اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
نسل سوم شبکه علمی کشور در خوزستان و در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول به بهره‌برداری رسید.
همزمان با حضور مجتبی جهانبخت، دستیار ویژه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشاور استاندار و مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری خوزستان در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، در روز چهارشنبه (16 اسفندماه)، نسل سوم شبکه علمی کشور (شعا) در خوزستان و در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول به بهره‌برداری رسید.

هم اکنون زیرساخت‌های لازم برای استفاده مراکز علمی شمال خوزستان از این شبکه علمی فراهم است و در آینده علاوه بر دزفول، شمال خوزستان نیز می‌تواند از این شبکه استفاده کنند. نسل سوم شبکه علمی کشور می‌تواند هزینه‌های پهنای باند اینترنت را حدود 50 درصد کاهش دهد. این شبکه مخصوص دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و حوزه‌های علمیه است.

شبکه علمی در جهان در زمره Closed Network های خاص است و حاوی مجموعه اطلاعاتی است که بخش آینده‌پژوه ـ آینده‌ساز کشور، برنامه‌های تحقیقاتی، خدمات و اطلاعات غیرقابل دسترس برای عموم را برای همکاران مجاز شده خود به اشتراک می‌گذارند. در تمام جهان، دسترسی به شبکه‌های علمی تابع قوانین سخت‌گیرانه‌تری نسبت به اتصال به اینترنت است. 

شبکه‌‎های علمی، ارتباطات کنترل شده‌ای با دیگر شبکه‌های اطلاعاتی دارند و در زمره Open Interconnection Network  قرار نمی‌گیرند. بدیهی است یک شبکه عام، هرچقدر با دیگر شبکه‌های موازی و مجاور، در سطح ملی و بین‌المللی مرتبط باشد، موفق‌تر خواهد بود. در حالی که شبکه‌های علمی به نحوی پیاده‌سازی می‌شوند که نخست، دارای دروازه‌های ارتباطی (Gateway) محدود و منحصر به فرد و خاصی با دیگر شبکه‌های علمی بوده و بخش اندکی از اطلاعات خود را به صورت عام برای عموم بینندگان شبکه جهانی اینترنت به نمایش می‌گذارند.

شبکه‌های علمی، شاهراه ارتباطی و انتقال‌دهنده دانش میان مشترکین خاص خود هستند که از یک سو نیازمند خدمات زیرساختی خاص (مانند سرویس‌های پرسرعت و بدون تاخیر و امکانات ابری پردازشی خاص منظوره) بوده و از سوی دیگر تولیدکننده، توسعه‌‌دهنده و ارائه‌کننده خدمات و اطلاعاتی هستند که در بستر اینترنت، دستیابی به آن‌ها یا ممکن نیست و یا هزینه بسیار بالائی دارد.
 
براساس آمارهای مراکز تحقیقاتی وب جهانی، تنها کمتر از پنج درصد از فضای وب، محتوایی است که در برخورد عامیانه با مفهوم اینترنت شناخته می‌شود. آنچه نزدیک به 95 درصد باقی‌مانده اینترنت را تشکیل داده است و به منزله‌ی Deep Web در وب تاریک فضای اطلاعاتی قرار می‌گیرد، شبکه‌های علمی است که دسترسی به آن تابع شرایط مشخص بوده و در سطح کشوری، مجموعه‌های بین‌المللی و جغرافیایی طبیعی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی همسو و با هدف ایجاد توسعه، بهره‌‌برداری می‌شوند.

نسل سوم شبکه علمی کشور از صرفا یک Internet Service Provider ارزان قیمت بودن خارج می‌شود و در تلاش است با نگاهی همگرایانه، دسترسی به بخشی از عمق کوه یخ اطلاعاتی جهانی را برای مشترکین خود پدید آورده و از آن مهم‌تر، بسترساز توسعه‌دهندگان این عمق دست‌نیافتنی و گران‌بها در سطح جهانی باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار