اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان:
مطیعی: برای سال آینده نیز از صندوق توسعه ملی که 150 میلیون دلار برای حل معضل ریزگردها در کل کشور تخصیص داده شده که نمایندگان مجلس باید برای افزایش سهم خوزستان تلاش کنند.
مطیعی: برای سال آینده نیز از صندوق توسعه ملی که 150 میلیون دلار برای حل معضل ریزگردها در کل کشور تخصیص داده شده که نمایندگان مجلس باید برای افزایش سهم خوزستان تلاش کنند.

به گزارش شوشان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان در نشست خبری با خبرنگاران بیان داشت: امسال برنامه‌های هفته منابع طبیعی با شعار منابع طبیعی با مردم و برای مردم برگزار خواهد شد و مشارکت همه دستگاه های اجرایی برای حفاظت از منابع طبیعی برای همه ملموس تر خواهد بود. 

مطیعی افزود: خوزستان یک میلیون و 200 هزار مناطق بیابانی دارد که دو منشاء ریزگرد در خوزستان وجود دارد و منشاء اول ماسه زارها و منشاء دیگری تالاب‌ها و آبگیرهایی هستند که بر اثر بهره‌برداری بی رویه و کاهش بارندگی خشک شده و به منشاء ریزگردها تبدیل شده‌اند .
مدیرکل اداره منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: طبق مطالعات سازمان زمین شناسی، 7 کانون ریزگرد در استان خوزستان وجود دارد که کانون جنوب شرق اهواز با وسعت 113 هزار هکتار موجب ایجاد مشکلات زیادی برای شهر اهواز شده است .

وی تاکید کرد: در همه دنیا بهترین روش برای مبارزه و تثبیت ریزگردها و ماسه زارها، کشت بیولوژیک و ایجاد پوشش گیاهی است زیرا ریشه های آن موجب تثبیت خاک می‌شوند و  از تابش مستقیم نور خورشید به خاک جلوگیری می‌کنند و برای دام‌ها ضرری ندارد.

مطیعی اضافه کرد: در استان خوزستان 350 هزار هکتار کانون ماسه زار وجود دارد که از شوش شروع و بستان، حمیدیه، اهواز، باوی، هفتکل، امیدیه و رامشیر را فرا گرفته‌اند و در جهت باد نیز قرار دارند .

مطیعبی با اشاره به عملیات مبارزه با ریزگردها عنوان کرد: از سال 94 عملیات مبارزه با ریزگردها آغاز شد اما پس از باران بهمن ماه دولت بیشتر توجه خود را برای مهار ریزگردها قرار داد و اعتبار 30 میلیارد تومانی برای این پدیده تخصیص یافت که سال گذشته تنها 13 میلیارد ریال آن و مابقی آن امسال تخصیص داده شد .

وی بابیان اینکه خوزستان تحت تأثیر خشک‌سالی قرار دارد، گفت: برای آبیاری نهال‌کاری صورت گرفته از محل آب‌های جاری و سطحی استفاده می‌شود و قرار نیست که همه عرصه‌ها را نهال‌کاری شود.

وی با ابراز تأسف از برخی اظهارنظرها در رابطه با نهال‌کاری عنوان کرد: در بهترین شرایط پیش‌بینی می‌شود 20 درصد افت در عرصه‌های نهال‌کاری شده وجود داشته باشد که در صورت شوری خاک، بالا بودن آب زیرزمینی خاک، عدم آبیاری به‌موقع و یا گرمای هوا اتفاق می‌افتند.

کاشت کهور ضرری برای محیط زیست ندارد 

مدیرکل اداره منابع طبیعی خوزستان با اشاره به کاشت گونه درخت کهور در کانون ریزگردها اظهار داشت: کهور پاکستانی در خوزستان کاشت می شود ولی در استان های دیگری مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر و بندر عباس، کهور ایرانی کاشت می‌شود و این گونه گیاهی هیج ضرری برای محیط زیست ندارد .

وی افزود: کهوری که در خوزستان کاشت می‌شود زادآوری طبیعی ندارد .یعنی اگر بذر آن به زمین بیافتد سبز نمی‌شود در حالیکه کهورهای دیگر اینگونه نیست .

مطیعی تصریح کرد: حدود دو میلیون و 700 هزار هکتار مرتع در خوزستان داریم که از این جهت جایگاه خوبی در کشور داریم؛ یک میلیون و 200 هزار هکتار بیابان در خوزستان داریم که جایگاه 7 کشور است و 350 هزار هکتار شن زار و 350 هزار هکتار هم کانون ریزگردها هستند.

مطیعی به نگاه ویژه دولت به تثبیت کانون‌های ریزگرد در خوزستان اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته دولت به بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های ریزگرد توجه ویژه‌ای داشته است همچنین برای سال آینده نیز از صندوق توسعه ملی که 150 میلیون دلار برای حل معضل ریزگردها در کل کشور تخصیص داده شده که نمایندگان مجلس باید برای افزایش سهم خوزستان تلاش کنند.

وی افزود: درزمینه بهره‌برداری از مراتع بالغ ‌بر 600 هزار هکتار طرح مرتع‌داری در خوزستان وجود دارد که در کنار 36 هزار هکتار بهره‌برداری از اراضی نهال‌کاری شده و تثبیت کانون‌های ریزگردها به مردم واگذارشده است.

مطیعی اضافه کرد: در شهرستان شوش واگذاری اسناد طرح‌های مشارکت مردمی مرتع، جنگل و بیابان نیز پیش‌بینی‌شده که در یکی از روزهای هفته منابع اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه مالچ پاشی برای ۱۵ هزار هکتار زمین در کشور تصویب شد، گفت: ۱۰ هزار هکتار از این میزان به خوزستان اختصاص دارد که تاکنون هشت هزار هکتار از آن مالچ پاشی و درختکاری شده است. سال گذشته نیز در جنوب شرق اهواز حدود پنج هزار هکتار و در مابقی شهرستان‌ها نیز یک هزار و ۵۰۰ هکتار کار کردیم.

مطیعی با اشاره به اینکه در سه‌ماهه اول سال جاری ۱۸ روز دمای بالای ۵۰ درجه داشتیم، یادآور شد: همچنین در پاییز هم ریزگرد داشتیم که خسارت آن (در زمینه نهال‌کاری) خیلی بیشتر از خشک‌سالی بود.

مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان گفت: پنج هزار هکتار با ۷۰ درصد سبزینگی داشتیم و امسال هم در جنوب شرق پنج هزار هکتار نهال‌کاری کشت شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار