامپ را مهار کنند. برای مهار کردن او نیز تنها مخالفت کردن فایده ای ندارد، بلکه باید با آن مقابله کنند.

خرم تصریح کرد: دولت های اروپایی برای مهار کردن ترامپ مجبور هستند که در مراحلی با او تعامل داشته باشند. برای مثال در قسمت هایی به جز توافق هسته ای و یا مذاکره مجدد با ایران این تعامل را به پیش می برند و بدین طریق می خواهند، احساس شکست مطلق در برجام را برای آمریکا کاهش دهند. به همین دلیل است که صحبت از مذاکره با ایران در بین اروپائیان مشاهده می شود.

وی ادامه داد: گرایشاتی که از طرف اروپا نسبت به آمریکا دیده می شود به معنای پشت پا زدن به توافق هسته ای و یا رفتار مشکوک آنها نیست. بلکه می خواهند راهی برای مقابله در جهت مخالفت های دونالد ترامپ با توافق هسته ای پیدا کنند. به هر حال باید توجه کنیم که از دید اروپایی ها پابرجا بودن برجام ضامن امنیت بین الملل هست.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه: در چنین شرایطی انتظار می رود  اروپایی ها از ما بخواهند که در زمینه های دیگر باب مذاکره را باز کنیم تشریح کرد: در قسمت دیگر باید توجه داشته باشیم که به هر حال اروپایی ها نیز به منافع ملی خودشان توجه دارند و در نتیجه هر چه ملاحظات سیاسی، اقتصادی، صنعتی و تجاری طرف اروپایی نسبت به ما برآورده بشود، اروپایی ها بیشتر منافع ایران را مد نظر قرار می دهند و به نحو بهتری استدلال های ایران را می پذیرند و در واقع برای ایران می جنگند.

خرم اظهار کرد: بنابراین با توجه به منافع ملی اروپایی ها، یک سری ملاحظات در تصمیم گیری های خود دارند و در نتیجه اگر ما این موضوعات را مد نظر قرار دهیم و به شکلی رضایت آنها را برآورده کنیم، آنها نیز برای منافع ما در برجام خواهند جنگید. اما اگر ما به این کشورها پشت پا بزنیم و دائم آنها را از خود دور کنیم، آنها نیز در جنگشان با ترامپ برای ایران منافعی در نظر نمی گیرند. از نظر اقتصادی نیز باید توجه کنیم که اروپایی ها منافع اقتصادی سرمایه گذاری و صنعتی در ایران دارند و در نتیجه برای ایران اهمیت بیشتری قائل می شوند و در نتیجه ما باید ملاحظه اروپایی ها را در این بخش نیز داشته باشیم.

وی در پایان اضافه کرد: در زمینه های اقتصادی ما تلاش خوبی برای جلب نظر اروپایی ها داشته ایم اما در زمینه های سیاسی این تلاش ها  به نظر کافی نبوده است یعنی ما یک دیوار مستحکم کشیده ایم و با اروپایی ها نیز مانند آمریکا برخورد می کنیم و این رفتار خطرناک است و می تواند اروپایی ها را یکی بعد از دیگری به سمت دونالد ترامپ هل بدهد. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار